قالیباف، یک قدم به عقب

به گزارش جهان صنعت نیوز:  قالیباف گفته «در بحث حکمرانی‌ نو که نکاتی را بعضاً خدمت مردم در طی سال‌های قبل تا به امروز گفته‌ام، بر همین نکته تأکید داشته‌ام که آنچه نیاز به تغییر دارد، نگاه ما و نحوه اجرای قانون اساسی بوده و حل مشکلات در تغییر قانون اساسی نیست.»

او تا پیش از این حرفی از اینکه منظورش از حکمرانی نو چیست، نگفته بود. احتمالا از او درخواست‌های زیادی بوده که منظورش را بگوید. به همین جهت این بار دیگر معلوم شده که منظورش از حکمرانی نو و اصلاح نظام حکمرانی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و … همان اجرای قانون اساسی مصوب سال ۱۳۶۸ است. او پس از اعتراضات اخیر، در چند نطق پیش از دستور خود، از لزوم اصلاح نظام حکمرانی در حوزه‌ای گوناگون صحبت به میان آورده بود. اما پس از این سخنان مهمترین مخالفش که جبهه پایداری باشد، حمله بی‌سابقه‌ای را نثار قالیباف کرد. وبسایت رجانیوز، نزدیک به جبهه پایداری در مطلبی قالیباف را متهم به تلاش برای جذب قشر خاکستری جامعه کرد و او را «تکنوکرات» خواند. الفاظی چون تکنوکرات و لیبرال از جمله واژگانی است که برای محافظه‌کاران نقش «ناسزای سیاسی» را دارد.

هفته‌نامه صبح صادق ارگان مطبوعاتی معاونت سیاسی سپاه پاسداران هم با اشاره به مطرح کردن موضوع حکمرانی نو، از قالیباف خواسته بود تا آن را واضح توضیح دهد؛ چرا که در سال‌های گذشته خیلی‌ها از لزوم اصلاح گفته‌اند ولی راهکاری ارائه نکرده‌اند.

اجرای قانون اساسی این همه سر و صدا داشت؟

حالا قالیباف واضح گفته که منظورش اجرای قانون اساسی است و نه موضوعی دیگر؛ اجرای قانون اساسی قاعدتا نباید موضوعی باشد که رئیس یک قوه چند بار از پشت تریبون مجلس با کلید واژه‌هایی غیر از منظوری که روز شنبه گفته، از آن صحبت کند. به عبارت دیگر، اگر منظورش از حکمرانی نو و اصلاح ساختار نظام حکمرانی، همان اجرای قانون اساسی بوده، پس این میزان مانور روی این واژگان چه ضرورتی داشته است؟ آن هم موضوعی که وظیفه‌ یک حاکمیت است و باید قانون اساسی که مانیفست حکومت و حکومت‌داری است را تمام و کمال اجرا کند.

قالیباف در عین حال انگار خواسته سقلمه‌ای هم به منتقدان حکمرانی‌نو و اصلاح نظام حکمرانی زده باشد؛ او گفته «باید بدانیم حکمرانی یک امر ملی بوده و شعار جناحی نیست که با خواستن یا نخواستن یک گروه و یا یک حزب، تعیین تکلیف شود و باید بدانیم کارآمدی ارزش کانونی حکمرانی است. تا زمانی که ما به کارآمدی یک پاسخ روشن و مشخص ندهیم و تا زمانی که قدرت حل مسأله را پیدا نکنیم قادر نیستیم مسأله حقوق اساسی مردم را پاسخ بدهیم.»

قبای پایداری بر تن دولت

رئیس مجلس که سخنرانی‌اش در این مراسم تمام شد، نوبت به ابراهیم رئیسی رئیس قوه مجریه رسید. او قانون اساسی را اصل دانسته و گفته این قانون «اصولی ثابت و غیرقابل تغییری مانند اسلامیت، جمهوریت، استقلال و آزادی نظام دارد.» او تاکید کرده «اصل این قانون است و روش‌ها و سازوکارهایی برای اجرای قانون وجود دارد که حتماً قابل بررسی است. روش قابل تغییر است و به اقتضا می‌توان سازوکارها را تغییر داد، اما ارزش قابل تغییر نیست. روش امکان تغییر دارد، اما ارزش امکان تغییر ندارد.» رئیسی در این بخش سخنانش «رسالت قانون‌گذار» را برای مخاطبانش یادآوری کرده است و گفته «سازوکارها و روش‌ها را به اقتضا می‌توان بررسی کرد. رسالت قانون‌گذار هم شاید در همین مجرا تعریف شود که سازوکارها بتواند برای اجرایی کردن قانون اساسی دنبال شود.» به عبارت دیگر رئیسی به قانون‌گذار یادآوری کرده که رسالت او ایجاد ساز و کار برای اجرایی کردن اصول قانون اساسی است. رئیسی در واقع خیلی آرام و نرم به قالیباف محدوده وظایف‌اش را یادآور شده است. بسیاری از دولت رئیسی به عنوان دولت پایداری‌چی‌ها یاد می‌کنند؛ لقبی که با توجه به عملکرد و مواضع رئیس و وزیرانش، برازنده این دولت است و قبای پایداری انگار برای این دولت دوخته شده است.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 311117
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا