کشورهایی که از جنگ روسیه و اوکراین پولدار شدند

جهان صنعت نیوز: شاید عجیب باشد در شرایطی که بسیاری از کشورهای دنیا به نوعی از تهاجم روسیه به اوکراین و ادامه دار شدن جنگ بین این دو کشور آسیب دیده اند،چند کشور همسایه از شرایط پیش آمده سود برده و ثروت اندوزی کرده اند.


گرجستان یکی از کشورهایی است که پس از فروپاشی شوروی مستقل شد.کشوری کوچک در جنوب روسیه که با چند کشور قفقاز و البته ارمنستان و روسیه همسایه است.گرجستان بعد از شروع جنگ روسیه و اوکراین شاهد شکوفایی اقتصادی بوده آنهم به برکت هجوم ثروتمندان روسی که پولهایشان را به این کشور برده اند.

سی ان بی سی در گزارشی می نویسد: حداقل ۱۱۲ هزار ثروتمند روسی از شروع جنگ روسیه به گرجستان مهاجرت کرده اند.موج اول این مهاجرت تا پایان سپتامبر امسال اتفاق افتاده است.البته فقط گرجستان نیست که پذیرای ثروتمندان روس است،آمارها نشان می دهد که ۲۴.۹ درصد از ثروتمندان روسیه به ترکیه،۱۵.۱ درصد به ارمنستان و ۱۹ درصد دیگر هم پولهای خود را به مقصدهای نامشخص انتقال داده اند.

جالب است بدانید که این هجوم سرمایه بر روی اقتصاد کوچکی مثل گرجستان باعث شده که ارزش پول این کشوردر سال جاری میلادی در مقابل دلار ۱۵ درصد قوی تر شود.

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده که اقتصاد گرجستان در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۰ درصد رشد کند.صندوق بین المللی پول همچنین پیش بینی کرده که ترکیه، کشوردیگری که میزبان ثروتمندان روسی است، هم امسال رشد اقتصادی ۵ درصدی را به ثبت برساند.همچنین این نهاد مالی برای ارمنستان هم پیش بینی کرده که با ورود پول های ثروتمندان روس جریان پول و سرمایه در این کشور ۱۱ درصد رشد کند.

با این حال گرجستان شرایط بهتری نسبت به دیگر کشورهای رقیب سرمایه پذیر روسی دارد.آمارها نشان می دهد که تنها در ماه اکتبر این کشور ۵۹.۶ درصد ورود پول خارجی را تنها از روسیه به ثبت رسانده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷۲۵ درصد رشد ورود سرمایه خارجی به گرجستان محسوب می شود.

طبق گزارش بانک ملی گرجستان تنها در بین ماههای فوریه و اکتبر،روس ها با افتتاح ۴۵ هزار حساب بانکی در گرجستان ۱.۴۱۲ میلیارد دلارپول نقد به حسابهای خود درگرجستان واریز کردند.

موقعیت استراتژیک گرجستان رو روابط تاریخی و اقتصادی نزدیکی که با روسیه دارد،شرایط زندگی و کار را برای ثروتمندان روسی آسان کرده است.قوانین گرجستان به مهاجران اجازه می دهد که بدون نیاز به ویزا،در این کشور کسب و کار راه اندازی کنند.

گزارش ها نشان می دهد که بعد از ورود پولهای ثروتمندان روس به گرجستان قیمت ملک در این کشور ۳۰ درصد افزایش یافته است.

البته این پولها شرایط مشابهی را برای ارمنستان و ترکیه فراهم کرده اند؛ خصوصا که این دو کشور در مقابل اعمال تحریم های غرب علیه روسیه، سخت گیری به مهاجران روسیه نکرده اند.

گزارش ها نشان می دهد که ترکیه در سال جاری به ۱۱۸ هزار و ۶۲۶ نفر از روس ها اجازه اقامت داده است و هم اکنون روس ها مقام پنجم خرید خانه در ترکیه را به خود اختصاص داده اند.

منبع: سی ان بی سی 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 308552
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا