اهمیت اقتصادی شدن‌ معادن سنگ‌آهن

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به طور مثال ارزانی، سرعت و کیفیت بالا از ویژگی‌های مهم معادن سنگ‌آهن کشور شناخته شده که نشان می‌دهد باید بیش از اینها مورد توجه قرار گیرند. یا از طرف دیگر با اینکه برخی می‌گویند که در حوزه تامین آهن اسفنجی کمبودهایی وجود دارد اما برخی دیگر مطرح می‌کنند که با تمرکز بر جوانب دیگر این موضوع چندان جدی نیست. به باور کارشناسان آنچه در شرایط فعلی نیاز به آهن اسفنجی را پررنگ کرده موضوع واحدهای ذوب القایی است که زمانی برای تامین خوراک مبنای کار خود را برپایه قراضه گذاشته و با توجه به فضایی که در تامین قراضه به وجود آمد، به سمت تهیه خوراک از طریق آهن اسفنجی رفتند. به این ترتیب این موضوع قطعا در پیش‌بینی بودجه آنها تاثیرگذار خواهد بود و همچنین تامین را با محدودیت مواجه خواهد کرد.  البته گفته شده که با توجه به ورود طرح‌های جدید تامین آهن اسفنجی به مدار و در دست اجرا یا پیش‌بینی برای شروع عملیات اجرایی آنها، انتظار می‌رود این مشکل چندان جدی نباشد.


در کل آنچه فعالان معدنی را نگران کرده عدم توازن زنجیره است و کارشناسان باور دارند این مشکل با درایت و برنامه‌‌ریزی صحیح قابل حل خواهد بود.

مولفه‌های مهم اقتصادی معادن سنگ‌آهن

در این خصوص رئیس هیات‌مدیره انجمن سنگ‌آهن با اشاره به لزوم به کار بستن راهکارهای مناسب بر اقتصادی شدن معادن سنگ‌آهن تاکید کرد. مهرداد اکبریان گفت: ارزان بودن، سریع بودن، با کیفیت بودن و ایمن بودن ۴ مولفه مهم اقتصادی شدن معادن سنگ‌آهن در کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه بر اجرای ابتکارات جدید برای کاهش هزینه‌ها در معادن اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به فولاد سبز باید از روش‌های نوین سرمایه گذاری و تکنولوژی جدید استفاده کنیم.

همچنین مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات با اشاره به اهمیت حمل‌ونقل و تسهیل صادرات سنگ‌آهن به بازارهای هدف افزود: برای افزایش صادرات و تولید باید مشکلات موجود در فراروی تولید سنگ‌آهن در کشور برداشته شود. مرتضی علی اکبری بر ارتقای بهره‌وری در بنگاه‌های صنعتی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد.

عواقب عدم توازن در زنجیره فولاد

همچنین مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز با انتقاد از عدم توازن زنجیره فولاد اظهار کرد: از سال‌های گذشته به موضوع توازن زنجیره و طرح جامع فولاد در کشور توجه خاصی نشده و براساس تصمیم‌های اقتضایی واحدهای مختلف در زنجیره احداث شده‌اند.

محسن مصطفی‌پور تصریح کرد: یکی از مشکلات عدیده‌ای که ساختار با آن مواجه بوده و در آینده نزدیک بیشتر خود را نشان خواهد داد، عدم توازن بین توسعه فولاد و توسعه معادن است، چراکه در آینده نزدیک با توجه به اینکه توسعه در حوزه فولاد سرعت گرفته و طی چند سال اخیر در حوزه‌های اکتشافات و استخراج کار جدی انجام نشده است، بنابراین عدم توازن زنجیره و عدم توازن توسعه بین زنجیره فولاد و معادن به زودی قابل مشاهده خواهد بود.

مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز خاطرنشان کرد: در مجموع توجه دقیقی به طرح جامع فولاد به صورت توسعه متوازن در بخش‌های مختلف تولیدی نشده است و در برخی سال‌ها در حوزه شمش مشکل وجود داشته و در برخی از دوره‌ها در رابطه با تولید آهن اسفنجی با چالش مواجه بودیم و در دوره دیگر گندله و کنسانتره با معظل مواجه بوده اند. چراکه این محصول‌ها در برخی از ادوار در بازار با کمبود مواجه و در دوره‌ای اشباع می‌شود و گاهی اوقات به‌دلیل ورود کارخانه‌های تولیدی جدید به مدار مازاد وجود خواهد داشت.

کمبود آهن اسفنجی حل شدنی است

در حوزه تامین آهن اسفنجی کمبود به معنای ساختاری وجود ندارد و آنچه در شرایط فعلی نیاز به آهن اسفنجی را پررنگ کرده موضوع واحدهای ذوب القایی است. مصطفی‌پور با بیان این مطلب افزود: زمانی که مجموعه‌های القایی شروع به فعالیت کردند، برای تامین خوراک مبنای کار خود را برپایه قراضه گذاشته بودند و با توجه به فضایی که در تامین قراضه به دلیل محدودیت‌های موجود و همچنین قیمت‌گذاری به وجود آمده است، بنابراین تمام کارخانه‌های ذوب به سمت تهیه خوراک از طریق آهن اسفنجی رو آورده‌اند.

این موضوع قطعا در پیش‌بینی بودجه آنها تاثیرگذار خواهد بود و همچنین تامین را با محدودیت مواجه می‌کند و با توجه به ورود طرح‌های جدید تامین آهن اسفنجی به مدار و در دست اجرا یا پیش‌بینی برای شروع عملیات اجرایی آنها انتظار می‌رود این مشکل چندان جدی نباشد و موضوع آهن اسفنجی و نیاز آن در بازار حل شود.

این فعال معدنی عنوان کرد: در حوزه قیمت‌گذاری براساس یکسری شاخص‌های تعریف‌شده پیش‌رو در شرایط فعلی این‌گونه به نظر می‌رسد که توازن آهن اسفنجی در مقایسه با سایر کالاها تغییر کرده، اما این موضوع در بازه‌های زمانی مختلف برای سایر کالاهای زنجیره نیز اتفاق افتاده است. بنابراین به نظر می‌رسد در این مقطع زمانی با توجه به افزایش هزینه‌ها و سرباری که از این روش برای کارخانه‌ها تامین می‌شود، قیمت آهن اسفنجی رقمی خارج از قاعده نیست. در صورتی که اگر تمام زنجیره همگی با هم موفق عمل کنند به صورت طبیعی نفع عمومی بیشتر را به همراه خواهد داشت.

اهمیت شکل‌گیری گفتمانی جدی تر میان دستگاه‌ها

مصطفی‌پور در رابطه با سازوکار قیمت‌گذاری آهن اسفنجی از طریق بورس کالا نیز  یادآور شد: سازوکار عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا روش قابل قبولی بوده و نسبت به موضوع قیمت‌گذاری‌ها نکاتی مطرح می‌شود که در جلسات مختلفی قید شده است و اعتقاد بر این موضوع بوده که شفاف‌ترین و بهترین راهکار برای کشف نرخ و تنظیم عرضه برای آهن اسفنجی سازوکار بورس کالا است، اما معتقد هستیم که اگر گفتمان جدی‌تری بین دستگاه‌های مختلف همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد صورت گیرد و همفکری و مشورت دقیق‌تری انجام شود، این مکانیزم خروجی‌های بهتری از بورس کالا نسبت به قبل خواهد داشت.

وی در رابطه با برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت نیز خاطرنشان کرد: پایان پروژه فولادسازی و ورود به دوره بهره‌برداری مهم‌ترین برنامه فولاد غدیر نی‌ریز به حساب می‌آید که پیش از پایان سال به این مهم دست خواهیم یافت. سرعت بخشیدن به ساخت کارخانه گندله‌سازی یکی دیگر از برنامه‌های در دست انجام شرکت است. همچنین برنامه‌ریزی برای احداث یک واحد کنسانتره و اجرای پروژه تولید آهک از دیگر برنامه‌های شرکت است که تامین زیرساخت‌های لازم همچون آب و برق این واحدها نیز با سرعت در حال انجام است. ایجاد گمرک اختصاصی در مجموعه در مرحله نهایی شدن بوده و در تلاش هستیم که با کمک سهامداران اجرای این طرح‌ها را با سرعت بیشتر پیش ببریم.

پیش‌بینی افزایش یک درصدی مصرف فولاد در سال ۲۰۲۳

در ادامه یک تحلیل گر بازار فولاد گفت: در سال ۲۰۲۲ شاهد کاهش ۳/۲ درصدی تقاضای مصرف فولاد در کشورهای مختلف جهان بودیم. پیش‌بینی می‌شود در سال آینده هم رشد تقاضای مصرف فولاد در جهان تنها یک درصد افزایش یابد.

مائده مزینانی با بیان اینکه در سال گذشته شاهد افزایش هزینه‌های فولادسازان نیز بودیم، تاکید کرد: متاسفانه پس از بحران کرونا در سال جاری در بازار فولاد شاهد نوسانات زیادی بوده ایم و به همین علت سال ۲۰۲۲ به عنوان سال نوسانات صنعت فولاد نامگذاری شده است. او اظهار داشت: در سال جاری میلادی تورم نیز در جهان رشد داشت و به بیش از ۶ درصد رسید و برآورد شده است که با توجه به کنترل‌های بیشتر نرخ تورم سال آینده در جهان حدود ۴ درصد خواهد بود و این در افزایش هزینه‌های فولادسازان بسیار تاثیرگذار بوده است.

مزینانی بیان کرد: در سال ۲۰۲۲ عرضه و تقاضای فولاد در بازارهای جهانی نیز به علت کاهش مصرف بسیار نامتوازن بود و نرخ برابری ارزها نیز بر نوسانات بازار فولاد بسیار تاثیر گذاشت.  او ادامه داد: شرایط تحریم‌ها، وضعیت بازار نفت، جنگ اوکراین و بحران بدهی صنعت مسکن در چین نوسانات صنعت فولاد را در جهان بیش از پیش تقویت کرد. این تحلیل گر بازار فولاد کشور بیان کرد: کاهش تولید، کاهش حاشیه سود، کاهش مصرف و فشار واردات از مهم ترین چالش کشورهای اروپایی و ترکیه در صنعت فولاد بوده است.

برآورد تولید واقعی فولاد خام در پایان سال

همچنین یک فعال معدنی گفت: پیش‌بینی می‌شود که در پایان سال جاری ظرفیت اسمی تولید فولاد خام در کشور به ۴۶ میلیون و ۲۴ هزار تن برسد، در حالی که تولید واقعی آن در این سال به ۳۰ میلیون و ۸۴ هزار تن خواهد رسید.

مهران محجوب‌نژاد با اشاره به میزان تولید گندله در سال جاری اظهار داشت: ظرفیت اسمی تولید‌کننده کشور بیش از ۶۷ میلیون تن برآورد شده است، در حالی که تولید واقعی ما در این سال به بیش از ۵۷ میلیون تن خواهد رسید.

وی با اشاره به میزان کنسانتره سنگ‌آهن کشور در سال ۱۴۰۱ یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری میزان تولید واقعی کنسانتره سنگ‌آهن به بیش از ۶۰ میلیون تن افزایش یابد، اما ظرفیت اسمی ما در این زمینه بیش از ۷۴ میلیون تن برآورد شده است.

محجوب نژاد یادآور شد: در طرح جامع فولاد کشور میزان تولید فولاد در کشور در سال ۱۴۰۴ بیش از ۴۲ میلیون تن خواهد بود که باید ۲۲ میلیون تن آن به مصرف داخلی برسد و بیش از ۲۰ میلیون تن آن به بازارهای جهانی صادر شود.

این فعال معدنی با اشاره به اهمیت کاهش تقاضای فولاد جهانی به خصوص در کشور چین اظهار داشت: وضعیت نابسامان انرژی و قیمت‌های فولاد روسیه از دلایل کاهش تقاضا برای فولاد در بازارهای جهانی است.

گفتنی است، کنفرانس بین‌المللی بررسی صنعت فولاد و مواد اولیه پلنکس  روزهای ۱۵ و ۱۶ آذرماه سال جاری با حضور مدیران، کارشناسان و متخصصان در مرکز همایش‌های بین المللی کیش برگزار شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 312367
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا