لزوم اقدام عملیاتی برای راه‌اندازی مناطق آزاد مشترک ایران و روسیه

به گزارش جهان صنعت نیوز: «حجت الله عبدالملکی» در دیدار با «سرگئی میلوشکین» مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه و «الک ساو چنک‌و» نایب رییس دومای روسیه بر تشکیل اتحادیه مشترک مناطق آزاد با کشورهای حاشیه دریای خزر تاکید کردند.


عبدالملکی در خصوص ایجاد منطقه آزاد مشترک با کشور روسیه گفت: در نظر داریم منطقه آزاد مشترکی بین همه کشورهای حاشیه دریای خزر تشکیل دهیم تا این منطقه مشترک محلی برای حضور فعالین اقتصادی برای همه کشورها شود.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی بر تسهیل روند تشریفات گمرکی در مناطق آزاد دو کشور تاکید کرد و افزود: آمادگی خود را برای توافقات اولیه جهت تسهیل فرآیند گمرکی در مناطق آزاد دو کشور اعلام می‌کنیم و از سرمایه‌گذاران روسی که علاقه‌مند به سرمایه گذاری در حوزه‌های نفت، گاز و انرژی در مناطق آزاد ایران هستند استقبال می‌کنیم.

وی بر تشکیل کارگروه‌های تخصصی بین دو کشور تاکید کرد و افزود: دولت ایران اراده قطعی دارد تا در حوزه ترانزیت امن‌ترین، سریع‌ترین و به‌صرفه‌ترین مسیر را برای روسیه و سایر کشورهای فراهم کند و مأموریت ما در دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد این است که زمینه‌های لازم را فراهم کنیم.

فعال‌سازی کریدور شمال – جنوب، اولویت همکاری ایران و روسیه

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه نیز در این دیدار گفت: هدف ما توسعه روابط اقتصادی با سایر کشورهاست.

سرگئی میلوشکین، نقاط اصلی تعاملات دو کشور را مناطق آزاد؛ به ویژه انزلی و چابهار عنوان کرد و با اشاره به فرصت‌های همکاری در بسترهای لجستیکی و ترانزیتی، افزود: باید فعال‌سازی کریدور شمال – جنوب در اولویت کاری دو طرف باشد و بهترین سازوکار برای عملیاتی سازی آن ایجاد اپراتور واحد جهت مدیریت حمل و نقل در مسیر کریدور با مشارکت ایران و روسیه است.

وی ادامه داد: ما تضمین می‌کنیم سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایران و روسیه به تعامل هر چه بهتر این دو کشور کمک می‌کند. این مسئله مهمی است، از این تعامل برای ارائه خدمات به تمام شرکت‌های ایرانی و روسی استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه، به امضای موافقت سه جانبه بین مناطق آزاد انزلی، چابهار و منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه اشاره کرد و افزود: یکی از بندهای این موافقت‌نامه برای توسعه کریدور شمال – جنوب و حمل و نقل بار از این کریدور است.

سرگئی میلوشکین، بر لزوم ایجاد پایگاه باری در ایران و روسیه برای ساماندهی تجارت باری تاکید کرد و گفت: مهم است برای ارائه خدمات به فرستندگان حمل و نقل بارها، سیستم واحدی بین بنادر شمال و جنوب داشته باشیم که به آنها خدماتی همچون بیمه بار و ماشین‌های باربری ارائه شود.

نایب رییس دومای روسیه نیز در این نشست گفت: ما در چارچوب دستورات ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و همچنین توافقات صورت گرفته با رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنیم.

الک ساو چنک‌و، با بیان اینکه تجارت روسیه نیازمند دسترسی به اقیانوس هند هستند و باید شناخت کامل نسبت به مناطق آزاد ایران و شرکت‌های مشترکی که با دو کشور همکاری دارند وجود داشته باشد، افزود: در سفر اخیر ما به هندوستان و در مذاکره‌ای که با بزرگ‌ترین شرکت سرمایه گذاری هندی داشتیم از همکاری با ایران و روسیه استقبال کردند.

نایب رییس دومای روسیه افزود: پیشنهاد می‌شود مرکز هماهنگی با حضور منطقه آزاد لوتوس روسیه و مناطق آزاد انزلی و چابهار تشکیل شود تا بتوانیم با تعامل دو کشور کریدور شمال – جنوب را هر چه سریع‌تر راه‌اندازی کنیم و به بهره‌برداری برسانیم.

در این نشست هر یک از مدیران عامل سازمان‌های مناطق آزاد انزلی و چابهار، به ارائه پیشنهاداتی برای همکاری‌های گسترده‌تر با مناطق آزاد کشور روسیه پرداختند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 302577
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا