فرار از یک حقیقت مجازی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  همچنین جدی‌ترین راهکاری که تا امروز برای رفع مشکلات کسب‌وکارهای آنلاین پس از ایجاد محدودیت برای اینترنت ارائه شده، دعوت از آنها برای کوچ از پلتفرم‌های بین‌المللی به سمت نمونه‌های داخلی و البته در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی برای کسب‌وکارها و سکوهایی است که به این دعوت پاسخ مثبت داده باشند. هرچند دولت معتقد است با این بسته‌های تشویقی و حمایتی فعالان این عرصه به حضور در بسترهای بومی ترغیب می‌شوند و با این جابه‌جایی هم خسارت‌هایی که دیده‌اند جبران می‌شود و هم زمینه رونق اقتصاد دیجیتال کشور فراهم می‌شود، اما کارشناسان با طرح استدلال‌های گوناگون دعوت به این کوچ و ارائه بسته‌های حمایتی را چندان کارگشا نمی‌دادند.

دلیل محدودیت‌های اینترنتی ناامنی است

ابراهیم رئیسی در دانشگاه تهران و به مناسبت ۱۶ آذر (روز دانشجو) به سخنرانی پرداخت و در بخشی از صحبت‌های خود به مساله اینترنت و محدودیت‌های اعمال‌شده در آن اشاره کرد. با اشاره به وعده‌ای که درباره کسب‌و‌کارهای آنلاین داده بود، گفت: «من در انتخابات حرفی زدم که گاهی بعضی‌ها می‌خواهند آن را یادآوری کنند! من خودم یادم هست! هر آنچه را که گفتیم به‌خاطر داریم.» او با طرح این پرسش که آیا زمانی که دشمن آمد در این فضا و در این بستر دشمنی کرد و خواست کشور را به‌هم بریزد، باید به او اجازه این کار را داد؟ گفت: «محدودیت‌های ایجاد‌شده به‌ دلیل اخلال دشمن و ایجاد ناامنی است که در آن ایجاد کرده؛ (این بسترها) محدودسازی شده‌اند و حتما بدانید با شرایط امن، وضعیت متفاوت خواهد بود.‌»

او اعلام کرد در بسیاری از کشورها با رخ دادن کوچک‌ترین مسائل، اینترنت کشور محدود و قطع خواهد شد. ابراهیم رئیسی صحبتی از زمان احتمال بازگشایی و رفع فیلتر این بسترها نکرد و گفت: «به وزیر ارتباطات و مسوول مربوطه گفته است برای کسب‌و‌کارها کاری کنند تا بر بسترهای داخلی فعالیت نمایند تا بتوانیم فضا را امن کنیم.» با این حال او تاکید کرد این رویه تا زمانی ادامه دارد که فضا امن شود و اگر زمانی ناامنی ایجاد نشود، شرایط نیز متفاوت خواهد شد. در ‌واقع او تلویحا به این مساله تاکید داشته که ممکن است در آینده، پلتفرم‌هایی که در حال حاضر مسدود شده‌اند، رفع فیلتر شوند. مسدودسازی این بسترها تا به امروز ضررهای هنگفتی را به کسب‌و‌کارهای دیجیتال وارد کرده است و برخی نهادها از آمار ضرر و زیان بیش از ۵/۱ میلیون دلاری به کسب‌و‌کارها خبر داده‌اند.

اعمال محدودیت‌های اینترنت نیازمند ارزیابی و تحقیق است

در همین راستا کیوان نقره‌کار کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات به «جهان‌صنعت» گفت: زمانی که شرایط اضطراری در کشوری اتفاق می‌افتد طبیعی است که بخش‌های مختلف دچار یک سری تغییرات شود. اما ما باید یک ارزیابی برای این تغییرات در نظر می‌گرفتیم. به عنوان مثال فرض کنید جاده‌ای به دلیل ریزش کوه بسته شده و باید از مسیرهای جایگزین استفاده شود. باید به این نکته توجه کنیم که این جاده جایگزین تا چه میزان می‌تواند امنیت را برای افراد ایجاد کند. او ادامه داد: پس اگر قرار است محدودیت‌هایی به هر دلیل ایجاد شود، باید این را در نظر بگیریم که چه تبعاتی را برای افرادی که در این فضا زندگی می‌کنند، به وجود می‌آورد. پس به نظر من بهتر است که این ارزیابی‌ها انجام شود.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه فضای فناوری اطلاعات، فضایی است که می‌توان به فکر جایگزین‌هایی برای آن بود و برنامه‌ریزی‌هایی از این دست داشت، ابتدا اگر می‌شد فضای جایگزینی برای آن در نظر گرفته و بررسی و تحقیق‌های لازم برای آن انجام می‌شد، کمتر شاهد دغدغه‌ها و نگرانی‌ها بودیم. ضمن اینکه به هرحال یکی از موضوعاتی که در حال حاضر در سطح امنیت کشور مطرح است همین دغدغه‌های اقتصادی است.

نقره‌کار در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین فضای اینترنت برای بسیاری از افراد شغل ایجاد می‌کند. یک زن سرپرست خانوار به عنوان یک کسب‌و‌کار خانگی تا بزرگ‌ترین صنایع کشور از این فضا استفاده می‌کنند. پس باید این را در نظر بگیریم که اگر این فضا دچار اختلالات شود، ممکن است به سمت و سوی دیگری برود و آن نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی که ممکن است وجود داشته باشد به شکل دیگری ظهور پیدا کند. وی در پایان گفت: تمام این نکات، نکاتی بود که بهتر بود دولت ابتدا در نظر می‌گرفت و سپس این محدودیت‌ها را عملی می‌کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 312365
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا