سکونت ۳۷ درصد مردم تهران در ۶ درصد پهنه پرمخاطره و فرسوده

به گزارش جهان صنعت نیوز:  از ۷۰ هزار هکتار مساحت تهران ۴۳۲۸ هکتار در بافت فرسوده قرار دارد که تنها ۶.۱ درصد از مساحت این کلانشهر را شامل می‌شود اما بنا به گفته‌ی معاون شهرسازی شهرداری تهران ۳۷ درصد جمعیت تهران در بافت فرسوده زندگی می‌کنند.


 مناطق ۹ تا ۱۶ شهر تهران پرمخاطره‌ترین مناطق از نظر فرسودگی ارزیابی شده که از تراکم بالای جمعیت برخوردار است.

دولت سیزدهم بسته تشویقی شهرسازانه را به منظور نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد به تصویب رسانده که از جمله این مشوق‌ها می‌توان به اعطای یک یا دو طبقه تشویقی نسبت به تراکم طرح مصوب، تسهیل در ضوابط پارکینگ، امکان احداث واحدهای مسکونی با زیربنای کمتر از حدنصاب و عدم احتساب مساحت بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی اشاره کرد. هم‌چنین گفته می‌شود شهرداری همکاری خوبی با دولت در این زمینه دارد اما گلایه‌هایی درخصوص عملکرد سیستم بانکی مطرح شده است.

به گفته‌ی خلیل محبت‌خواه ـ مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران متاسفانه شاهد بدقولی های زیادی در پرداخت تسهیلات بانکی هستیم که انتظار ما از بانکها این است تا به تعهدات خود در قبال پرداخت وام های نوسازی عمل کنند تا جریان تولید مسکن با الویت بافت فرسوده متوقف نشود.

در حال حاضر سقف وام نوسازی ۴۵۰ میلیون تومان و در اطراف حرم‌های مطهر چهار شهر مشهد، قم شیراز و تهران ۶۰۰ میلیون تومان است.

چندی پیش، حمیدرضا صارمی ـ معاون شهرسازی شهرداری تهران بیان کرد: شورای شهر باید بسته‌های تشویقی بهتری را طراحی کند تا تحرک بیشتری برای ساخت و ساز در بافت فرسوده ایجاد شود.

صارمی با بیان اینکه حجم زیادی از واحدهای مسکونی کمتر از ۵۰ متر در محدوده جنوب انقلاب قرار گرفته است، گفت:‌ اعتبار نوسازی ۱۰ درصد از بافت فرسوده در طول سال ۴۴ هزار میلیارد تومان است که از این میزان ۲۰ هزار میلیارد تومان به بهبود کیفیت خدمات عمومی اختصاص دارد.

وی بیان کرد: وام ۶۰۰ میلیون تومانی تنها برای بافت فرسوده در نظر گرفته شده و امیدواریم بتوانیم با پیگیری‌هایی این تسهیلات را برای بافت ناپایدار نیز اختصاص دهیم و انتظار داریم شورا در بافت فرسوده به شهرداری تهران بیش از گذشته کمک کند.

همچنین خلیل محبت خواه، مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران با اعلام اینکه در حال حاضر در کلانشهر تهران با مشکل یک میلیون کسری واحد مسکن روبرو هستیم، اظهار کرد: با توجه به شرایط مخاطرات طبیعی پیرامون بافت شهر تهران به لحاظ سیل و یا زلزله و همچنین تسهیلات و امکانات در نظر گرفته شده در بافتهای فرسوده به لحاظ وام و یا بخشودگی های شهرداری و نظام مهندسی ضرورت نوسازی و ایمن سازی بافتها طی فرآیند ساخت و ساز نهضت ملی مسکن بیش از پیش احساس می شود و باید جدی گرفته شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 308590
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا