مردم مهاباد تا ساعات ۲ و ۳ بامداد روز یکشنبه با من تماس داشتند/ تیراندازی به خانه‌ها و مغازه‌ها / تعدادی زخمی شدند، اما کسی کشته نشد

به گزارش جهان صنعت نیوز: بسیاری از شهروندان مهابادی از قطع آب و برق در جنوب شهر تصاویری را منتشر کرده‌اند. در این میان رسانه‌های داخلی و خارجی به وضعیت موجود در مهاباد پرداختند و هرکدام اتفاقات صورت‌گرفته را با زاویه دید خود بیان کرده‌اند. اما آنچه مسلم است مهاباد امنیتی‌شده است و نیرو‌های بسیاری برای کنترل ناآرامی‌ها در این شهر حضور یافته‌اند.

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد درباره حوادث مهاباد و حضور نیرو‌های نظامی در خیابان‌های این شهر در شامگاه شنبه گفت: «مردم مهاباد تا ساعات ۲ و ۳ بامداد روز یکشنبه با من تماس داشتند. برق برخی مناطق قطع شده بود. این مناطق دست نیرو‌های امنیتی بود، اما نمی‌دانم کدام‌یک از نیرو‌ها به خانه‌های مردم، پنجره‌ها و مغازه‌ها تیراندازی کردند، شیشه‌های مغازه‌ها شکسته شده و به خودرو‌های شهروندان نیز آسیب وارد شده است. همچنین به ترانس‌ها و تاسیسات برق این مناطق نیز آسیب رسیده است. مردم از این وضعیت در این مناطق ناراحت بودند. تعدادی زخمی شدند، اما کسی کشته نشد. خسارات مالی فراوانی نیز به مردم وارد شد.»


او ادامه داد: «روز گذشته نامه‌ای به دبیر شورای عالی امنیت ملی نوشتم و درخواست کردم که نیرو‌های امنیتی و نیرو‌های مستقر در شهرستان با سعه‌صدر و مهربانی با مردم رفتار کنند تا شهر آرام شود. در حال حاضر نیرو‌های امنیتی در شهر حضور دارند و گزارش خاصی تا این لحظه به‌دست من نرسیده است، اما از نیرو‌های امنیتی انتظار داریم جان و مال مردم را حفظ کنند و اجازه ندهند کسی به جان و مال مردم تعرض کند. همه شهروندان در گروه معترضان نیستند، اما صحبت‌های معترضان باید شنیده شود. مشکلات آن‌ها بیشتر مرتبط با اشتغال و بیکاری است. این مناطق محروم هستند و بیکاری در این مناطق زیاد است. نباید به خانه‌ها و خودرو‌های شهروندان آسیب وارد شود. مردم باید به‌راحتی بتوانند در شهر تردد کنند. این موارد خواسته‌های ما از دستگاه‌های امنیتی است.»

نماینده مردم مهاباد در مجلس درباره قطع آب در این شهر، این موضوع را با انجام عملیات عمرانی توسط شهرداری این شهر و تخریب سهوی لوله‌های انتقال آب به برخی از مناطق شهر توسط پیمانکار مرتبط دانست و اظهار کرد: «تعمیر این لوله‌ها حدود شش ساعت طول کشید، اما قطع برق تعدادی از مناطق به‌علت شلیک گلوله به تجهیزات بود که روز گذشته خرابی‌های تجهیزات برق رفع شد.» روز گذشته همچنین اخبار و تصاویری مبنی بر محاصره یک کلانتری در مهاباد منتشر شد که از درخواست حمایت از نیروی انتظامی توسط معترضان حکایت داشت.

نماینده مهاباد دراین باره گفت: «کلانتری محاصره نشد، اما نیروی انتظامی در یکی از مناطق متشنج حاضر شد که مردم هم از آن‌ها خواستند که با توجه به خسارت از آن منطقه به لحاظ امنیتی محافظت کنند. حدود نیم ساعت مردم شعار دادند و از آن‌ها حمایت خواستند.»

تعداد کشته‌شدگان مهاباد از زبان نماینده مجلس

محمودزاده درباره تنش‌های اخیر در مهاباد توضیح داد: «ماجرا از ۵ آبان بود که جوانی در اعتراضات کشته شد. مردم در بازگشت از مراسم تشییع این جوان مورد برخورد قرار گرفتند و عده‌ای با شلیک گلوله جنگی شش نفر دیگر را نیز کشتند. یعنی از ۵ آبان تا حدود دهم آبان هفت نفر کشته شدند. اعتراضات به صورت پراکنده ادامه داشت تا اینکه در دو سه روز گذشته یک جوان کشته شد که در بازگشت از مراسم تشییع او سه نفر دیگر هم به وسیله گلوله جنگی کشته شدند. ما این وضعیت را از وزارت کشور پیگیری کردیم و وزیر کشور در کمیسیون شورا‌ها و امنیت داخلی حاضر شد. ما از پاسخ وزیر کشور قانع نشدیم، درحالی‌که انتظار داشتیم افرادی که در پنجم آبان‌ماه به صورت مستقیم با گلوله جنگی به مردم شلیک کردند را شناسایی کرده و با آن‌ها برخورد کنند.»

او با تاکید براینکه تاکنون هیچ فردی را به عنوان متهم نه به من که نماینده مردم هستم و نه به خانواده‌های داغدار معرفی نکرده‌اند، گفت: «علاوه بر این چهار نفر دیگر هم به کشته‌شده‌ها اضافه شده است. تلاش‌ها برای شناسایی ادامه دارد و پرونده‌ها در حال پیگیری هستند. متاسفانه به جای اینکه این موضوع مورد پیگیری قرار گیرد، یکی از ارگان‌ها با عنوان تشویش اذهان عمومی از من شکایت کرده است.»

نکاتی درباره طایفه منگور در مهاباد

محمد ایمانی یکی از نویسندگان روزنامه کیهان نیز در کانال تلگرامی خود با اشاره به حوادث آبان نوشت: «آمریکا و اسرائیل، یک سیلی جانانه از ایل غیور «منگور» در مهاباد طلب داشتند که دیشب و امروز خوردند. دم این ایل کُرد و سنی‌مذهب غیور ایرانی گرم که پاسخ نقشه سیا و موساد را با تحقیر دادند. خواستم بنویسم مزدوران وطن‌فروش، از ایل غیور منگور سیلی خوردند؛ دیدم امثال کومله و دموکرات اصلا قدر و مقداری ندارند که بشود اعتنا کرد. آن‌ها که از مردم شریف کُرد مهاباد سیلی خوردند، اسرائیل و آمریکا بودند و نه گروهک‌ها.»

احسان هوشمند پژوهشگر حوزه اقوام درباره موضوع ایل منگور و حوادث مهاباد به هم‌میهن گفت: «منگور‌ها یکی از طوایف قدیمی حوزه کُردی آذربایجان غربی هستند. طوایف منگور همواره از حافظان مرز‌ها و امنیت کشور بوده‌اند که در طول تاریخ خدمات بزرگی به ایران کرده‌اند. در جریان ناآرامی‌های چند روز گذشته در غرب کشور و از جمله مهاباد، متاسفانه خشونت نسبت به دو ماه ابتدایی افزایش یافته است. افراد زیادی قربانی و زخمی شدند و هیجان زیادی بر شهر‌هایی مانند مهاباد، دیواندره، بوکان، سقز، غروه، کامیاران و سنندج حاکم شده بود تا جایی که از سوی هر دوطرف برخی از ابعاد خشونت بسیار غم‌انگیز بود.»

هوشمند اظهار کرد: «در تشدید بحرانی که در مهاباد رخ داد، تعدادی از افراد مشکوک به چند خانه حمله کردند و آن‌ها را به آتش کشیدند. خانه‌هایی که مورد هجوم قرار گرفتند، متعلق به افرادی از ایل منگور بودند که تصاویر آن نیز در فضای مجازی منتشر شد.»

او ادامه داد: «این مسئله باعث تحریک بخشی از افکار عمومی در بین منگور‌ها و دیگر شهروندان مهابادی شد، آن‌هم در فضایی که پرهیجان بود. متاسفانه در سال‌های گذشته نیز ظرفیت نخبگان، روشنفکران، فعالان سیاسی و اهل فرهنگ و افراد خوشنام و معتمدین مهاباد توسط مسئولان به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است. در این فرایند این گروه از معتمدین به حاشیه رانده شدند. افرادی که می‌توانستند در حل و فصل مسائل کنونی و ایجاد آرامش و پرهیز از خشونت کمک کنند. به هرروی آنچه درباره منگور‌ها رخ داد می‌توانست به یک بحران بزرگ تبدیل شود که خوشبختانه فعلا شرایط مهار شده است.»

 

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 307299
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا