بورس در تعقیب دلار

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بورس روز چهارشنبه معاملات خود را در ادامه بازار روز سه‌شنبه با برتری تقاضا در گروه‌هایی به جز خودرویی و گروه‌های بزرگ کار خود را آغاز کرد اما از اواسط معاملات به مرور شاهد افزایش نسبی عرضه‌ها بودیم و سهام از سقف تاریخی خود عقب‌نشینی کردند تا در نهایت شاخص کل بورس کار خود را با یک افزایش ۰.۲۲ درصدی به ثبت برساند و از رسیدن به مرز ۱.۲ میلیون واحدی ناکام بماند. از سمت دیگر اما شاخص هم‌وزن نتوانست به روند بهتر خود نسبت به شاخص کل ادامه دهد و یک بازدهی مثبت ۰.۱۱ درصدی را ثبت کرد.

رای ادامه روند صعودی و بازگشت قیمت‌ها به سطوح دو سال گذشته، نیاز به سرمایه‌گذاری و ورود پول حقیقی است. این در حالی است که بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی نیز حکایت از خروج ۳۹ میلیاردی سرمایه این افراد از بازار سهام دارد.

نگاه دوباره بورسی‌ها به دلار؟

کارشناسان یکی از مهم‌ترین دلایل برگشت بورس تهران به مسیر صعودی را سقف شکنی اخیر دلار در بازار آزاد و افزایش آن تا ۳۶۸۰۰ تومان عنوان می‌کنند که به دلیل شتاب بسیار بالایی که به ثبت رساند تاثیر مستقیمی بر روند بازار سهام از منظر انتظارات تورمی داشت. پس از عقب‌نشینی دلار فردوسی از سقف تاریخی جدید خود نیز شاهد فروکش کردن تب داغ بازار سرمایه بودیم و نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با وجود تداوم روند صعودی، از قدرت بالایی برخوردار نبود و فعلا در میانه پایینی ابر کانال ۱.۴ میلیون واحدی در حال نوسان است.

طی روزهای گذشته اما نرخ دلار در بازار آزاد پس از کاهشی که تجربه کرد، بار دیگر به بالای کانال ۳۶هزار تومانی رسیده و حتی تا حوالی ۳۶۳۵۰ تومان نیز صعود کرد. اکنون به نظر می‌رسد که دوباره نگاه‌ بورسی‌ها به نرخ دلار دوخته شده است و این موضوع می‌تواند باعث افزایش تقاضای نسبی در معاملات سهام شود که در صورت عبور از سقف جدید خود تشدید خواهد شد. البته طی چند وقت اخیر بانک مرکزی با ارائه راهکارهایی تاثیر اندکی در کاهش قیمت این اسکناس آمریکایی داشت و اکنون نیز با بازارسازی در طول روز باعث نوسان در بازار ارز شده است و باید دید که در روزهای آتی چه اتفاقی رقم خواهد خورد.

از این رو پیش‌بینی می‌شود که بورس فردا نیز در ابتدا با قدرت بیشتر عرضه‌ها کار خود را آغاز کند اما به دلایل ذکر شده، انتظار می‌رود که خریداران بتوانند بازار شنبه را نیز به نفع خود به پایان برسانند

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 310463
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا