فاصله دور تا صلح

به گزارش جهان صنعت نیوز: در این رابطه و در ۲۶۹ روزی که از حمله روسیه به اوکراین گذشته، مهم‌ترین تحولات صورت گرفته طی روزها و ساعت‌های اخیر به این شرح است. نخست اینکه دولت کی‌یف اعلام کرده حملات موشکی روسیه تقریباً نیمی از زیرساخت‌های انرژی اوکراین را فلج کرده و ممکن است با فرارسیدن زمستان، شبکه برق‌رسانی این کشور به خصوص در شهرهای بزرگ مانند کی‌یف به طور کامل تعطیل شود. این امر در حالی اهمیت دارد که در صورت آغاز بارش‌های زمستانی و سردتر شدن هوا، ممکن است یک فاجعه انسانی مردم غیرنظامی در اوکراین را تهدید کند.

از سوی دیگر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین، پیشنهاد آتش‌بس موقت با روسیه را رد کرده و می‌گوید که این امر فقط اوضاع را بدتر می‌کند. به گزارش گاردین، زلنسکی در یک سخنرانی اعلام کرد: روس‌ها به دنبال یک آتش‌بس موقت هستند. این کار برای آنها به منزله بازیابی قدرت است. هر چند ممکن است چنین آتش‌بسی مقدمه‌ای برای پایان جنگ باشد، اما اگر چنین مهلتی به روسیه بدهیم فقط وضعیت خودمان بدتر می‌شود.

  • اکنون مساله مهم بحث نحوه ادامه جنگ با فرا رسیدن زمستان سرد در اوکراین است. در واقع سوال مهم این است که با فرارسیدن زمستان، گزینه نظامی روسیه و اوکراین در جنگ چه خواهد بود؟

علاوه بر این یک گروه مطالعاتی که در دانشگاه ییل روی جنایات جنگی تحقیق می‌کند به تازگی اعلام کرده که تاکنون صدها اوکراینی پس از عقب‌نشینی روسیه از خرسون، دستگیر و ناپدید شده‌اند. این گروه ۲۲۶ بازداشت و ناپدید شدن را در استان خرسون مستند کرده و می‌گوید: از این تعداد حدود یک‌چهارمشان شکنجه شده‌اند و چهار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.
این موضوع در حالی مطرح می‌شود که روسیه با استناد به فیلمی که در شبکه‌های اجتماعی نیز منتشر شده، می‌گوید نظامیان اوکراین بیش از ۱۰ اسیر جنگی روس را اعدام کرده‌اند. در این فیلم سربازان روسی نشان داده می‌شوند که از یک ساختمان بیرون آمده و دست‌هایشان را بالای سر گرفته‌اند. منابع غربی می‌گویند که در این فیلم یکی از سربازان روس اسلحه خود را به سمت نیروهای اوکراینی می‌چرخاند و تصویر بعدی حاکی از این است که تمامی سربازان روسی کشته شده‌اند.

همچنین به تازگی دفتر «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرده که وی با همتای اوکراینی خود جهت تمدید قرارداد صادرات غلات با میانجی‌گری سازمان ملل گفت‌و‌گو کرده است. اردوغان به زلنسکی گفته است این توافق می‌تواند به میز مذاکرات نیز تعمیم یابد که این امر به نفع همه ماست.

از سوی دیگر «ووپکه هوکسترا» وزیر امور خارجه هلند اعلام کرد که دولت کشورش سفیر روسیه را به واسطه واکنش مسکو به حکم دادگاه هواپیمای مسافربری MH17 که در سال ۲۰۱۴ در اوکراین سرنگون شده فرا می‌خواند. در واقع روس‌ها از حکم این دادگاه که اعلام کرده دو مامور اطلاعاتی روسیه و یک رهبر جدایی‌طلب اوکراینی مسوول سرنگونی این هواپیما بوده‌اند به شدت انتقاد کرده‌اند. وزیر امور خارجه اوکراین نیز گفته که در خصوص اصابت دو موشک به خاک لهستان که هفته پیش صورت گرفته و منجر به کشته شدن دو نفر شده است با این کشور به صورت شفاف همکاری خواهد کرد. این در حالی است که لهستان به صراحت اعلام کرده برای نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) که قرار است در روزهای اول و دوم دسامبر برگزار شود به هیات روسیه ویزا نخواهد داد.

روسیه نیز به تازگی اعلام کرده، پوتین و اردوغان درباره ایجاد یک هاب گازی با یکدیگر گفت‌و‌گو کرده‌اند. این طرحی است که از مهر ماه میان مسکو و آنکارا مورد مذاکره قرار گرفته و اردوغان از آن حمایت کرده است. این در حالی است که وزرای گروه همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه، برخی رویکردها در جنگ اوکراین را محکوم کرده و متعهد به تداوم زنجیره تامین و بازارها شده‌اند. در بیانیه این گروه آمده است که اینجا مجمعی برای حل مسائل امنیتی نیست که به نظر می‌رسد رویکرد انتقاد‌آمیز برخی اعضا به تحریم‌های همه‌جانبه روسیه را مد نظر دارد. علاوه بر این وزارت دفاع بریتانیا نیز اعلام کرد که به نظر می‌رسد روسیه در حال آماده‌سازی جهت پیشروی و حمله گسترده در استان دونتسک است.

استراتژی روسیه و اوکراین در جنگ زمستانی

تازه‌ترین اخبار و تحولات جنگ اوکراین در طول ۲۶۹ روز گذشته در حالی مرور شد که اکنون مساله مهم بحث نحوه ادامه جنگ با فرا رسیدن زمستان سرد در اوکراین است. در واقع سوال مهم این است که با فرا رسیدن زمستان، گزینه نظامی روسیه و اوکراین در جنگ چه خواهد بود؟

  • به نظر می‌رسد استراتژی پوتین این است که همزمان با حفظ مناطق متصرف‌شده، مناطق حیاتی مانند نیروگاه‌ها، خطوط تامین، انبارهای سوخت و تاسیسات ذخیره‌سازی را برای به زانو درآوردن اوکراین مورد حمله قرار دهد

در این رابطه به نظر می‌رسد هر چند که حملات موشکی گسترده روسیه به مناطق اوکراین ادامه دارد، اما پس از عقب‌نشینی روس‌ها از خرسون، اکنون دامنه تقابل‌های رو در رو کاهش یافته است. به گفته کارشناسان در حال حاضر گزینه‌های اوکراین برای عملیات‌های جنگی محدود است، زیرا رودخانه دنیپر به عنوان یک مانع طبیعی جهت نقل و انتقال نیروها بر سر راه نیروهای اوکراینی قرار داشته و با توجه به اینکه واحدهای نظامی روسیه همچنان در دامنه رودخانه مستقر هستند، احداث پل و گذرگاه برای اوکراینی‌ها دشوار شده است.

از سوی دیگر بررسی وضعیت میدانی جنگ نشان می‌دهد که روسیه نیروهای واگنر را در اطراف شهر «باخموت» متمرکز کرده و اوکراینی‌ها نیز دفاع شهر را با اعزام سربازان خود جهت پیشروی نیروهای روسی تقویت کرده‌اند.
در این رابطه تحلیلگران معتقدند هر دو ارتش برای جنگیدن در سرما آموزش دیده‌اند. در واقع حمله روسیه به اوکراین در اوج سرمای ماه فوریه شروع شد، منتها تفاوت این است که اکنون نیروهای اوکراینی تجهیزات و لباس‌های بهتری نسبت به روس‌ها از ناتو دریافت کرده‌اند. به همین دلیل با توجه به کوتاه‌تر شدن روز و سردتر شدن هوا، هر ارتشی که در جنگ شبانه ماهرانه‌تر عمل کند، از مزیت بهتری برخوردار است.

تشدید درگیری‌ها طی روزهای آینده

خبرگزاری الجزیره در این خصوص گزارش داده، در شرایطی که هنوز بحث اصابت موشک به لهستان داغ بوده و ۱۰ میلیون شهروند اوکراینی نیز بدون برق مانده‌اند، به نظر می‌رسد وضعیت جنگی طی روزهای آینده تشدید شود. به همین دلیل به نظر می‌رسد استراتژی پوتین این است که همزمان با حفظ مناطق متصرف‌شده، مناطق حیاتی مانند نیروگاه‌ها، خطوط تامین، انبارهای سوخت و تاسیسات ذخیره‌سازی را برای به زانو درآوردن اوکراین مورد حمله قرار دهد. این شرایط اکنون به حدی وخیم شده که گفته می‌شود دولت اوکراین در حال بررسی تخلیه کی‌یف برای حفظ جان غیرنظامیان است. در واقع نه تنها تامین گرمای خانه‌ها، بلکه انرژی برای مصرف کارخانه نیز وجود نداشته و زندگی شهری به طور کامل فلج شده است.

  • در واقع جایزه بزرگ جنگ طی روزها و ماه‌های آینده شهر ملیتوپل خواهد بود؛ شهری که به عنوان دروازه کریمه شناخته شده و مرکز مهم حمل‌ونقل و لجستیکی است

طبق برآوردهای صورت گرفته تقریبا نیمی از شبکه برق اوکراین تخریب شده و تعمیر آنها ماه‌ها ممکن است به طول انجامد. از سوی دیگر روس‌ها این روزها احتیاج مبرمی به موشک‌های کروز ارزان‌قیمت دارند؛ سلاح‌هایی که اکنون ارتش روسیه از کمبود آنها کاملا رنج می‌برند. به همین دلیل است که ممکن است به دنبال خرید و واردات چنین سلاح‌هایی باشند.

اما این نکته هنوز برگ برنده کاملی برای اوکراین محسوب نمی‌شود، زیرا هر چند اوکراینی‌ها توانسته‌اند به میزان چشمگیری پدافند هوایی خود را تقویت کرده و خسارت‌های قابل ملاحظه‌ای را نیز به روس‌ها وارد کنند، اما مشخص نیست که با تداوم درگیری‌ها به خصوص در زمستان، این کشور جنگ‌زده تا چه میزان قادر خواهد بود به تقویت نیروی پدافندی و موشکی خود بپردازد.

سرنوشت جنگ در جبهه جنوب رقم می‌خورد

سرنوشت جنگ اکنون به میزان زیادی به جبهه جنوب بستگی دارد؛ جایی که نیروهای اوکراینی نشان داده‌اند از ماه سپتامبر به این سو توانسته‌اند حداقل نیمی از قلمروهای از‌دست‌رفته خود را باز‌پس‌گیری کنند. در واقع از کرانه‌های دنیپر تا میلتوپل محور اصلی درگیری‌ها خواهد بود و هر کس بتواند این مناطق را کنترل کند، برگ برنده جنگ در جبهه جنوب را در اختیار خواهد داشت.

هدف استراتژیک روسیه نیز در جنگ تمرکز بر همین ناحیه است، با این تفاوت که روس‌ها در این منطقه و نیز نیروگاه زاپروژیا رفته رفته مشکلات بیشتری برای حفظ موقعیت خود و اقدامات پدافندی خواهند داشت، زیرا پیشروی اوکراینی‌ها در این مناطق می‌تواند تهدیدی جدی برای انبارهای تدارکات و نیز خطوط ارتباطی نیروهای روسی ایجاد کند. در این میان اوکراینی‌ها برای حفظ موقعیت خود نیاز به حمله چندجانبه در کرانه رودخانه دنیپر و نیز لجستیک سربازان و تدارکات دارند. روس‌ها نیز البته قادر به دفاع از کل سواحل رودخانه نیستند. با این حال نبرد اصلی و در واقع جایزه بزرگ جنگ طی روزها و ماه‌های آینده شهر ملیتوپل خواهد بود؛ شهری که به عنوان دروازه کریمه شناخته شده و مرکز مهم حمل و نقل و لجستیکی است.

  • زمانی استالین گفته بود، کمیت، کیفیت خودش را دارد. اما اینکه آیا کمیت نیرو و تجهیزات نظامی برای جلوگیری از شکست روس‌ها در میدان جنگ کافی است یا خیر، امری است که در آینده مشخص خواهد شد

به گفته کارشناسان نظامی، باز‌پس‌گیری این شهر توسط نیروهای اوکراینی باعث مسدود شدن کانال آب شیرین به سمت کریمه شده و به طور فزاینده‌ای موقعیت آنها را در این شبه جزیره به مخاطره می‌اندازد. به همین دلیل سوال این است که روس‌ها می‌توانند در هفته‌های آتی از تصرفات خود در این منطقه محافظت و از شکست جلوگیری کنند یا خیر؟ گفته می‌شود که زمانی استالین گفته بود، کمیت، کیفیت خودش را دارد. اما اینکه آیا کمیت نیرو و تجهیزات نظامی برای جلوگیری از شکست روس‌ها در میدان جنگ کافی است یا خیر، امری است که در آینده مشخص خواهد شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 306691
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا