تشکل‌های اقتصادی کشور در مسیر ساماندهی

به گزارش جهان صنعت نیوز: اتاق ایران بر اساس وظیفه قانونی خود و برای ساماندهی تشکل‌های اقتصادی، تسهیل شرایط ادغام، شبکه‌سازی، یک‌پارچه‎‌سازی و انسجام تشکل‌ها، طرحی را تهیه کرده است که طبق آن ایجاد کنفدراسیون‌ها، فدراسیون‌ها و طبقه‌بندی تشکل‌ها را دنبال کند.

این طرح در کمیته سیاست‌گذاری و ساماندهی تشکل‌ها که متشکل از ۳ عضو هیات رئیسه، دبیرکل و معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران است به تصویب رسیده و طراحی سازوکارهای اجرای آن در دستورکار معاونت استان‌ها و تشکل‌ها قرار دارد.

ماده ۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و تبصره ۲ ماده ۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور نسبت به ساماندهی تشکل‌ها تاکید کرده است و از آنجایی که اتاق ایران باید این مهم را عملیاتی کند، کارگروهی متشکل از نمایندگان سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون، وزارت‌خانه‌های کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی،صنعت، معدن و تجارت، راه‌وشهرسازی، جهاد کشاورزی و سازمان ثبت اسنادو املاک، مرکز آمار و کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی شکل گرفته که دبیرخانه آن در اتاق ایران مستقر است.

از جمله اقداماتی که تاکنون توسط این کارگروه صورت گرفته، راه‌اندازی سامانه‌ای است که به کمک آن اطلاعات تشکل‌های اقتصادی فعال در کشور به ثبت برسد. در واقع ثبت اطلاعات کلیه تشکل‌های اقتصادی در این سامانه، اجرای طرح ساماندهی را تسهیل می‌بخشد. بنابراین از کلیه تشکل‌هایی که در سایر مراجع قانونی مانند وزارت کشور یا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شدند، درخواست شده تا با ثبت اطلاعات خود در این سامانه در سرعت بخشیدن به روند ساماندهی کمک کنند.

در واقع با اجرای طرح ساماندهی تشکل‌های اقتصادی، تشکل‌ها، زیرمجموعه فدراسیون‌ها مربوطه قرار می‌گیرند و شرایط فعالیت و جایگاه آنها در کشور تقویت می‌شود.

طبق آمار موجود تاکنون اطلاعات ۱۱۸ تشکل غیراتاقی و کلیه تشکل‌های زیرمجموعه اتاق ایران در سامانه «ثبت اطلاعات تشکل‌های اقتصادی ملی ایران» به ثبت رسیده است.

درباره جزئیات اجرای این طرح نیز باید به طبقه‌بندی مشاغل سازمان ملل (ISIC) اشاره کرد. طرح موردنظر اتاق ایران در راستای ساماندهی تشکل‌ها بر اساس کدهای ISIC طراحی شده است که بدین ترتیب فعالیت‌های اقتصادی در ساختاری سلسله‌مراتبی در چهار سطح گردآوری می‌شوند. بالاترین سطح در این طبقه‌بندی با الفبا و سایر سطوح با کدهای ۲، ۳ و ۴ رقمی معرفی می‌شوند. (کنفدراسیون‌ها با الفبا، فدراسیون‌ها با کدهای دو رقمی و تشکل‌ها با کدهای ۳ و ۴ رقمی)

بر این اساس تا امروز کنفدراسیون‌های کشاورزی، معدن، صنعت، انرژی و احداث، خدمات و بازرگانی شناسایی شدند که برای هر یک از آنها تعدادی فدراسیون متناسب با رشته فعالیت آنها و برای هریک از فدراسیون‌ها، تعدادی تشکل،‌ شناسایی و تعریف شده است.

در حال حاضر ۲۱۴ تشکل ملی و ۳۴۰ تشکل استانی به عنوان تشکل‌های زیرمجموعه اتاق ایران فعالیت می‌کنند که از ۲۱۴ تشکل ملی، ۱۴ تشکل، بالادستی هستند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 302686
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا