رشد صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به عراق

به گزارش جهان صنعت نیوز: وزارت صنعت، معدن و تجارت، در واکنش به گزارش روزنامه آرمان امروز با عنوان «بزرگ‌ترین سفره صادرات ایران آب رفت» اعلام کرد: در خصوص کاهش صادرات ایران به عراق و تحلیل هفت‌ماهه صادرات غیرنفتی ایران به این کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ذکر چند نکته ضروری است.


۱- کاهش صادرات به عراق به دلیل درج نشدن رقم صادرات گاز طی ماه‌های اخیر که معمولاً به‌صورت فصلی در آمار صادرات به این کشور لحاظ می‌شود، رخ داده است. در این زمینه لازم به تاکید است که در همین دوره صادرات گاز طبیعی در هفت‌ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان ۱.۶ میلیارد دلار (۸۲ درصد) کاهش را نشان می‌دهد.

۲- طبق آمار رسمی اعلام شده از سوی گمرک، آمار صادرات “غیرنفتی” کشورمان به عراق در بازه مورد بررسی با ۶ درصد رشد مواجه بوده است.

۳- در مجموع ۱۰۰ قلم اول کالاهای صادراتی به عراق ۸۵ قلم با رشد همراه بوده و فقط ۱۵ قلم کاهش صادرات داشته است.

اهم کالاهای افزایش یافته شامل آهن و فولاد، لوازم آشپزخانه، پلی‌اتیلن برای روکش سیم و کابل، پلیمرهای اتیلن، شیرخشک اطفال، بستنی، کابل زمینی، خربزه، اوره، شمش آهن و فولاد غیر ممزوج، محصولات پلاستیکی، لوله و شلنگ، کلوخه‌های معدنی آهن، اسکلت و قطعات اسکلت، لوله و پروفیل از آهن، لوله و پروفیل از چدن، سیب‌زمینی تازه یا سرد کرده، سرامیک و ترانسفورماتور است.

۴- سازمان توسعه تجارت، به‌عنوان متولی تجارت خارجی کشور، با وجود مشکلات ناشی از تحریم‌ها (به‌ویژه قطع ارتباطات بانکی و… در مقایسه با کشور ترکیه) برنامه‌های متعددی را برای توسعه صادرات به کشور عراق و حفظ بازار مذکور در دستور کار قرار داده است؛ از جمله تاسیس ۵ مرکز تجاری در شهرهای مختلف عراق، برگزاری سالانه حدود ۳۰ پاویون ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی عراق در شهرهای مختلف این کشور، برگزاری سالانه حدود ۱۰ همایش معرفی بخش‌های مختلف بازار عراق به بخش‌های خصوصی کشور، پذیرش سالانه حدود ۳۰ هیات تجاری عراق در نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در حوزه‌های مختلف، برگزاری سالانه حداقل ۱۰ میز کشوری عراق با هدف ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی دست‌اندرکار تجارت با عراق، پیگیری تقویت زیرساخت‌های تجاری از دستگاه‌های ذی‌ربط و ارائه حدود ۳ هزار مشاوره تجاری به بخش خصوصی دو کشور به طور سالانه توسط رایزن بازرگانی این سازمان در عراق و همچنین کارشناسان میز عراق این دفتر.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 311753
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا