علی مطهری: ما در کشور دو شورای نگهبان نداریم

جهان صنعت نیوز| محمدرضا صباغیان عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس در جلسه علنی امروز (سه شنبه یکم آبان) پارلمان در تذکری خطاب به مسئولان دانشگاه آزاد و وزارت علوم گفت: متاسفانه تعدادی دانشجو را معرفی کرده‌اند، قبول شده‌اند، ثبت‌نام کرده‌اند و حتی کارت دانشجویی به این افراد داده شده است اما بعد اعلام شده که شما نمی‌توانید ادامه تحصیل بدهید؛ واقعا برای خانواده‌ها، نوجوانان و جوانان بحرانی بزرگ ایجاد شده است.


وی با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم افزود: بعضی اجناس تا ۴ یا ۵ برابر افزایش یافته است واقعا تحمل آن طاقت فرسا است ما مسئولان این موضوعات را کمتر لمس می‌کنیم، دولت هم فقط می‌گوید بسته حمایتی؛ بسته حمایتی برای مردم تبدیل به جوک شده است.

نماینده مهریز در ادامه خطاب به مطهری که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، ادامه داد: در مورد روش کاری هیئت عالی نظارت تشخیص مصلحت نظام احساس می‌شود که ساز و کار و مجاری قانونی رعایت نمی‌شود، من فکر می‌کنم مجلس از هر شکلی مورد هجوم قرار گرفته است، ما این موضوع را مورد توجه قرار نمی‌دهیم.

صباغیان اظهار کرد: اینکه شورای نگهبان به عنوان یک کانال نظر هیئت نظارت را برای ما بفرستد در شأن مجلس نیست، شورای نگهبان فقط حق تطبیق مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی آن هم بعد از تصویب مصوبات را دارد.

علی مطهری نایب رئیس مجلس خطاب به صباغیان گفت: این نکته‌ای که در مورد هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام فرمودید نکته‌ای مهم است، اینکه این هیئت نظرات خودش را در حین بررسی طرح‌ها و لوایح به کمیسیون‌ها ارائه بکند و حتی نمایندگانشان در کمیسیون حضور داشته و از موضع خود دفاع بکند، یک رویه درست و پذیرفته شده است، اما این که مصوبات مجلس بعدا در آن هیئت بررسی شود، شبیه کاری که شورای نگهبان انجام می‌دهد به هیچ وجه قابل قبول نیست و خلاف قانون اساسی است.

مطهری افزود: ما در کشور دو شورای نگهبان نداریم یک شورای نگهبان داریم؛ لذا باید به حالت اول برگردد یعنی اگر این هیئت نقطه نظراتی دارد در حین بررسی طرح‌ها و لوایح بررسی کند، ولی بعد از مصوبه مجلس فقط شورای نگهبان از منظر مطابقت با شرع و قانون اساسی می‌تواند نظر بدهد؛ مجلس باید از حق خود دفاع بکند.

 

 

پیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 3035
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا