سود اقتصادی ترکیه، گرجستان و ارمنستان از جنگ اوکراین

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این شبکه خبری آمریکایی در ادامه می افزاید: گرجستان به عنوان یک جمهوری کوچک در مرز جنوبی روسیه و کشورهای ارمنستان و ترکیه که پذیرای شمار بسیاری از مهاجران روس می باشند، شاهد شکوفایی اقتصاد خود در میانه آشفتگی های حاکم بر اقتصاد سایر کشورهای جهان هستند.

بر اساس گزارش ها، در سال جاری میلادی دستکم ۱۱۲ هزار روس به گرجستان مهاجرت کرده اند که موج نخست آن مربوط به زمان آغاز جنگ در اوکراین در فوریه جاری (اسفند) و موج دیگر در ماه سپتامبر (شهریور) و پس از دستور بسیج نظامی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه آغاز شد. پس از اینکه اوکراین بخش‌های وسیعی از خاک خود را در یک حمله متقابل بازپس گرفت، پوتین فراخوانی برای جذب صدها هزار نیروی جدید برای جنگ اعلام کرد. این اقدام باعث مهاجرت صدها هزار روس و تظاهرات ضد جنگ در سراسر کشور شد.

بر اساس یک نظرسنجی آنلاین از دو هزار مهاجر روسی که توسط گروه تحقیقاتی “پونارس اوراسیا” انجام شد، موج اولیه این کشور تقریبا یک چهارم (۲۳.۴٪) از کل مهاجرت های خارج از روسیه تا ماه سپتامبر را تشکیل می دهد. اکثریت مهاجران روس به ترکیه (۹/۲۴ درصد)، ارمنستان (۱/۱۵ درصد) و کشورهای «سایر» که نامشان درج نشده (۱۹ درصد) گریخته اند. داده ها نشان می دهد این وضعیت تاثیر زیادی بر اقتصاد سه کشور مزبور گذاشته است. به عنوان مثال لاری واحد پول گرجستان که در پی همه گیری ویروس کرونا کاهش یافته بود، ۱۵ درصد در برابر دلار قوی تر شده است. همچنین به گزارش ایرنا، صندوق بین‌المللی پول پیش بینی کرده است که اقتصاد گرجستان تا پایان سال ۲۰۲۲ به رشد ۱۰ برسد که سه درصد بیش از پیش بینی ها قبلی است. این نهاد بین المللی برای ترکیه و ارمنستان نیز به ترتیب رشد ۵ و ۱۱ درصدی را ثبت کرده است.

براساس گزارش بانک ملی گرجستان، از تاریخ فوریه تا اکتبر(اسفند تا مهر) روس‌ها یک میلیارد و ۴۱۲ میلیون دلار به حساب‌های گرجستان منتقل کرده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته چهار برابر شده است.

کارشناسان موقعیت راهبردی گرجستان و روابط تاریخی و اقتصادی آن با روسیه را نقطه عطفی در انتخاب این کشور برای مهاجران روس عنوان می کنند. ضمن انکه سیاست مهاجرتی آن به خاری ها اجازه می دهد بدون نیاز به ویزا زندگی کنند و کسب و کار راه بیندازند.

این کشور همچون ارمنستان و ترکیه، نیز در برابر اعمال تحریم‌های غرب مقاومت کرده و به روس ها و پول هایشان اجازه داده تا آزادنه وارد شوند.

ترکیه نیز به نوبه خود از زمان آغاز جنگ رد اوکراین، پذیرای ۱۱۸ هزار و ۶۲۶ روس بوده است ضمن آنکه یک پنجم فروش املاک خارجی آن در سال ۲۰۲۲ توسط روس‌ها صورت گرفته است. اما ارمنستان تاکنون اطلاعات دقیقی در خوص آمار مهاجرت و یا خرید ملک از سوی روس ها ارائه نداده است. هرچند شکوفایی اقتصادی این کشور در پی مهارجت گسترده روس ها خود گواهی بر این موضوع است.

با این حال، برخی ناظران نسبت به چشم انداز جدید گرجستان خوش بین نیستند. گرجستان به عنوان یک جمهوری شوروی سابق که در سال ۲۰۰۸ جنگ کوتاهی با روسیه داشت، روابط پیچیده ای با روسیه دارد و برخی مردم این کشور از تاثیرات اجتماعی و سیاسی ورود مهاجران روس وحشت دارند.

اندیشکده آمریکا هادسون نیز به تازگی براساس یافته های یک پژوهش هشدار داده است که کرملین می تواند از حضور مهاجران روس به عنوان بهانه ای برای مداخله یا تجاوز بیشتر استفاده کند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 308274
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا