قالیباف و اصلاح حکمرانی

به گزارش جهان صنعت نیوز: قالیباف گفته «تاکید می‌کنم تنها راه برون‌رفت کشور از مشکلات پیش‌رو مخصوصا در حوزه اقتصاد، نوسازی نظام حکمرانی با بازگشت به مردم و تاکید بر خداباوری بعنوان دو رکن اصلی فرهنگ بسیجی است که باید مورد توجه ما مسئولان قرار گیرد.»

او این بار از «حکمرانی نو» صحبت نکرده اما بجای آن از «نوسازی نظام حکمرانی» استفاده کرده است. پیش از این و بعد از آغاز اعتراضات داخلی ایران، قالیباف دو بار از لزوم برقراری «حکمرانی نو» سخن گفته بود: «با برقراری امنیت، باید اصلاح حکمرانی در حوزه‌های گوناگون پیش برود و حکمرانی نو در چارچوب نظام سیاسی جمهوری اسلامی برقرار شود.»

هفته گذشته بود که هفته‌نامه صبح‌صادق متعلق به معاونت سیاسی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه، از گفته‌های قالیباف انتقادی تلویحی کرده بود. این نشریه در مطلبی با اشاره به اینکه سال‌هاست که حرف از اصلاح و تحول می‌زنند، نوشته بود اما آنها «حرفی نو و مشخص و قابل عملیاتی کردن ارایه نمی‌کنند؛ حرف‌هایی که به نحوی بوی تکرار گرفته و شنیدن مجدد آن چندان چنگی به دل نمی‌زند!» صبح‌صادق افزوده که «حکمرانی نو» احتمالا حاصل همفکری قالیباف، مشاوران و همفکرانش بوده و توصیه کرده «برای آنکه دچار این تکرار نشوند، باید به طرح عنوان و جعل واژه کفایت نکرده و مختصات و ابعاد آنچه «حکمرانی نو» خوانده‌اند، ترسیم کنند. ایده‌ای منسجم، عملیاتی و قابل پذیرش در افکار عمومی ارایه دهند و آنگاه برای تکمیل نزد نخبگان و صاحب‌نظران ارایه کنند.»

اشکالی که صبح‌صادق به آن اشاره کرده، پس از‌ ارائه این سخنان قالیباف از سوی برخی چهره‌ها هم به آن پرداخته بودند. این که «حکمرانی نو» چیست و قرار است کدام حوزه‌ها و مهمتر از‌ همه، به ‌چه طریقی اصلاح شوند، موضوعاتی هستند که هنوز پاسخ روشنی به آنها داده نشده است.

بنظر می‌رسد قالیباف برای آنکه دچار تکرار در کلمات نشود، این بار از نوسازی حکمرانی گفته است.با این وجود قالیباف خود حرف روشنی درباره چند و چون این پیشنهاد به زبان نیاورده است. او هم مانند برخی دیگر، پیشنهادهایی ارائه کرده اما از‌ حرف تا عمل فاصله زیادی وجود دارد.

تاکید قالیباف بر همان موضوع و طرح، در کنار اینکه جزییاتی از آن‌‌ ارائه نکرده، این موضوع را به ذهن می‌آورد که او قصد برندسازی برای خود را دارد. چرا که وقتی مقامی در حد رئیس مجلس از چنین طرحی خبر می‌دهد، قاعدتا باید پیش از آن با دیگر مقامات هماهنگ بوده و همچنین جزییات طرح نیز، مشخص شده باشد. در صورتیکه اگر قالیباف جزییات آن را داشت، باید تا الان بالاخره چند کد و نشانی از آن ارائه می‌کرد که تنها به کلی‌گویی دچار نشود. گویا قالیباف مناره‌ی حکمرانی نو را همراه دارد و حالا به دنبال چاله‌ی اجرایش می‌گردد!

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 309029
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا