تجمع‌کنندگان در شانگهای خواستار استعفای شی جین‌پینگ شدند

به گزارش جهان صنعت نیوز: تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که درگیری‌های مردم شهر گوانجوی چین با پلیس در اعتراض به سیاست‌های سختگیرانه کرونایی، شدت گرفته است. در شانگهای برخی از تجمع‌کنندگان خواستار کناره‌گیری «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین شدند در حالی که برخی دیگر در شهر چنگدو فریاد می‌زدند: یا “آزادی” یا “مرگ”.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از درگیری های شدید شب گذشته بین مردم شهر گوانجوی چین با پلیس ضد شورش این کشور، در اعتراض به سیاست های سختگیرانه کرونایی است.


براساس این گزارش، این درگیری ها در این شهر جنوبی چین، چشمگیرتر از درگیری های مردم با پلیس در مرکز تجاری شانگهای و دیگر شهرهای سراسر چین از زمان به قدرت رسیدن شی جین پینگ به سمت ریاست جمهوری از حدود یک دهه پیش است.

در ویدئوی منتشر شده، دهها تن از نیروهای پلیس که همگی به تجهیزات و لوازم پاندمی مجهز هستند و لباس های سفید بر تن و کلاه خود بر سر دارند، اقدام به برپایی مجدد موانعی که پیشتر برای اعمال قوانین قرنطینه کرونایی قرار داده شده بود و طی چند روز گذشته معترضان آنها را تخریب کرده بودند، می کنند در حالی که مردم اشیایی را به سمت آنها پرتاب می کنند.

در ویدئوی دیگری مردم به سمت پلیس اشیایی پرتاب می کنند، در حالی که در یک ویدئوی دیگر، پلیس به سمت جمعیت کمی از مردم معترض گاز اشک آور پرتاب کرده است.

رویترز تایید می کند که این تصاویر در گوانجو گرفته شده که از دو هفته پیش تاکنون صحنه درگیری های پراکنده در اعتراض به سیاست ها و مقررات سخت کرونایی بوده است، اما نمی تواند زمان دقیق ضبط این تصاویر را تایید کند.

این در حالی است که مسئولان شهر گوانجو که بزرگترین آسیب را از آخرین موج شیوع کووید ۱۹ متحمل شده اند، تاکنون به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

شهر گوانجو مرکز بسیاری از کارخانه های تولیدی و پذیرای شمار زیادی از کارگران مهاجر در این کشور و یک شهر بندری وسیع در شمال هنگ کنگ است. مقامات این شهر شب گذشته اعلام کردند که مبتلایان به کووید در این شهر اجازه دارند تا به جای آنکه به پناهگاه های نگهداری بیماران کرونایی منتقل شوند، در خانه های خود قرنطینه باشند. با این حال، همچنان لیست بلند بالایی از نام مراکز تحت قرنطینه در این شهر وجود دارد.

با شدت گرفتن این اعتراضات، کمیسیون امور قانونی و سیاسی چین در بیانیه‌ای این درگیر ها را به نیروهای دشمن مرتبط دانسته و اعلام کرد دولت چین به شدت با هر گونه اقدام نفوذی و خرابکارانه نیروهای دشمن برخورد می کند. هیچ گونه اقدام غیرقانونی و جنایی که برهم زننده امنیت اجتماعی باشد، قابل تحمل نیست.

وزیر امور خارجه چین نیز تاکید کرد حقوق و آزادی ها در این کشور باید جنبه قانونی داشته باشد.

جان کربی سخنگوی امنیت ملی کخ سفید نیز شب گذشته اظهار کرد معترضان چینی نباید سرکوب شوند.

این در حالی است که از چند روز پیش تاکنون معترضان به مقررات سخت کرونایی در شهرهایی همچون شانگهای، ووهان و لانژو به خیابان‌ها آمده و خواستار پایان دادن به این محدودیت‌های سخت‌گیرانه شدند. در برخی شهرها معترضان با پلیس درگیر شده و برخی از آنان بازداشت شدند. همچنین معترضان مرکز موقت مربوط به آزمایش مبتلایان به این ویروس را که در خیابان برپا شده بود، تخریب کردند.

شانگهای، پرجمعیت‌ترین شهر و مرکز مالی چین که در اوایل سال جاری یک قرنطینه دو ماهه را تحمل کرد، روز شنبه نیز الزامات آزمایش را برای ورود به معابر تشدید کرد.

در شانگهای برخی از تجمع‌کنندگان خواستار کناره‌گیری «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین شدند در حالی که برخی دیگر در شهر چنگدو فریاد می‌زدند: یا “آزادی” یا “مرگ”.

در پکن پایتخت چین نیز، جمعیت زیادی در اعتراض به محدودیت‌های سخت کرونایی در سومین کمربندی بزرگ این شهر گردهم آمده و به صورت مسالمت‌آمیز اعتراض خود را نشان دادند.برخی از ساکنان تحت قرنطینه پکن نیز دست به اعتراضات کوچک زدند و یا با مقامات محلی خود به دلیل محدودیت‌های حرکتی که برای آنها وضع شده بود، مقابله کردند.

جمعیت معترضان در شهر ارومچی، پایتخت سین‌کیانگ، به خیابان‌ها آمده و شعار می‌دادند «به قرنطینه پایان دهید!» بر اساس ویدئوهایی که در رسانه‌های اجتماعی چین منتشر شد، معترضان خواستار کاهش مقررات قرنطینه و حذف سخت‌گیری پیرامون شیوع کرونا شدند.

ویدئوها نشان می‌دهد که مردم در میدانی سرود ملی چین را با شعر آن می‌خوانند: «برخیزید، آن‌هایی که از بردگی امتناع می‌کنند!»

ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد معترضان در شهر ووهان چین نیز در تلاش برای از میان برداشتن موانع و حفاظ‌هایی هستند که برای ایجاد قرنطینه گذاشته شدند.

این در حالی است که مقامات چین از سیاست رئیس جمهور شی جین پینگ برای رسیدن به کووید صفر به عنوان نجات‌دهنده زندگی و راهی ضروری برای جلوگیری از گسترش کرونا دفاع می‌کنند. اما خشم عمومی در چین نسبت به گسترش قرنطینه های مرتبط با کرونا به اعتراضات کم سابقه در برخی از شهرهای این کشور تبدیل شده است.

در همین حال کاخ سفید روز دوشنبه در واکنش به اعتراضات در چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که هر کس حق اعتراض مسالمت آمیز اینجا در آمریکا و سراسر جهان از جمله چین را دارد.

کاخ سفید استفاده از استراتژی “کووید صفر” در راستای مقابله با کرونا را برای دولت چین دشوار توصیف کرد و با دخالت در این مساله گفت که در آمریکا از این راهبرد استفاده نمی‌شود.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 310046
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا