ماجرای بازگشت ژاپنی‌ها به بازار لوازم خانگی چیست؟

به گزارش جهان صنعت نیوز: در روزهای اخیر اخباری مبنی بر بازگشت بی‌سر و صدای شرکت‌های ژاپنی به بازار لوازم خانگی منتشر شده است. بر اساس این گزارش‌ها تلویزیون‌های برند سونی چند ماهی است که از طریق یک شرکت ایرانی در کشور عرضه می‌شود و برند شارپ نیز به زودی فعال خواهد شد.


اما پیگیری‌ها این موضوع را تایید نمی‌کند. امید قالیباف – سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) – در این رابطه به ایسنا گفت که در حال حاضر هیچ گونه لوازم خانگی ژاپنی به کشور وارد نمی‌شود و آنچه در بازار هست یا قاچاق است یا تقلبی که یعنی برند بر روی کالا می‌چسبانند و می‌فروشند.

اکبر پازوکی – رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی – نیز ضمن رد کردن این اخبار، گفت: یک شرکت ایران از بیش از ۱۰ سال پیش بخشی از قطعات خود را از شرکت سونی وارد و در تولیدات خود استفاده می‌کند. بنابراین همچنان کالای تمام شده از هیچ برندی وارد نمی‌شود.

به گفته وی تمام تولیدکنندگان تلویزیون در ایران بخشی از قطعات خود را وارد می‌کنند. در بهترین حالت در برخی شرکت‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد قطعات تلویزیون در داخل تولید می‌شود و مابقی وارداتی است.

پازوکی در پاسخ به سوالی درباره گارانتی این محصولات گفت: این کالاها با برندهای داخلی و گارانتی اصلی فروخته می‌شود و فقط بخشی از قطعات آن خارجی است. بر این اساس همچنان همه کالاها با برند خارجی موجود در بازار قاچاق یا تقلبی هستند و گارانتی آن‌ها تقلبی است.

به گزارش ایسنا، واردات لوازم خانگی از سال ۱۳۹۷ ممنوع است و در حال حاضر عمده کالاهای خارجی موجود در بازار قاچاق هستند که با گارانتی‌های تقلبی فروخته می‌شوند. تاکنون بارها بحث آزادسازی واردات لوازم خانگی مطرح شده، اما به نتیجه نرسیده است. موافقان آزاد شدن واردات لوازم خانگی می‌گویند این قانون حقوق مصرف‌کننده را در نظر نگرفته، اما مخالفان معتقدند تولیدکنندگان ایرانی شرایط برابر با تولیدکنندگان خارجی ندارند که بتوانند با آن‌ها رقابت کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 304420
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا