نگرانی بازار سرمایه از دخل و خرج دولت

به گزارش جهان صنعت نیوز: سهامداران سال گذشته از لایحه بودجه خاطرات چندان خوبی ندارند. هرچند که وزیر اقتصاد موضوع استعفای مجید عشقی از سمت ریاست سازمان بورس را بی ارتباط با موضوع لایحه بودجه دانست اما در ابتدا شنیده ها حاکی از آن بود که عشقی هم مشکل‌اش با برخی بندهای بودجه بوده که تاثیر بدی بر بازار خواهد داشت. با این همه این خبر به صورت رسمی تایید نشد تا همچنان سایه ابهام بر سر بازار بورس به واسطه مفاد بودجه باقی بماند.


طبق اعلام مسوولان سازمان برنامه و بودجه، لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ طی روزهای آینده به مجلس ارسال می‌شود، بنابراین در روزهای اخیر بیشتر فعالان بازار سرمایه علاوه بر اینکه به نرخ دلار، کامودیتی‌‌ها و تحولات داخلی چشم دوخته‌‌اند، به خبرهایی که از بودجه سال ۱۴۰۲ منتشر می‌شود نیز توجه ویژه‌‌ای دارند. ضمن اینکه اکثر تحلیلگران بازار سرمایه پیش‌‌‌بینی می‌کنند که جزئیات لایحه بودجه تاثیر زیادی بر روند شرکت‌‌‌های بورسی در ماه‌‌‌های آتی خواهد داشت.

همیشه در این روزها چالش‌های بزرگی از نرخ گاز گرفته تا نرخ بهره مالکانه و بسیاری هزینه‌های دیگر می‌تواند برای معامله‌گران بازار سهام چالش‌برانگیز باشد. این موضوعی بوده که بازار سهام وزن قابل‌ توجهی به آن داده و حتی هفته گذشته گمانه‌زنی‌هایی پیرامون دلایل استعفای رئیس سازمان بورس مبنی‌بر ضرورت تغییر و بهبود بندهایی از بودجه‌ مطرح شد اما باید دید چه تصمیماتی در بودجه ‌اتخاذ می‌شود.

هرچند برخی کارشناسان معتقدند در حال حاضر سهام بسیاری از شرکت‌‌‌ها برای سرمایه‌‌گذاری ارزنده هستند و فعالان این حوزه از کنار گود وارد زمین سرمایه‌‌گذاری شده‌‌اند البته با انتشار لایحه بودجه مناسب، این روند می‌تواند ادامه دار باشد.

همایون دارابی در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» در این باره می گوید: « ماجرا بودجه و رابطه اش با بازار سرمایه سابقه طولانی دارد و درگیری سال هاست وجود دارد. سال گذشته نیز بودجه فشار قابل ملاحظه ای را به بازار وارد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می دهد: مسئله بودجه به تعیین درآمدهای دولت بر می گردد که این با فشار به بنگاه‎‌های اقتصادی توام می‌شود. این فشار ابعاد مختلفی دارد که از جمله می توان به فشار بر روی پتروشیمی ها برای تعیین قیمت خوراک اشاره کرد. همچنین قیمت حامل های انرژی، عوارض برای معادن، مالیات و عوارض و… بسیار در بازار تعیین کننده است.

دارابی تاکید می کند: سال گذشته نیز این فشار روی بنگاه های اقتصادی و تولید وجود داشت و منجر به طرح ۱۰ بندی از سوی دولت برای حمایت از بازار داشت. امیدواریم سازمان برنامه و بودجه بندهایی را در بودجه نگانجاند که به ضرر بازار سرمایه عمل کند. هرچند نمی توان خیلی به این مسئله امید داشت.

وی می افزاید: اولویت دولت در واقع تامین کسری بودجه خود است که بخشی از آن را با ابزارهایی تامین می کند که این مسئله به ضرر بازار سرمایه خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین در خصوص چشم انداز بازار در روزهای آینده گفت: بازار سرمایه این روزها بسیار تابع روند بازارهای جهانی است همچنین باید دید که چه تصمیم هایی در داخل برای بازار گرفته می شود. چند عامل موثر مانند قیمت گذاری دستوری، عرضه خودرو در بورس و واگذاری بلوک های خودرویی نقش مهمی در روند بازار خواهند داشت. امیدواریم طی روزهای آینده تصمیم دولت به بهبود شرایط بازار کمک کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 308835
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا