اجرای اصول قانون اساسی از بازنگری آن مهم‌تر است

به گزارش جهان صنعت نیوز:  وی افزود: برخی از اصول قانون اساسی نیز هستند که بد اجرا می‌شوند؛ مثل اصل ۸ قانون اساسی که مربوط به امر به معروف و نهی از منکر مردم نسبت به مردم، مردم نسبت به دولت و دولت نسبت به مردم است؛ در حالی که بیشتر توجه‌ها بر بخش دولت نسبت به مردم، آن هم در بحث‌هایی مثل حجاب متمرکز شده است. اصل ۴۴ قانون اساسی نیز از جمله همین اصول است؛ سوء‌استفاده‌های بسیاری از اصل ۴۴ صورت گرفته است. بنابراین مهم نیست قانون اساسی مورد بازنگری یا تغییر قرار گیرد بلکه مهم اجرای اصول جاری است.

احمدی با بیان اینکه «در دیگر کشورها هم چنین رویه‌ای وجود ندارد که قانون اساسی زود به زود تغییر کند» تشریح کرد: کشورها هر چند وقت، بر اساس نیازها تبصره‌ای به قانون اساسی اضافه می‌کنند؛ در واقع دادگاهی با عنوان دادگاه قانون اساسی وجود دارد که هرکسی نسبت به قانون اساسی، نحوه اجرای آن و معطل ماندن، نظری دارد به این دادگاه مراجعه می‌کند. در حالی که ما چنین مکانی نداریم و شورای نگهبان را مسوول قانون اساسی قرار داده‌ایم؛ شورای نگهبان یک شورای منصوب است نه منتخب. در واقع کشورهایی که قانون اساسی آنها نیازی به اصلاح و تغییر ندارد به این دلیل است که اهرم‌هایی را در نظر گرفته‌اند و با توجه به آن اهرم‌ها، قانون اساسی بر زمین نمی‌ماند.

این حقوقدان با اشاره به اصل ۱۶۸ قانون اساسی بیان کرد: این اصل دارای دو بخش جرائم مطبوعاتی و جرائم سیاسی است؛ در حالی که تا سال ۹۵ لایحه جرم سیاسی در قانون تعریف نشده بود. یعنی یکی از اصل‌های قانون اساسی از سال ۵۸ تا سال ۹۵ بر زمین مانده بود. حتی در سال ۹۵ هم لایحه جرم سیاسی را دست و پا شکسته نوشتند ولی همین لایحه دست و پا شکسته هم‌اکنون اجرا نمی‌شود. به همین خاطر است که می‌گویم قانون اساسی ما آنقدر ظرفیت دارد که با اجرای درست اصول آن، جایی برای تغییر و بازنگری وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه تاکید کرد: با دقت در قانون اساسی متوجه می‌شویم که بخش‌های انتصابی و حدود اختیارات این بخش‌ها بسیار بوده و برای بخش‌های انتخابی مثل مجلس خبرگان نیز یک شورای نگهبان با فیلتر‌های بسیار عجیب وجود دارد که اجازه شرکت سایر افراد در انتخابات را نمی‌دهد. پس اگر قانون اساسی بخواهد مورد اصلاح قرار گیرد، باید نهادهای انتصابی آن به شدت محدود شده و به نهادهای انتخابی تبدیل شوند. همچنین باید دادگاه قانون اساسی تشکیل شود؛ یعنی اصلی اضافه شود تا همه موارد مربوطه در اختیار شورای نگهبان قرار نگیرد.

احمدی با بیان اینکه این پروسه طولانی نخواهد بود، افزود: آقای رییس مجلس اعلام می‌کند که اگر آرام شود، می‌خواهیم تغییرات بنیادی اعمال کنیم؛ این حرف مثل گول زدن بچه است؛ همین قانون موجود را اجرا کنید، نیازی به ایجاد تغییرات بنیادی نیست. به طور مثال از امروز اجازه اجرای فصل سوم قانون اساسی در حقوق مردم را بدهند، یا نظارت شورای نگهبان فقط بر انتخابات باشد نه بر افرادی که می‌خواهند کاندیدا شوند یا همان‌طور که قانون اساسی گفته، همین الان اعلام کنند محاکمه باید علنی و راهپیمایی آزاد باشد، نظارت استصوابی کاهش یافته و هیچ دادگاهی در پشت درهای بسته برگزار نخواهد شد. بنابراین این مسائل نه‌تنها زمانبر نخواهد بود بلکه اگر همین قانون اساسی به درستی اجرا شود، تغییرات مورد نظر حاصل خواهد شد چراکه برداشت‌ها از قانون اساسی و نحوه اجرای آن بن‌بست‌های موجود را ایجاد کرده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسیگفت‌وگو
شناسه : 302513
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا