انتقام جمهوری‌خواهان از دموکرات‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:  طبق آخرین آماری که تا لحظه تنظیم این گزارش در عصر روز چهارشنبه به دست آمده از میان تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و یک سوم کرسی‌های سنا (۳۵ کرسی) که به رای گذاشته شده‌اند، جمهوریخواهان توانسته‌اند ۱۹۹ کرسی کنگره را در اختیار بگیرند. در مقابل دموکرات‌ها ۱۷۲ کرسی کسب کرده‌اند. این به آن معناست که جمهوریخواهان تنها به ۱۹ کرسی برای در اختیار گرفتن کنگره احتیاج دارند که به نظر می‌رسد با توجه به کسب ۱۹۹ کرسی، از هم‌اکنون در کنگره پیروزی خود را به دموکرات‌ها تحمیل کرده و این مجلس را در اختیار گرفته‌اند.

اما از سوی مقابل رقابت تنگاتنگ بر سر سنا جریان دارد که این رقابت بر سر ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی موجود در سناست. در ۶۵ کرسی که رای‌گیری در آنها برگزار نمی‌شود هم‌اکنون ۳۴ کرسی متعلق به دموکرات‌ها و ۲۹ کرسی نیز متعلق به جمهوریخواهان است. همچنین ۲ کرسی سنا هم در اختیار سایر احزاب و جریان‌های آمریکا قرار دارد. در این میان دموکرات‌ها اگر ۱۶ کرسی را به دست آورند، می‌‌توانند کنترل نسبی خود را بر سنا حفظ کنند. با این تفاوت که مطابق قانون، معاون رئیس‌جمهوری یعنی کامالا هریس ریاست سنا را برعهده‌دارد که این امر می‌تواند یک برگ برنده برای دموکرات‌ها محسوب شود. از سوی دیگر جمهوریخواهان برای به دست آوردن اکثریت در کنگره نیاز به ۵۱ کرسی دارند که این امر منوط به پیروزی آنها در ۲۲ ایالت است.

مطابق آخرین آماری که تا لحظه تنظیم این گزارش منتشر شده، در رقابت سنا دموکرات‌ها ۴۸ کرسی به اضافه کرسی کامالا هریس و جمهوریخواهان ۴۷ کرسی را به دست آورده‌اند.

پیروزی شکننده

همچنین طبق گزارشی که گاردین منتشر کرده است، پیروزی جمهوریخواهان در کنگره شکننده است. در مقابل در سنا نیز رقابت در ایالت نوادا نفسگیر بوده و به نظر می‌رسد انتخابات در جورجیا نیز به دور دوم کشیده شود.

با این حال آن‌طور که پیش‌بینی می‌شد، تقریبا پیروزی جمهوریخواهان در کنگره محقق شده است. این امر یک سنت معمول در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکاست که حزب رئیس‌جمهوری معمولا کرسی‌های خود را در کنگره در مقابل حریف از دست می‌دهد. با این حال تفاوت این دوره در آن است که امروز بایدن در پایین‌ترین سطح محبوبیت خود قرار داشته و وضعیت اقتصادی آمریکا نیز به گونه‌ای رقم خورده که تقریبا دست دموکرات‌ها در قبال حریف جمهوریخواه بسته است.

البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که رقابت‌ها آن‌طور که پیش‌بینی می‌شد با برتری تام و تمام جمهوریخواهان پیش نرفته و هر لحظه ممکن است در ایالت‌های کلیدی ورق به نفع دموکرات‌ها برگردد.

چرا این انتخابات مهم است؟

هر چند در این میان روز گذشته کوین مک‌کارتی رهبر جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا در حالی که هنوز شمارش آرا در جریان بود، حزب خود را پیروز انتخابات میان‌دوره‌ای این مجلس اعلام کرد، اما به گفته کارشناسان اهمیت این دوره از انتخابات آمریکا در چند مورد به‌خصوص خلاصه می‌شود. نخست اینکه پس از انتخابات جنجال‌برانگیز ریاست‌جمهوری که وقایع بی‌سابقه‌ای را در تاریخ سیاسی آمریکا مانند تسخیر کنگره توسط طرفداران ترامپ رقم زد، فضای سیاسی امروز آمریکا بیش از هر زمان دیگری دوقطبی شده و پیروزی هر یک از احزاب در این دوره از انتخابات یک پیام واضح و ملموس برای انتخابات دو سال آینده ریاست‌جمهوری مخابره می‌کند.

از سوی دیگر اکنون در عرصه جهانی نیز اتفاقاتی مانند جنگ اوکراین در جریان است که این دوره از انتخابات را با دوره‌های قبل‌تر متفاوت کرده است. در واقع پیروزی جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان تاثیر قابل ملاحظه‌ای را می‌تواند در رویکرد سیاسی آمریکا در قبال روسیه و جنگ اوکراین داشته باشد. برخی از ناظران معتقدند بنا بر دکترین جمهوریخواهان، قدرت گرفتن آنها می‌تواند منجر به تشدید درگیری‌ها میان روسیه و آمریکا شود و برخی دیگر نیز استدلال می‌کنند جمهوریخواهان کمتر تمایلی به اعطای کمک‌های خارجی به سایر کشورها دارند و ممکن است دست حمایت آمریکا از اوکراین پس از پیروزی احتمالی آنها از پشت اوکراین برداشته یا حداقل بسیار تضعیف شود. خصوصا اینکه اخیرا یکی از نمایندگان جمهوریخواه اعلام کرده بود در صورت پیروزی آنها در انتخابات پیش‌رو، حتی یک دلار هم به اوکراین کمک نظامی و مالی نخواهد شد.

از طرف دیگر سرنوشت انتخابات آتی ریاست‌جمهوری نیز به انتخابات گره خورده است. در واقع این انتخابات را می‌توان پیش‌درآمد انتخابات دو سال آینده دانست. به خصوص اینکه بایدن اکنون از سطح محبوبیت بسیار پایینی برخوردار بوده و ممکن است حتی دموکرات‌ها ناچار شوند برخلاف سنت پیشین یک فرد دیگر را برای نمایندگی آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کنند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 303268
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا