خیز ایران برای افزایش ظرفیت تولید گاز در خلیج فارس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  پارس جنوبی به عنوان بزرگ‌ترین میدان گازی جهان بین ایران و قطر مشترک است. ایران با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای در این میدان اکنون ظرفیت برداشت روزانه تا ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز در روز را دارد و حدود ۷۵ درصد گاز کشور از این میدان تامین می‌شود.


با این حال در سال‌های آینده احتمال افت فشار در این میدان محتمل است و از اکنون ایران طرح‌هایی برای فشارافزایی و جبران کاهش تولید برنامه‌ریزی کرده است.

همچنین از آنجا که مصرف گاز نیز در کشور رو به افزایش است، تولید گاز در کشور باید افزایش پیدا کند؛ بنابراین علاوه بر افزایش تولید از میدان مشترک پارس جنوبی، بهره‌برداری و توسعه سایر میادین گازی که اغلب در خلیج فارس متمرکز هستند، اولویت خواهد داشت.

شرکت نفت و گاز پارس به عنوان متولی توسعه پارس جنوبی و همچنین میادین دیگر از جمله بلال، کیش، فرزاد و … برنامه‌هایی را در دستور کار دارد.

۲ برنامه ایران برای فشارافزایی در پارس جنوبی

اسماعیل امیری، سرپرست معاونت طرح‌های توسعه‌ای شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به تاکید بر اینکه در شرکت نفت و گاز پارس طرح‌های متعددی در حال اجرا است، گفت: توسعه دریایی فاز ۱۱ پارس جنوبی، تکمیل ردیف‌های باقیمانده فاز ۱۴، طرح توسعه میدان‌های کیش، بلال و فرزاد، تکمیل پایانه جاسک و بندر سیراف از مهم‌ترین طرح‌های در دست انجام توسط شرکت نفت و گاز پارس است.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای این طرح‌ها از چند ۱۰ میلیون دلار تا ۵ میلیارد دلار خواهد بود.

امیری با بیان اینکه با اجرای این طرح‌ها به ظرفیت تولید گاز غنی کشور اضافه خواهد شد، افزود: اجرای این طرح‌ها، از ۱۴ میلیون متر مکعب تا ۵۶ میلیون متر مکعب در روز به ظرفیت فرآورش و یا تولید گاز غنی اضافه خواهد کرد.

وی به موضوع احتمال افت فشار گاز در میدان مشترک پارس جنوبی در سال‌های آینده اشاره کرد و گفت: در این زمینه ۲ سناریو و برنامه را هم‌زمان در دستور کار داریم. اولین برنامه حفر چاه‌های جدید برای تولید بیشتر و جبران کاهش فشار گاز خواهد بود. بحث فرآیند مناقصات را جلو برده‌ایم و به‌زودی حفر چاه‌های جدید آغاز می‌شود.

به گفته سرپرست معاونت طرح‌های توسعه‌ای شرکت نفت و گاز پارس، در مرحله دوم بحث پروژه‌های فشار افزایی را در دریا و خشکی پیش می‌بریم که کارهای مقدماتی انجام شده و به دنبال آغاز برنامه‌های اجرایی آن هستیم و در خشکی بحث پایلوت در حال انجام است.

تولید زودهنگام از فاز ۱۱ با ۴ چاه

وی تاکید کرد: برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، ۲ برنامه در پیش رو داریم. در گام اول بحث تولید زودهنگام است که مقدمات کار انجام شده و کارهای اجرایی در دستور کار است. از ظرفیت‌های خالی موجود در سکوهای پارس جنوبی برای انتقال به موقعیت فاز ۱۱ B در آینده نزدیک استفاده خواهد شد و تولید زودهنگام از این فاز آغاز می‌شود.

امیری با اشاره به اینکه کارهای مقدماتی برای حفر چاه‌ها در فاز ۱۱ پارس جنوبی آغاز شده، افزود: در برنامه تولید زودهنگام از ۴ چاه استفاده خواهیم کرد.

وی برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی به انجام مطالعات طراحی پایه و تفصیلی اشاره کرد و ادامه داد: مناقصات برای انتخاب پیمانکار در حال انجام است.

سرپرست معاونت طرح‌های توسعه‌ای شرکت نفت و گاز پارس به تاکید رهبر معظم انقلاب برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: در بحث تولید گاز هلیوم با دو شرکت دانش‌بنیان وارد مذاکره شدیم که یکی از آنها تا مرحله پایلوت پیش رفته‌اند و نتایج آن رضایت‌بخش بوده و به دنبال آن هستیم که صنعتی سازی آن را پیگیری کنیم.

ساخت ۲ گوی شناور ایرانی طرح گوره- جاسک

امیری با اشاره به اینکه وزیر نفت بر اتمام طرح گوره-جاسک تا پایان سال تاکید کرده، افزود: طرح گوره-جاسک در سال ۱۴۰۰ بهره‌برداری رسید و چند محموله نفت نیز از طریق این خط لوله صادر شد. برای ادامه کار و ۲ گوی شناور در دست ساخت داریم که مراحل نهایی در یارد خرمشهر در حال انجام است.

وی ادامه داد: اسکله و موج شکن پایانه جاسک نیز در حال ساخت است و درصدد هستیم هر چه سریع‌تر این کار را انجام دهیم.

سرپرست معاونت طرح‌های توسعه‌ای شرکت نفت و گاز پارس تاکید کرد: هر کدام از این طرح‌ها، هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد، منفعت بیشتری برای کشور به دنبال خواهد داشت و به درآمدهای کشور اضافه خواهد کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 310884
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا