انگشت اتهام آنکارا به سوی پ.ک.ک

به گزارش جهان صنعت نیوز: این انفجار که عصر روز یکشنبه (۲۲ آبان) در خیابان استقلال رخ داد، شش کشته به همراه داشته و دست‌کم ۸۱ نفر زخمی شده‌اند. پلیس، ۲۲ مظنون این انفجار از جمله فردی که بمب را در محل حادثه قرار داده، دستگیر کرده است. طبق گزارش‌ها، یک زن بمب را کار گذاشته است. وزیر کشور ترکیه معتقد است که دستور این حمله در شهر «کوبانی» سوریه صادر شده است.البته یک مقام ارشد امنیتی ترکیه روز گذشته اعلام کرده که احتمال دست داشتن داعش در این حمله را نیز رد نمی‌کند.

به گزارش الجزیره، هر چند که تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز هیچ گروهی مسوولیت این انفجار را بر عهده نگرفته، اما روز یکشنبه بکیر بوزداغ وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد که در تصاویر منتشرشده، تصویر زنی دیده می‌شود که بیش از ۴۰ دقیقه روی یک نیمکت در خیابان استقلال نشسته است. به همین دلیل یا بمب در داخل کیسه‌ای بوده که توسط عامل تروریستی در همان‌جا منفجر شده یا اینکه شخصی از راه دور آن را منفجر کرده است.

به گفته پلیس این زن در بازجویی‌های اولیه گفته که توسط شبه‌نظامیان کرد در سوریه آموزش دیده و از طریق عفرین وارد این کشور شده است. گزارش‌های تلویزیون ترکیه نیز تصویر یک زن را نشان داده که بسته‌ای زیر یک درخت در خیابان استقلال رها کرده است. بنا بر اعلام وزیر کشور ترکیه، دو شهروند  سوری دیگر نیز در این حمله دست داشته و با گروه YPG سوریه که ترکیه آن را شاخه‌ای از پ.ک.ک می‌داند مرتبط هستند.

مقامات امنیتی ترکیه اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که عاملان حمله روز یکشنبه چگونه وارد این کشور شده‌اند، زیرا ترکیه در مورد سوری‌هایی که بدون مجوز در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند بسیار سختگیرانه عمل می‌کند. در همین رابطه به گفته پلیس ترکیه ۱۲۰۰ دوربین امنیت در اطراف محل انفجار و مکان‌های مربوطه بررسی شده و ۲۱ آدرس مختلف نیز که زن مظنون دستگیر شده با آنها در ارتباط بوده شناسایی شده است.

حمله ترکیه به شمال سوریه

به دنبال انفجار تروریستی در خیابان استقلال استانبول، ترکیه روز گذشته از هدف قرار دادن مواضع گروه‌های تروریستی در شمال سوریه خبر داد.  به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت دفاع این کشور که مواضع گروه‌های «پ.ک.ک» (حزب کارگران کردستان) و «ی.پ.گ» (یگان‌های مدافع خلق) در شمال سوریه را هدف حملات خود قرار داده است.

در این بیانیه آمده است: پهپادهای شناسایی نیروهای مسلح ترکیه دو سامانه راکتی آماده پرتاب و چندین تروریست پ.ک.ک و ی.پ.گ که آماده نفوذ به منطقه عملیاتی «نبع السلام» (چشمه صلح) در شمال سوریه بودند را رصد و شناسایی کردند. وزارت دفاع ترکیه در ادامه گزارش داد: در ادامه محل حضور تروریست‌ها و سامانه‌های راکتی توسط توپخانه ارتش ترکیه هدف قرار گرفت.

در همین حال، مرکز دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به گروه‌های مخالف سوری از حملات توپخانه‌ای ترکیه به روستای «ام حرمله» در حومه حسکه خبر داد.

طبق این گزارش، ارتش ترکیه همچنین حملاتی را به مناطق «تل الورد»، «خربه شعیر»، «دادا عبدال»، «البوبی» و «الاسدیه» در شمال غرب حسکه خبر دادند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه همچنین از مجروح شدن چند نظامی در این حملات خبر داد.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 304928
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا