ایران در مساله حقوق بشری آسیب‌پذیرتر است

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بهشتی‌پور با بیان اینکه اکنون در آستانه برگزاری شورای حکام است، افزود: قطعنامه محکومیت پیشنهادی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها علیه ما، قرار است ۳۵ کشور آن را بررسی کنند که به احتمال زیاد این قطعنامه صادر خواهد شد؛ در این صورت کاری که ایران می‌تواند برای جلوگیری از این اتفاق انجام دهد، شروع مذاکراتش با آژانس و پیدا کردن راه‌حلی برای حل این مساله است. اگر ایران بتواند این مساله را حل کند، می‌تواند جلوی فعالیتی را که علیه ایران در حال سازماندهی شدن در شورای حکام است بگیرد. همان‌طورکه پیش از این هم گفته‌ام، صدور قطعنامه علیه ایران ولو اینکه ضمانت اجرایی نداشته باشد ولی پرونده‌سازی علیه ایران است و در واقع این پرونده‌سازی یعنی جمع کردن مدارک حقوقی علیه ایران تا بتوانند با استناد به این مدارک حقوقی اقدامات جدیدی را در شورای امنیت علیه ایران در دستور کار دهند؛ یکی از موارد احتمالی آن بحث فعال کردن مکانیسم ماشه است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به بیانیه تروئیکای اروپایی که در آن فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه را محکوم کرده است، تشریح کرد: بی‌ثبات‌سازی یکی از اتهاماتی است که علیه ایران مطرح می‌کنند؛ هر موقع ایران در زمینه امور دفاعی و نظامی موفقیتی به دست می‌آورد، ایران را به بی‌ثبات‌سازی متهم می‌کنند؛ در حالی که هیچ‌وقت پاسخ نمی‌دهند که اگر قرار است ثبات و امنیت در خاورمیانه برقرار شود، باید این ثبات بر اساس موازنه قوا باشد. نمی‌شود انواع سلاح‌های پیشرفته را در اختیار یک طرف موازنه یعنی عربستان یا اسراییل قرار دهند و یک طرف دیگر موازنه قدرت یعنی ایران را وادار کنند که هیچ اقدامی در جهت دفاعی خودش انجام ندهد.

وی در ادامه افزود: در واقع اروپایی‌ها به دروغ اعلام می‌کنند که در پی ثبات خاورمیانه هستند. آنها خاورمیانه بی‌ثبات را زمینه خوبی برای فروش سلاح‌های بیشتر خودشان می‌بینند و همچنین حاضر نیستند اسراییل را محدود کنند بلکه می‌خواهند متحدین خودشان مثل اسراییل و عربستان روزبه‌روز قدرت بیشتری پیدا کنند و وقتی بحث ایران به وجود می‌آید، انواع محدودیت‌ها را اعمال کنند؛ این کار شدنی نیست و اگر آنها واقعا به دنبال ثبات خاورمیانه هستند باید این موازنه قدرت به صورت کامل و جامع انجام شود.

بهشتی‌پور تاکید کرد: ایران در مساله حقوق بشری آسیب‌پذیری بیشتری دارد وگرنه در موضوعات موشک و مسائل دفاعی دست پر دارد و باید محکم بر سر مواضع خود صحبت کند. منتها در زمینه حقوق بشر باید بتوانیم در داخل وضعیت را از طریق گفت‌وگو با مردم و افراد ناراضی که حالا به هر دلیلی الان شاهد تظاهرات آنها هستیم، برای ثبات و تامین مسائل حقوق بشری ایجاد کنیم. به نفع ایران است که این موضوع را به سمت گفت‌وگو در داخل کشور و حل مساله از طریق ایرانیان ببرد. باید از طریق حل و فصل مشکلات داخلی خودمان اجازه مداخله به دیگران را ندهیم چون تجربه تاریخی ثابت کرده که هر موقع ایران دچار تنش و فضای دوقطبی بوده، دشمنان ایران از موقعیت آن سو‌ءاستفاده کردند.

وی ادامه داد: بنابراین باید پای درد و دل مردم و مشکلات آنها بنشینیم و برای مقابله با مشکلات فعلی که کشور با آن روبه‌رو است، یک همبستگی ملی ایجاد کنیم. فکر نمی‌کنم با برخورد تقابلی بتوانیم این مساله را حل کنیم. الان که موضوع حقوق بشر یک مساله جهانی شده است و امروز عبارت «چهاردیواری، اختیاری» مفهوم خود را از دست داده است. بنابراین ما باید سعی کنیم استانداردهایی را که از لحاظ بین‌الملل تعریف شده رعایت کنیم و سوژه‌ای را به دست دشمنان ایران ندهیم که از طریق گفت‌وگوی ملی و نگاه به داخل و همچنین حل مساله از طریق مشارکت مردم و نخبگان‌شدنی است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درخصوص ادامه یافتن این روند و تبعات آن بیان کرد: برخی کشورهای غربی می‌خواهند پرونده ایران را مجددا به شورای امنیت ارجاع دهند؛ ممکن است چین و روسیه وتو کنند ولی به هرحال این فضای منفی موجب بازگشت قطعنامه‌های شش‌گانه می‌شود. در نتیجه این اتفاق موجب می‌شود که ایران هم متقابلا عمل رادیکال انجام دهد و حتی ممکن است از NPT خارج شود؛ اینها وضعیت را به مراتب دشوار‌تر و پیچیده‌تر می‌کند بنابراین از همین الان باید به فکر باشیم تا اجازه ندهیم قضیه به چنین نقطه‌ای برسد.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 304161
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا