قرارداد جدید آلمان با قطر برای واردات بیشتر گاز طبیعی مایع

به گزارش جهان صنعت نیوز: به نقل از رویترز، به‌دنبال امضای دو قرارداد خریدوفروش بین قطر انرژی و کونوکوفیلیپس در روز سه‌شنبه، آلمان از ۲۰۲۶ واردات گاز طبیعی مایع از قطر را افزایش می‌دهد. این قراردادها حداقل ۱۵ ساله خواهند بود.


 از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال جاری میلادی، رقابت بر سر محموله‌های گاز طبیعی مایع افزایش یافته است. اروپا مخصوصاً برای جایگزین کردن واردات گاز روسیه از طریق خط لوله، به حجم بالایی از این سوخت احتیاج دارد. روسیه ۴۰ درصد از واردات گاز این قاره را تشکیل می‌داد.

 مدیرعامل شرکت قطر انرژی گفت طبق این قرارداد که اولین قرارداد در نوع خود برای صادرات گاز به اروپا از پروژه توسعه میدان شمالی به حساب می‌آید، سالانه ۲ میلیون تن گاز طبیعی مایع به آلمان فرستاده می‌شود. این محموله‌ها از راس لافان در قطر به پایانه گازی برونسی‌بوتل آلمان می‌روند.

 سعد الکعبی که هم‌زمان وزارت انرژی قطر را هم بر عهده دارد گفت این قرارداد اولین قرارداد عرضه بلندمدت گاز طبیعی به آلمان است که حداقل ۱۵ سال طول می‌کشد و می‌تواند امنیت انرژی این کشور را در بلندمدت تأمین کند.

 قطر و آلمان تلاش‌های بسیاری در سال جاری میلادی برای بستن قراردادهای بلندمدت گاز طبیعی مایع انجام داده‌اند، چون برلین شدیداً به‌دنبال جایگزین‌هایی برای گاز روسیه بوده‌است. روسیه بزرگ‌ترین عرضه‌کننده گاز طبیعی به آلمان است. بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا که بیش‌از همه از گاز طبیعی برای تولید برق استفاده می‌کند، امیدوار است بتواند تا اواسط ۲۰۲۴ برای تمام واردات خود از روسیه جایگزین دیگری بیابد.

 آلمان بزرگ‌ترین واردکننده گاز روسیه است و برای جایگزینی ۵۰ میلیارد مترمکعب گازی که از طریق خط لوله از مسکو دریافت می‌کرد، به حدود ۴۰ میلیون تن گاز طبیعی مایع احتیاج دارد. مصرف گاز آلمان در ۲۰۲۱ حدود ۸۸ میلیارد مترمکعب بود.

 انتظار می‌رود مصرف گاز آلمان تا ۲۰۲۷ به حدود ۷۳ میلیارد مترمکعب در سال برسد و این قرارداد حدود ۳.۷ درصد از آن را تأمین خواهد کرد.

 کعبی گفت مذاکره با سایر شرکت‌های آلمانی برای عرضه بیشتر گاز ادامه دارد.

 این قرارداد چند روز پس‌از امضای یک قرارداد ۲۷ ساله با شرکت سینوپک چین بسته شده‌است. میدان شمالی بخشی از بزرگ‌ترین میدان گازی دنیاست که بین ایران و قطر مشترک است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 309914
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا