نگاه اوکراین به نتانیاهو خوشبینانه نیست/ کشف تسلیحات اسرائیلی در خرسون تاثیری بر روابط با مسکو نمی‌گذارد/ تل‌آویو راهبرد «موازنه مثبت» را پیگیری می‌کند

به گزارش جهان صنعت نیوز: «حسن بهشتی‌پور» کارشناس ارشد مسائل روسیه با اشاره به انتشار تصاویر تسلیحات و تجهیزات اسرائیلی در خرسون و میزان تاثیرگذاری این موضوع بر روابط تل‌آویو و مسکو  اظهار کرد: اخیراً تصاویر و اطلاعاتی از کشف خودروهای زرهی ساخت اسراییل در منطقه خرسون اوکراین منتشر شده که شائبه‌هایی در خصوص کمک تسلیحاتی تل‌آویو به کی‌یف به وجود آورده است. بسیاری معتقدند که انتشار چنین تصاویری می‌تواند بر رابطه اسراییل با روسیه تاثیر منفی بگذارد اما باید متوجه بود که مواضع و سیاست اسراییل در ارتباط با جنگ روسیه و اوکراین کاملاً شفاف بوده است. اسراییل بارها اعلام کرده که اقدام‌های روسیه را نمی‌پذیرد اما من معتقدم که به دلیل ارتباط تل‌آویو با روسیه و اوکراین، صهیونیست‌ها سعی می‌کنند سیاست «موازنه مثبت» را در پیش بگیرند.

وی ادامه داد: به همین دلیل معتقدم کشف تسلیحات اسراییل در خرسون چندان عجیب و غریب نیست؛ چراکه مقامات تل‌آویو بارها به صورت غیررسمی اعلام کردند که برخی تجهیزات نظامی را در اختیار اوکراین قرار خواهند داد ولی سعی می‌کنند که این موضوع را بیش از حد برجسته نکنند. در این میان باید به این باور رسید که روابط اسراییل و اوکراین از سال‌ها قبل در سطوح بالایی طی شده است که حالا هم همین روند به قوت خود ادامه دارد. این در حالی است که اوکراینی‌ها از روی کارآمدن مجدد نتانیاهو به عرصه قدرت احساس ترس می‌کنند؛ چراکه آنها معتقدند روابط شخصی نتانیاهو و پوتین می‌تواند روسیه را علیه اوکراین تقویت کند و به همین جهت از بابت روی کار آمدن نتانیاهو نگران هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اگر از بُعد دیگر بحث تسیلحات اسراییلی موجود در اوکراین را نگاه کنیم باید متوجه باشیم که احتمال دارد این تصاویر از سوی منابع اسراییلی و به نفع تل‌آویو منتشر شده باشد؛ چراکه اگر این تئوری درست باشد، در اصل حمایت اسراییل از اوکراین و حضور این رژیم در پرونده منازعه مسکو و کی‌یف علنی‌تر می‌شود و آنگاه اسراییل می‌تواند از جنبه‌های تبلیغاتی این پرونده به عنوان اهرم سیاسی و امنیتی استفاده کند. به هر حال نکته این است که دو طرف اعم از روسیه و اوکراین می‌دانند که اسراییل با هر دوی آنها روابط عمیق و مثبتی دارد و این دقیقاً همان سناریویی است که ترکیه در پرونده اوکراین عملیاتی کرده است؛ به گونه‌ای که ترکیه از یک سو به اوکراینی‌ها علیه سربازان روسیه پهپاد می‌فروشد و از سوی دیگر با روسیه در صادرات غلات و میانجی‌گری برای صلح در آن منطقه هماهنگ است.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که کابینه آتی نتانیاهو چه سیاستی را در قبال جنگ اوکراین پیش خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: در مورد نتانیاهو و سیاست آن در قبال روسیه و اوکراین هم باید گفت که ممکن است اسراییل حتی علیه سربازان اوکراینی به روسیه پهپاد و تجهیزات نظامی داده باشد و حتی ممکن است این تئوری برعکس پیاده‌سازی شده باشد. در هر دو حالت اسراییل و شخص نتانیاهو منافع داخلی را مدنظر قرار خواهند داد. به گونه‌ای که حتی اگر او قرار باشد از یک طرف معادله حمایت کند، بدون تردید سعی می‌کند توازن مشخص بر اساس سیاست‌های کلان را پیگیری کند ولی در کل مشخص نیست که راهبرد علنی تل‌آویو در مورد پرونده اوکراین چه خواهد بود؛ چراکه برخی از آنها بدون تردید پنهان و در پشت پرده اجرایی می‌شود.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 305214
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا