دلار از حرکت ایستاد

به گزارش جهان صنعت نیوز: بانک مرکزی از هفته گذشته حضور جدی تری در بازار ارز داشته است. این نهاد از یک سو سیاست انتشار اوراق ارزی برای جمع آوری نقدینگی کف بازار را در دستور کار قرار داده و از سوی دیگر نیز با بالا بردن سقف دریافت ارز توسط صرافی ها و همچنین افزایش سهمیه ارزی دارندگان کارت بازرگانی در تلاش است تا عمق بیشتری به بازار رسمی ارز بدهد.

در همین راستا بانک مرکزی در روزهای گذشته اعلام کرد که سقف فروش ارز به صورت اسکناس در بازار توافقی، برای اشخاص دارای کارت بازرگانی از ۲ هزار یورو به ۶ هزار یورو افزایش یافته است. روز گذشته نیز مصطفی قمری وفا، سخنگوی بانک مرکزی در حساب توئیتری خود نوشت: «با هدف تسهیل خرید و فروش ارز به صورت اسکناس در شبکه صرافی‌های عضو بازار متشکل، سقف مجاز صرافی‌ها برای دریافت روزانه ارز مورد نیاز از بانک، ۵۰ درصد افزایش یافت و از ۱۰۰ هزار یورو به ۱۵۰ هزار یورو رسید».

بررسی ها نشان می دهد که در واکنش به اقدامات این روزهای بانک مرکزی سرعت حرکت قیمتها در بازار ارز بسیار کم شده و سیاست گذار نیز همه ابزارهای خود برای حبس دلار در یک محدوده قیمتی مشخص را به کار گرفته است. بر همین اساس است که اسکناس آمریکایی عمدتا در کانال قیمتی ۳۵ هزار تومانی نوسان می کند و بالاترین نرخ ثبت شده آن در مدت اخیر نیز بین ۳۶ هزار و ۵۰ تا ۳۶ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است. سکه نیز که در روزهای گذشته در قله تاریخی ۱۷ میلیون تومانی ایستاده بود اندکی کاهش قیمت داشته و اکنون با نرخ ۱۶ میلیون و ۹۳۸ هزار تومان معامله می شود.

با وجود آنکه واکنش بازار ارز به اقدامات بانک مرکزی مثبت بوده و از سرعت رشد قیمتها کاسته شده است، اما هنوز سایه تحولات سیاسی و اقتصادی بر سر این بازار سنگینی می کند. به باور آنان اخبار نگران کننده ای که از مجامع بین المللی به گوش می رسد از یک سو و یکه تازی بی پایان تورم از سوی دیگر عواملی هستند که چشم انداز بلندمدت این بازر را افزایشی نشان می دهند. بررسی ها نیز نشان می دهد که معامله گران در حال رصد شرایط موجود هستند و خریدهای احتیاطی آنان در حال افزایش است. به این ترتیب تا زمانی که انتظارات تورمی وجود داشته باشد و تنش های سیاسی رو به افزایش باشد، تبدیل دارایی های ریالی به دارایی های ارزی رویکرد اصلی معامله گران بازار خواهد بود و این یعنی تداوم شیب صعودی قیمت دلار.  

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 310061
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا