بازرسان انرژی اتمی به تهران می‌آیند

به گزارش جهان صنعت نیوز: براساس گزارشی که به تازگی خبرگزاری رویترز مشاهده کرده است، تهران موافقت کرده تا بازرسان انرژی اتمی ماه جاری در سفری به ایران از سایت‌های هسته‌ای بازدید و درباره گمانه‌زنی‌های اخیر ۳۵ عضو این نهاد بین‌المللی درباره ادعای اورانیوم‌های پیدا شده در ۳ سایت هسته‌ای تحقیق کنند.

این تصمیم پیش از نشست فصلی شورای حکام اتخاذ شده است، در این نشست دولت‌های غربی قصد دارند از ایران بخواهند قطعنامه‌ای را امضا کرده و همکاری خود را در زمینه اتمی افزایش دهد.

در بخشی از یکی از دو گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران که روز پنج‌شنبه قبل از نشست هیات مدیره به کشور‌های عضو ارسال شد، آمده است: «رافائل گروسی، دبیر کل آژانس، پیشنهاد ایران و موافقت برای بازدید را دریافت کرده است، اما تاکید دارد که چنین نشستی باید با هدف رفع مسائل موجود انجام شود. آژانس انتظار دارد از ایران توضیحات فنیِ قابل قبولی درباره چنین مسائلی دریافت کند که شامل دسترسی به بخش‌ها و مواد مورد بحث و همچنین نمونه‌برداری مناسب خواهد بود.»

یک دیپلمات ارشد هم گفت که این نهاد بین‌المللی مستقر در وین انتظار دارد این پیشنهاد راهی برای آغاز فرآیندی در رسیدن پاسخ سوالات مطرح شده کنونی باشد.

گروسی روز چهارشنبه به رویترز گفته بود که این نشست تا دو هفته آینده انجام خواهد شد و همچنین مدعی شد که ایران در نشست اخیر در وین درباره برنامه هسته‌ای خود هیچ چیز جدیدی ارائه نکرده است.

ساعاتی پیش نیز رافائل گروسی ادعا‌ها درباره مسائل پادمانی را تکرار کرد و مدعی شد که پیشرفتی در زمینه حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده صورت نگرفته است. گروسی پیش‌تر نیز در پاسخ به خبرنگار رویترز درباره برجام مدعی شده بود که مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای ایران به بن‌بست رسیده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 303562
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا