فشار مضاعف غرب بر دیپلماسی ایران

به گزارش جهان صنعت نیوز:  همزمان با این اتفاق، حوادثی که در ایران رخ داد، فشار لابی‌های ضد جمهوری اسلامی را در آمریکا بسیار تقویت کرده و این فشار‌ها مستقیما بر دولت بایدن وارد می‌شود؛ تا جایی که حتی کمپینی برای کنار گذاشتن «راب مالی» در واشنگتن ایجاد شده است. طبیعتا زیر این فشار‌ها برای دولت بایدن سخت است که به دنبال مذاکره با ایران باشد و از توافق با ایران حمایت کند. بنابراین با توجه به اینکه اخیرا موضوع پهپاد‌های ایران به میان آمده و مزید بر علت برای افزایش فشار‌ها به ایران شده است، دولت بایدن مجبور است برای اینکه به جمهوریخواهان نشان دهد در حال امتیاز دادن به ایران نیست، کلمات تند و تیز‌تر و مواضع سخت‌تری را حداقل در ظاهر انتخاب کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: از طرفی نیز با کمک این مواضع تند و تیز، این لابی فعال جمهوری اسلامی در واشنگتن را آرام‌تر می‌کند. ولی فکر می‌کنم با وجود این کلمات و مواضعی که در قیاس با گذشته تند‌تر است، به معنای این نیست که آمریکایی‌ها خواستار افزایش تنش با ایران هستند، بلکه در مقطع حاضر که ممکن است عمر طولانی هم نداشته باشد یعنی بعد از انتخابات آمریکا و پس از فروکش کردن ناآرامی‌ها در ایران در نتیجه کاهش فشار لابی جمهوری اسلامی در آمریکا، آمریکا مجدد به ریل مذاکره با ایران باز خواهد گشت؛ در واقع سیاست اصولی دولت بایدن افزایش تنش با ایران نیست و همچنان به نظر می‌رسد جمع‌بندی آنها این است که مذاکره با ایران بهترین راه‌حل برای عبور از تنش‌های فعلی است.

حسینی در مورد مساله پهپاد‌های ایران در بحث جنگ اوکراین تشریح کرد: کشورهای مختلفی به درگیر شدن ایران در این جنگ علاقه دارند تا هزینه‌هایی را به ایران تحمیل کرده و بار دیگر پرونده ایران را به شورای امنیت بکشانند یا دست‌کم ایران را در فضای بین‌المللی عمومی، یک بازیگر ضدامنیتی معرفی کنند. موضوع پهپاد‌ها می‌تواند سرآغازی برای انزوای سیاسی و دیپلماتیک، تشدید فشارهای اقتصادی به ایران و تسهیل کردن پیگیری فشارها در رابطه با برنامه اتمی ایران باشد.

وی ضمن اشاره به تکذیب ایران افزود: هیچ شواهدی نیز مبنی براینکه ایران این پهپاد‌ها را برای ایفا کردن نقش در جنگ اوکراین به روسیه داده است، وجود ندارد. به همین دلیل اثبات این موضوع سخت خواهد بود، ولی در عین حال می‌بینیم که یکی از ابزارهای فشار به ایران همین موضوع پهپاد‌ها در کنار مساله اعتراضات که از طرف غرب نقض حقوق بشر نامیده می‌شود، در کنار بحران باقی مانده از داستان هواپیمای اوکراینی که کشورهای مختلفی همچنان آن را پیگیری می‌کنند و همچنین در کنار موضوع چالش هسته‌ای ایران است که به نظر می‌رسد هدف آنها، فشار مضاعف به ایران برای تغییر بنیادی و اساسی روش سیاست خارجی ایران است.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 300403
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا