تولید برق خورشیدی کمیته امداد و بهزیستی با وام

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بررسی‌ها نشان می‌دهد که دریافت انرژی خورشیدی در ایران نسبت به تمام کشورهای همسایه و حتی کشورهای اروپایی بیشتر است، بنابراین ایران پتانسیل جغرافیایی بالایی دارد و شرایط به‌کارگیری انرژی خورشیدی را دارد. این انرژی در مناطق مرکزی و استان‌هایی مانند شیراز، یزد، کرمان و دیگر استان‌های جنوبی و مرکزی بیشتر است. اما مساله فقط پتانسیل بالا داشتن در تولید انرژی خورشیدی نیست.


تبدیل انرژی خورشیدی به برق هزینه دارد. مثلا در بررسی‌ای که کارشناسان دو سال پیش انجام دادند، مشخص شد که برای تبدیل هر کیلووات انرژی خورشیدی باید ۹ میلیون تومان هزینه کرد. امروز این هزینه به دو تا سه برابر افزایش یافته است. از سویی، در گذشته بازگشت سرمایه ۵ سال بوده اما امروز با توجه به گران شدن قیمت تجهیزات و قیمت ثابت خرید برق، بازگشت سرمایه در خوش‌بینانه‌ترین حال ۱۰ تا ۱۵ سال است. بنابراین این دو مانع عامل اصلی توسعه نیافتن تولید برق از انرژی خورشیدی است.

در ماه‌های اخیر سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتبا) به کرات بر این موضوع اصرار کرده و مقامات وزارت نیرو قانع شده‌اند که می‌توان از طریق پنل‌های خورشیدی روی منازل مسکونی برق تولید کرد و منفعتی دوجانبه برای مردم و دولت ایجاد کرد. حال آنکه قیمت هر دستگاه پنل خورشیدی بیش از ۱۲۰ میلیون تومان است و تسهیلات در نظر گرفته‌شده هم برای عموم مردم نیست.

مشوق‌های دولتی

محمود کریمی عضو هیات‌مدیره انجمن تجهیزات نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌گوید: بنا بر این بود که نیروگاه‌های انشعابی از صفر تا ۲۰ کیلووات احداث شوند اما امسال به ۵۰۰ کیلووات هم افزایش یافته است. در این بازه نیروگاه‌های خانگی زیرمجموعه نیروگاه‌های انشعابی یعنی بین ۰-۲۰ کیلووات هستند و نیروگاه‌های حمایتی صفر تا ۵ کیلووات خواهند بود.

او اضافه کرد: امسال طبق مصوبه مجلس نیروگاه‌های ۵ کیلوواتی از وام کم‌بهره با سود ۴ درصد برخوردار خواهند شد و این امکان را دارند که در سقف خانه‌ها اقدام به احداث نیروگاه کرده و درآمد کسب کنند.

به گفته وی بودجه در نظر گرفته شده برای کمیته امداد ۲۵ هزار میلیارد تومان و برای بهزیستی ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

این عضو هیات‌مدیره انجمن تجهیزات نیروگاه‌های تجدیدپذیر با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ مبلغی به میزان ۶ هزار میلیارد تومان از محل سپرده قرض‌الحسنه در نظر گرفته شد، گفت: تفاهمنامه‌ای بین ۵ نهاد کمیته امداد، معاونت روستایی ریاست جمهوری، سازمان بهزیستی، بسیج سازندگی و ساتبا منعقد و مقرر شد که همکاری کرده و از این بودجه استفاده کنند. قرار شد ساتبا قرارداد خرید تضمینی ۲۰‌ساله را به ازای هر کیلووات ساعت ۲۲۰۰ تومان منعقد کند و پله‌های کاهش نیز حذف شده است.

زمانی که مردم استقبال می‌کنند

اینکه این طرح چقدر بتواند با این حجم از سرمایه‌گذاری موفق شود، قابل پیش‌بینی نیست، چراکه وزارت نیرو هنوز بدهی پیمانکاران و نیروگاه‌ها را پرداخت نکرده و از این بابت بدهکار است. سرمایه‌گذاری برای محصولی که بازگشت سرمایه آن با اما و اگر روبه‌رو است، می‌تواند بر ابهام‌ها بیفزاید.

حمیدرضا صالحی دبیرکل فدراسیون انرژی عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن در این رابطه به «جهان‌صنعت» می‌گوید: امروزه با توجه به افزایش نرخ‌ها در سرمایه‌گذاری بازگشت سرمایه نیاز به بررسی دقیق دارد. به طور مثال قیمت تولید یک مگاوات خورشیدی به قیمت‌های جهانی افزایش یافته و با توجه به اینکه ۸۹ درصد هزینه نیروگاه‌های خورشیدی ارزبر است، در نتیجه هزینه سرمایه‌گذاری بالا رفته است. از طرفی قیمت خرید برق توسط وزارت نیرو به صورت ریالی است.

او اضافه می‌کند: قیمت خرید برق به نسبت هزینه سرمایه‌گذاری ارزش‌افزوده ندارد و عدم تناسب بین این سه فاکتور، یعنی قیمت سرمایه‌گذاری و هزینه سرمایه‌گذاری و میزان قیمت خرید برق باعث شده است که سرمایه‌گذاری خوب در این زمینه صورت نگیرد و امروزه شاهد این هستیم که کل سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه خورشیدی یک درصد و حتی زیر یک درصد کل نیروگاه‌های نصب شده کشور است.

این فعال حوزه انرژی با بیان اینکه اگر وزارت نیرو تضمین بدهد که قیمت برق را به صورت ارزی خریداری کند، گفت: در این صورت انگیزه سرمایه‌گذاران بیشتر می‌شود و از سویی بانک‌ها هم با خیال راحت‌تری اقدام به پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران می‌کنند.

او گفت: وقتی هزینه ساخت نیروگاه تجدیدپذیر مثل بادی یا خورشیدی به صورت ارزی انجام می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت که خرید برق به صورت ریال باشد.

صالحی با اشاره به پروژه‌های خانگی تولید برق هم گفت: با توجه به پایین بودن نرخ خرید برق خانگی و محاسبه آن بر مبنای ریال (هر کیلوواتی ۱۳۰۰-۱۴۰۰ تومان) تمایل داشتیم افزایش قیمت پیدا کند و به کیلووات مثلا حدود ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان برسد تا توجیه اقتصادی داشته باشد، اما این اتفاق نیفتاد و از این بابت ممکن است پروژه‌های خانگی با موفقیت روبه‌رو نشوند. به نظر می‌رسد که این پروژه اقتصادی می‌شود و ممکن است مردم با علاقه‌مندی بیشتری مشارکت و پنل‌ها را روی تمام خانه‌هایشان نصب کنند.

او با تاکید بر اینکه اجرای این طرح نیاز به مشارکت بالای مردم دارد، تصریح کرد: در آلمان ۳۴ درصد از تولید برق این کشور توسط نیروگاه‌های خورشیدی بر سقف خانه‌ها صورت می‌گیرد، در ایران هم می‌توان چنین کاری کرد، اما لازم است با مشوق‌های بالا این موضوع را در اکوسیستم زندگی مردم ایران وارد کرد. بی‌شک اگر قیمت‌های خرید به گونه‌ای باشد که سودآور شود، مردم استقبال می‌کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 299578
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا