تاثیر تعیین سقف قیمتی اروپا بر نفت روسیه و پیامدهای آن بر بازار نفت ایران

جهان صنعت نیوز- محمود خاقانی در گفت وگو با جهان صنعت نیوز درباره طرح جدید اروپا مبنی بر تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه اظهارداشت:  تعیین سقف قیمت بر نفت روسیه از سوی اروپایی‌ها با هدف کنترل رکود و تورمی است که از بحران انرژی در اتحادیه اروپا و کشورهای غربی ایجاد شده است. این اقدام البته می تواند تاحدودی به اقتصاد این کشورها کمک کند،اما نسخه درمانی قطعی نیست.


او افزود: کشورهای اروپایی قصد دارند با این طرح، محدودیتی برای نفت روسیه اعمال کنند که مثلا هر کشور یا شخصی نفت روسیه را بالاتر از نرخی که آنها تعیین می کنند ، بخرد، مورد تحریم غرب قرار بگیرد.

خاقانی با بیان اینکه البته این طرح مخالفان و موافقان سرسختی دارد و ممکن است به نتیجه هم نرسد،تصریح کرد: برخی از کشورهای اروپایی همچنان نفت روسیه را از طریق خط لوله‌ی قدیمی دریافت می‌کنند ، این کشورها با روسیه کنار آمده‌اند و بهای نفت و گاز را به روبل پرداخت می‌کنند ، و خود را درگیر این مسایل نمی کنند،اما گروهی هم قصد فشار بیشتر بر روسیه را دارند؛ بنابراین تصویب این قانون همچنان چالش برانگیز است.

این کارشناس انرژی درپاسخ به این سئوال که اگر چنین تصمیمی از سوی کشورهای اروپایی نهایی و اجرا شود ، چه تاثیری بر روی بازار نفت ایران خواهد داشت،گفت: به نظرمن می تواند اثرگذار باشد؛ اگر سقف تعیین شود و ایران نفت خود را پایین تر از نفت روسیه بفروشد، امکان فروش نفت خود را خواهد داشت و حتی ممکن است از تحریم‌ها راحت تر عبور کند. اما این احتمال هم وجود دارد که روسیه همچنان با تخفیف های بیشتر نفت خود را بفروشد. 

او با بیان اینکه سیاست خارجی ایران باید در این زمینه پویاتر عمل کند و استراتژی های بازار نفت را بررسی کرده و با توجه به موقعیت بازار نفت ایران تصمیم بگیرد،گفت: واقعیت این است که چین و آمریکا خواهان نفت ارزان تر هستند؛ بعد از ملاقاتی که بین روسای جمهور آمریکا و چین اتفاق افتاد، طرفین اعلام کردند که به دنبال تقابل سیاسی و اقتصادی با یکدیگر نیستند و به نظر می رسد دو کشور به تفاهماتی دست پیدا کرده اند.

خاقانی تاکید کرد: چشم انداز بازار نفت با توجه به توافق قدرت‌های بزرگ بر سر نفت، به احتمال زیاد افزایشی نخواهد بود.ضمن اینکه باید در نظر داشت که دمکرات‌ها نفت ارزان‌تر را برای انتخابات بعدی نیاز دارند.

او افزود: موضوع مهم تاثیرگذار دیگر در بازار نفت،روابط چین و روسیه است.هرچند روابط بین این دو کشور راهبردی است، اما برخی خبرها هم حکایت از آن دارد که به دلیل تلفات سنگینی که روسیه در منطقه خرسون داشته، ممکن است با غرب به تفاهم‌هایی برسد.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: همه موارد اشاره شده، جز احتمالات است؛ حتی اگر کشورهای غربی با روسیه به تفاهم برسند و سقف قیمت برای نفت این کشور در بازار تعیین نشود،باز هم  شرایط فروش نفت ایران به دلیل پایداری تحریم ها آسان نخواهد بود.

او اضافه کرد: در صورتی که سقف قیمت هم تعیین شود،ارزان فروشی نفت روسیه در بازار تداوم خواهد داشت که با توجه به چشم انداز کاهشی قیمت نفت در بازار جهانی، بر روی درآمدهای نفتی ایران تاثیرگذار خواهد بود.

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهگفت‌وگو
شناسه : 309605
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا