مجلس دوباره به فاطمی‌امین برای وزارت صمت اعتماد کرد

به گزارش جهان صنعت نیوز: طبق آئین‌نامه فرصت دو ساعته در اختیار نمایندگان متقاضی استیضاح و همچنین دو ساعت نیز در اختیار وزیر برای بیان دفاعیاتش است. منتهی با تصمیم هیات رئیسه این فرصت‌ها کوتاه شد تا تکلیف استیضاح در جلسه صبح مشخص شود.


هر کدام از نمایندگان متقاضی استیضاح دلایل خود را بیان کردند و وزیر نیز ضمن بیان دفاعیاتش در فرصت ۵۰ دقیقه‌ای از وقت خود فرصتی به دو نماینده مجلس داد تا آنها هم از او دفاع کنند.

 رئیس جمهور در جلسه امروز حضور نداشت   البته رییسی هم به صورت شفاهی و هم به صورت کتبی در نامه‌ای ضمن تشکر از نمایندگان اعلام کرد که به دلیل استقبال از نخست وزیر ارمنستان نتوانسته در جلسه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت حضور یابد.

معاون اول رئیس جمهور، رئیس دفتر ریاست جمهوری و وزرای اقتصاد، صمت و ارتباطات و معاون پارلمانی ریاست جمهوری برای حضور در نشست علنی امروز مجلس حضور داشتند.

خرید خودرو به آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده است

به گزارش ایسنا، جلال رشیدی کوچی به عنوان موافق استیضاح فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که خرید خودرو تبدیل به آرزو برای مردم شده است، گفت: قصه خودرو غصه پردردی است اجازه دهید فرد جدیدی در وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور پیدا کند تا این وزارتخانه را به مسیر خود برگرداند.

وی اظهار کرد: آقای فاطمی امین شما فردی پاک و سالم هستید اما شرط پذیرش هر نوع مسئولیت در جمهوری اسلامی ایران علاوه بر سالم بودن، توان مدیریتی است. به عبارت دقیق‌تر شرط کافی برای وزارت توان مدیریت، برنامه ‌ریزی، شجاعت و ایستادن در برابر مافیای زر و زور و تزویر است. 

فاطمی امین در حوزه مبارزه با فساد ضعیف عمل کرده است

حسن نوروزی نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در جریان بررسی تقاضای استیضاح فاطمی امین به عنوان موافق استیضاح با بیان این‌که «فاطمی امین در حوزه مبارزه با فساد ضعیف عمل کرده است»، اظهار کرد: وزیر صمت عضو کمیته پول‌شویی است و بر اساس آیین نامه داخلی پولشویی مسئولیت‌هایی را بر عهده دارد، اما آقای فاطمی امین یک مرتبه هم در جلسات این کمیته حضور نیافته است.

وی گفت: به نظر من آقای فاطمی امین تحصیلکرده ایران و جوانی متدین که تا امروز سکاندار وزارت صمت است در حوزه مبارزه با فساد ضعیف عمل کرده است.

وزیر صمت درک مناسبی از واقعیت‌های صنعت خودرو ندارد

صدیف بدری نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: وعده‌های بر زمین مانده وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه خودرو و نابه‌سامانی این صنعت با گذشت ۱۴ ماه از اداره این وزارتخانه توسط آقای فاطمی امین حاکی از آن است که ایشان درک درستی از واقعیت‌های صنعت خودرو نداشته و نیازمند رویکردی جدید با عزمی جدی در این حوزه هستیم.

وی بیان کرد: استیضاح نه تنها تهدیدی برای دولت نیست بلکه زمینه تقویت کابینه برای جامه عمل پوشاندن به برنامه‌های وزرا را فراهم می‌کند. بنده قصد دارم در مورد فعل و انفعالاتی که در ۱۴ ماه اخیر در بازار خودرو گذشته است مواردی را مطرح کنم.

آقای وزیر، دوران ان‌شاءالله ماشاءالله تمام شده است

هاجر چنارانی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به عنوان موافق استیضاح خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: آقای وزیر دوران ان‌شاءالله ماشاءالله تمام شده است و مردم احترام، کار و اقدام انقلابی می‌خواهند.

وی گفت: اینکه از همان ابتدای جلسه دو دو (به نشانه مخالفت نمایندگان) می‌کنید، از کجا آمده است، آیا از تماس‌های پشت پرده و فشار و لابی آمده است؟

به وعده هایش در روز اخذ رای اعتماد عمل نکرده است

سیدمرتضی حسینی نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در موافق با استیضاح وزیر صمت گفت: مرور کارنامه سیدرضا فاطمی امین در ۱۴ ماه نشان می دهد که وی به هیچ یک از وعده ‌های خود در روز اخذ را اعتماد عمل نکرده است.

وی گفت: رئیس‌جمهور پرتلاش؛ قرار بود این استیضاح ۳ ماه پیش به جریان بیفتد، اما با قول و قرارهای آقای وزیر و جنابعالی و وساطت رئیس مجلس استیضاح کنندگان به امید بهتر شدن شرایط و بهبود وضعیت صنعت، معدن و تجارت و انجام تغییرات و اصلاحات لازم از پیگیری استیضاح صرف نظر کرده و به دولت مهلت دادند، اما آقای وزیر و دولت به وعده های خود عمل نکردند.

گوشت واردات خودرو را دست گربه سپرد

ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس طی سخنانی به عنوان موافق استیضاح گفت: از همان ابتدا نسبت به توان، تجربه و تخصص آقای فاطمی امین برای عمل به وعده‌هایش تردید جدی داشتیم و در حال حاضر کارنامه ایشان خالی از عمل به وعده ها بوده و به فاز تخریب اقتصادی کشور و نابودی اعتماد عمومی رسیده است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: پس از مدت‌ها تأخیر در تدوین آیین‌نامه واردات خودرو، ناگهان کوه وزارت صنعت موش زایید؛ درحالی که هدف مجلس شکستن انخصار، ارتقای کیفیت و متعادل کردن بود اما در کمال تعجب آقای وزیر به ملت لیستی از چند شرکت مجاز وارد کننده خودرو اعلام کرد که تمام مرتبط با مافیای خودروهای مونتاژی هستند و به عبارتی گوشت را دست گربه سپرد و انحصار در انحصار و رانت در رانت ساخت.

فاطمی امین: ضعف‌ها را می‌پذیرم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که دولت و مجلس انقلابی باید با همدلی و همراهی مشکلات کشور را حل کنند، اظهار کرد: من ضعف‌ها را می‌پذیرم.

به گزارش ایسنا، سیدرضا فاطمی امین در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) و در جریان بررسی استیضاح خود ضمن قرائت نامه رئیس جمهور به نمایندگان اظهار کرد: دولت و مجلس انقلابی باید با همدلی و همراهی و کمک به یکدیگر مشکلات کشور را حل کنند؛ من ضعف‌ها را می‌پذیرم و پاسخ‌هایی دارم.

وی توضیح داد: اول باید بگوییم که ما چه چیزی تحویل گرفته‌ایم در دولت قبل ظرف چهار سال، پنج وزیر و سرپرست در وزارت صمت مدیریت داشتند این نشان می‌دهد که این حوزه پرچالش و پردردسر است. چالش‌های انبوهی که باعث تعدد حضور مدیران در این وزارتخانه شده بود. ما با مشکلات انباشته شده مواجه بودیم که باید برای آن اولویت‌بندی می‌کردیم. اعتراف می‌کنم و قبول دارم که هنوز مسائل وجود دارد، اما ما برای برداشته شدن مشکلات اولویت‌بندی کردیم.

مخالفت ما به معنای دادن چک سفید امضاء نیست

مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به عنوان مخالف استیضاح گفت: اینکه ما مخالف استیضاح وزیر صمت هستیم بدان معنا نیست که چک سفید امضاء دادیم. انگیزه ما برای نظارت بیشتر شده و حرف‌های مطرح شده را بیشتر از قبل رصد می‌کنیم.

وی اظهار کرد: ابتدا لازم است که توضیح دهم من به عنوان یکی از اعضای کمیسیون و نه رئیس کمیسیون صنایع و معادن صحبت می‌کنم هر چند که ۱۸ نفر از اعضا اعلام کردند که مخالف استیضاح هستند.

فاطمی امین خار چشمی برای مافیای خودرو است

محمدرضا رضایی کوچی نماینده جهرم و رئیس کمیسیون عمران مجلس در جریان بررسی تقاضای استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت(صمت) طی سخنانی به عنوان مخالف استیضاح با بیان اینکه «این استیضاح فرصتی است که مشکلات حوزه صنعت را بیشتر کالبد شکافی کنیم»، اظهار کرد: تحولات ساختاری و اصلاحات اقتصادی کشور از سال قبل شروع شده و برای ادامه آن نیاز به همراهی و همدلی همه ارکان نظام به ویژه نمایندگان مجلس است و قطعاً برای به نتیجه رسیدن این تحولات نیازمند همدلی و همراهی تیم یکدست اقتصادی در دولت هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که «خودرو یک مشکل چهل ساله دارد و در مدت دو ساله امکان خل مشکل خودرو وجود ندارد» ادامه داد:  حرکت جدید برای استانداردسازی و کاهش قیمت خودرو شروع شده است که باید به آقای فاطمی امین اجازه دهیم به این موضوع مهم بپردازد. همچنین معتقدم که اتفاقاً فاطمی امین خار چشمی برای مافیای خودرو و کسانی که احساس می‌کنند با حضور او در وزارت ضمت منافعشان تامین نمی‌شود.

فاطمی‌امین وزیر ماند

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مخالفت با استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین، مجددا به او رای اعتماد دادند و با ۸۴ رای موافق، ۱۸۲ رای مخالف، ۶ رای ممتنع و ۲ رای باطله از مجموع ۲۷۴ او در وزارت صنعت، معدن و تجارت ابقا شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانسیاسیصنعت و معدن
شناسه : 300066
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا