دلایل انتقاد به بایدن برای قرارداد نفتی با ونزوئلا

به گزارش جهان صنعت نیوز: در واقع هارولد هام با انتقاد از چنین قراردادی آن را نشانه جدیدی از یاس دولت بایدن برای مهار تورم سوخت دانسته است. به گزارش فایننشال تایمز بیش از سه سال پس از اعمال تحریم‌های دولت دونالد ترامپ بر بخش نفت ونزوئلا، ایالات متحده هفته گذشته اعلام کرد که به شرکت شورون اجازه می‌دهد تا برخی از فعالیت‌های خود را در ونزوئلا از سر بگیرد. به گفته برخی از تحلیل گران در بحبوحه بحران انرژی ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین، این اقدام می‌تواند به آزادسازی بیشتر منابع جهانی نفت خام کمک کند.


با این حال هام به عنوان یکی از ثروتمندان جهان و موسس Continental Resources که در مورد انرژی به دولت ترامپ مشاوره می‌داد، معتقد است: توافق اخیر نمونه واضحی از ناامیدی دولت بایدن است که اکنون با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

دولت بایدن در مبارزه با افزایش قیمت سوخت داخلی که باعث افزایش تورم در سرتاسر اقتصاد آمریکا شده، نفت را از ذخایر اضطراری فدرال آزاد کرده و از عربستان سعودی خواست تا نفت خام بیشتری عرضه کند. دولت بایدن همچنین از تولیدکنندگان نفت شیل خواسته تا حفاری‌های خود را افزایش دهند. اما هام معتقد است که بر خلاف قول‌هایی که از قبل بایدن داده، اقدامات دولت او مانع از تولید نفت شیل شده است. این مدیر سابق نفتی همچنین به صراحت می‌گوید: آنها می‌دانند که چه کاری کرده‌اند. شرم بر آنها باد! زیرا می‌خواهند نفت و گاز را از تجارت خارج کنند.

هر چند که بایدن پیش از این اعلام کرده که دولت تولید نفت شیل را متوقف نکرده و تاکید کرده بود که ما در حال رسیدن به رکورد تولید در سال ۲۰۲۳ هستیم، اما هام معتقد است که دولت بایدن هر کاری را برای ایجاد مانع در صنعت نفت شیل انجام داده است.

گفتنی است تولید نفت ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ به واسطه همه‌گیری کرونا کاهش یافت و منجر به ورشکستگی برخی از پیمانکاران و اپراتورهای نفت شیل شد. هر چند تولید نفت شیل به ۱۲ میلیون بشکه در روز رسید، اما همچنان از میزان تولید ۱۳ میلیون بشکه تا پیش از همه گیری کرونا کمتر است.

در همین رابطه هام به صراحت می‌گوید با تداوم چنین سیاستی از سوی دولت باید انتظار افزایش تورم بیشتر را داشته باشید. به گفته این سرمایه‌‌گذار بزرگ نفتی، آمریکا به نفت شیل احتیاج دارد، نه به نفت خارجی که از یک کشور کمونیستی مثل ونزوئلا تامین شده باشد.

در واقع هام از جمله مدیران نفتی بود که از لغو محدودیت های صادرات نفت خام آمریکا در سال ۲۰۱۵ حمایت کرد. در سال ۱۹۹۹ او ریاست گروهی را بر عهده داشت که به طور ناموفق به دنبال اتهامات ضد دامپینگ آمریکا علیه واردات نفت از ونزوئلا، عراق، مکزیک و عربستان سعودی بودند.

در حالی که سایر مدیران بایدن را مسئول احیای آهسته شیل می‌دانند، سرمایه‌گذاران وال استریت همچنین از تولیدکنندگان خواسته‌اند که به جای سرمایه‌گذاری مجدد جهت حفاری بیشتر، از درآمد بادآورده ناشی از قیمت‌های بالاتر نفت برای بازگشت سرمایه استفاده کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 310478
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا