از رویا تا واقعیت

به گزارش جهان صنعت نیوز: همچنین در آبان ماه مهدی کشاورز با اشاره به صدور راه‌اندازی بورس بین‌الملل در مناطق آزاد، اظهار کرد: مجوز راه‌اندازی بورس بین‌الملل در شهریور ماه صادر شد و کارهای ابتدایی آن نیز در حال انجام است که جزئیات آن زمانی که عملیاتی‌تر شد اعلام خواهد شد.
حالا به نظر می‌رسد تا چند وقت دیگر قرار است بورس بین المللی راه اندازی شود. بورس بین‌المللی همانند بورس است که سهام‌ مختلف شرکت‌ها و صنایع مختلف در آن مبادله می‌شود. بازارهای مختلفی در بورس بین‌الملل وجود دارد که در چند حوزه متفاوت فعالیت می‌کنند. خرید و فروش ارزهای کشورهای مختلف که ارزشمند محسوب می‌شوند، بخشی از این بورس است.
اما آیا واقعا می توان امیدوار بود که بورس بین المللی در کشور راه اندازی شود؟ فردین آقا بزرگی کارشناس بازارهای مالی در گفت و گو با جهان صنعت نیوز می گوید: از حدود ۱۵ سال پیش برنامه‌ای برای راه اندازی بورس ارز ارائه شد که در آن برنامه موضوع ارز تک نرخی هم مطرح شد که در نهایت به راه اندازی بازار متشکل ارزی منجر شد . نتیجه آن طرح در حقیقت همان سامانه نیما است که کشف معاملات ارز دولتی است.
وی می افزاید: اما در نهایت تا زمانی که نرخ ارز شفاف و قابل تبدیل و معامله نداشته باشیم و نه آنچه که روی کاغذ است؛ بورس بین الملل معنا ندارد.
آقا بزرگی تصریح می کند: حتی برای معامله با کشورهای دوست و همسایه تا زمانی که نرخ معاملاتی ارز در کشور شفاف نباشد و با ابزارهای پوشش ریسک نوسان قیمت همراه نباشد نمی‌توان اقدام موثری داشت.
این کارشناس بازارهای مالی تاکید می کند: همچنین نیاز به مکانیزم های سخت افزاری و داشتن پلتفرم های نرم افزاری همسطح فناوری جهانی داریم. اما مهمتر اینکه کسی که قصد سرمایه گذاری و معامله در بورس ایران را دارد باید بتواند با یک سازوکار شفاف و نه دیکته شده نرخ ارز نیمایی طرف باشد.
وی با بیان اینکه به نظر می رسد که این طرح منبعث از خوشبینی به توافق برجام ارائه شده است، اظهار می‌کند: در صورت انجام توافق نیاز به بورس بین المللی نیز احساس می شد. اما در این شرایط طرح بورس بین المللی به سرنوشت بورس ارز دچار خواهد شد.
آقا بزرگی با تاکید بر اینکه احتمال به نتیجه رسیدن برجام تقریباً نزدیک به صفر شده واین طرح قابل اجرا نیست، می افزاید: حتی اگر روی کاغذ این کار توجیه داشته باشد قابلیت اجرا ندارد. نمی توان یک دفتر بورس بین المللی احداث کرد که حتی برای مثال با کشور ترکیه هم نتواند مبادله داشته باشد.
وی یادآور می شود: در حال حاضر درهم امارات هم که حدود ۳۰ سال است تقریبا با دلار امریکا برابری دارد نمی توانیم در سامانه‌های کشور اعمال کنیم چون کسی اطمینان از ورود خروج ارز در کشور ندارد چرا که بانک عامل آن را در اختیار نداریم. بنابراین طرح از همین حالا راه به جایی نخواهد برد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 310798
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا