دمای تورم خوراکی‌ها در آبان

به گزارش جهان صنعت نیوز: مرکز آمار در گزارش جدید خود از تورم ۴۴ درصدی آبان ماه خبر داده است که افزایش ۱.۱ واحد درصدی نسبت به مهرماه نشان می دهد. تورم نقطه ای نیز در این ماه به ۴۸.۱ درصد رسیده که ۰.۵ درصد کمتر از مهر است. در عین حال تورم ماهانه نیز با عقبگرد ۰.۹ درصدی به ۲.۱ درصد رسیده است. در این میان اقلام خوراکی همچنان تورم بسیار بالایی را تجربه می کنند به طوریکه تورم سالانه و نقطه ای این اقلام در آبان به ترتیب برابر با ۶۱.۸ و ۶۸.۴ درصد بوده است.

اما تازه ترین اطلاعات مرکز آمار از تحولات اقلام مختلف کالایی نشان می دهد که خانوارها همچنان با نرخ های بالا کالاهای ضروری مورد نیاز خود را تهیه می کنند. بررسی مرکز آمار از ۵۳ قلم کالای خوراکی منتخب نشان می دهد که ۲۹ قلم از این تعداد کالا تورمی بالاتر از تورم نقطه ای نقاط شهری (۴۷.۳ درصد) را تجربه کرده اند. بر این اساس، روغن مایع و روغن نباتی جامد تورم های ۲۸۸ و ۲۷۳.۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته اند و در راس گرانی قرار دارند. ماکارونی و برنج ایرانی نیز با ثبت تورم نقطه ای ۱۳۴.۳ و ۱۳۱ درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. در این میان تورم نقطه ای اقلامی مانند سیب زمینی، مرغ ماشینی، شیر، پنیر و تخم مرغ بین ۶۳.۷ درصد تا ۱۲۰ درصد قرار دارد.

این تحولات تورمی به ما می گوید که خانوارها برای تامین ضروری ترین نیازهای معیشتی خود با تورم های ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصدی دست به گریبان هستند. ناگفته نماند که درصد تغییرات ماهانه این اقلام در آبان ماه چندان قابل توجه نبوده است و این نشان می دهد که آهنگ رشد قیمتها کند شده است. با این حال سه کالای گوجه فرنگی، پیاز و لیمو ترش با تورم های ۱۶.۶، ۱۵.۵ و ۷.۸ درصدی بالاترین تورم ماهانه را در آبان ثبت کرده اند.

کارشناسان بر این باورند که سیاستگذار پولی به عنوان مسوول اصلی حفظ ارزش پول و مقابله با تورم قادر به مقاومت در برابر فشارهای وارده از سوی دولت نبوده و در نتیجه به تامین مالی دولت از محل چاپ پول ادامه می دهد. همین مساله نیز به رشد عجیب و خیره‌ کننده نقدینگی و پایه پولی انجامیده است. حتی اگر سیاستگذار بتواند اقتدار خود را در برابر سلطه مالی دولت در برهه کنونی حفظ کند، آثار و پیامدهای خلق پول به تدریج در ماه ‌های پیش‌ رو در افزایش دوباره قیمت ‌ها رویت خواهد شد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 310034
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا