هشدار درباره موج مهاجرت راهنمایان گردشگری

به گزارش جهان صنعت نیوز: این راهنمای گردشگری خاطر نشان کرد: «نمی‌توانید بگویید امنیت کشور مهم‌تر است، همه چیز باهم مهم است. بودن سرمایه مردم هم مهم است و خود مردم از همه چیز مهم‌تر هستند. وقتی مردم را دارید از دست می‌دهید دیگر تامین امنیت‌شان چه اهمیتی دارد؟ ما در گردشگری داریم نیروی متخصص و سرمایه‌گذار را از دست می‌دهیم.»

حاجی‌سعید همچنین درباره تاثیر اختلالات اینترنت بر صنعت گردشگری کشور گفت: «یک‌سری تصمیم‌های خلق‌الساعه در نهادهای متولی اینترنت کشور، بدون نیم‌نگاهی به فاجعه‌ای که ایجاد می‌کند، گرفته می‌شود. این موضوع را می‌توان از چند وجه نگاه کرد؛ یک اینکه تصمیم می‌گیرند اینترنت قطع شود، در حالی که کسب‌وکار عده‌ای به اینترنت گره خورده است. در این وضعیت نمی‌توانید به همین سادگی بگویید که به دلیل امنیت، اینترنت کل کشور را قطع کرده‌ایم. مثل این می‌ماند که بگویند چون احساس کردیم از آب آشامیدنی استفاده غلط می‌شود، آب را بر روی همه مردم می‌بندیم! در دنیای امروزی اینترنت یک الزام است و امرارمعاش مردم به اینترنت گره خورده است. بنابراین، نمی‌توانید به همین سادگی تصمیم به قطع کردن آن بگیرید.»

رییس کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور همچنین درخصوص اثرات فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی بر کاهش رونق گردشگری، یادآور شد: «کسب‌وکار عده‌ای، در شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار فیلترشده گرفته و حالا به آنها گفته‌اند که به سمت پلتفرم‌های ایرانی بروند. فرض بر اینکه این گفتمان هم درست باشد؛ مگر می‌توانیم به خارجی‌ها که در آن بسترهای خارجی فعالیت می‌کنند بگوییم به پلتفرم ایرانی بیایید تا آنجا با هم در راتباط باشیم؟ من اصلا این منطق را نمی‌فهمم که به گردشگر بگوییم اگر می‌خواهید باهم ارتباط داشته باشیم، در روبیکا یا سروش اکانت بسازید. مگر اپلیکیشن‌های ایرانی در دنیا نفوذ و مخاطب دارند که بگوییم به این فضا بیایید؟»

حاجی‌سعید افزود: «ما پلتفرم‌های موجودی در دنیا داریم که در آنها تبلیغ گردشگری و جذب گردشگر می‌کنیم. اینکه استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی را منع کنیم، یعنی داریم خودتحریمی می‌کنیم و به افراد خارج از کشور باید بگوییم که در این فضاها نمی‌توانیم با شما ارتباط داشته باشیم. ما وقتی درک نکنیم که کسب‌وکارهای جهان امروز به چه شکلی کار می‌کند، تصور می‌کنیم که همه باید خودشان را با مدل ما تنظیم کنند؛ در صورتی که این اتفاق امکان‌پذیر نیست.»

وی با طرح سوالاتی نظیر اینکه «مشخص نیست چه کسانی این تصمیم را گرفته‌اند؟ آیا تصمیم دولت بوده؟ آیا تمام اعضای دولت با این تصمیم موافق بودند؟ آیا وزارت گردشگری در این خصوص موضع‌گیری کرده و اگر مخالف بوده آیا توجهی شده است؟» گفت: «طی یک ماه گذشته ما چندین هزار گردشگر داشتیم که به ایران سفر کردند. این گردشگران وضعیت بلاتکلیفی دارند. اینکه نمی‌توانند عکس‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند تا تبلیغی هم برای ایران باشد که هیچ، اصلا نمی‌توانند به خانواده‌های خود اطلاع دهند که در امنیت هستند؛ چراکه درحال حاضر، اپلیکیشن‌هایی مثل واتساپ، رایج‌ترین روش ارتباطی مردم در دنیاست که حالا در ایران فیلتر است.»

این راهنمای گردشگری افزود: «همچنین، بیزنس عده‌ای از گردشگران خارجی که به ایران سفر کرده‌اند هم مختل شده است؛ چراکه برخی از آنها نمی‌توانند مدیریت کسب‌وکارشان را از راه دور انجام دهند. این وضعیت منجر می‌شود که یا اصلا به ایران سفر نکنند یا اگر آمده‌اند هم سریع‌تر برگردند.»

اما راهکار حاجی‌سعید این است که محدودیت‌های اینترنتی برای شماره‌های فعالان گردشگری و گردشگرانی که وارد کشور می‌شوند، رفع شود تا کسب‌وکارشان لطمه نبیند؛ هر چند او معتقد است که به طور کلی گردشگری تنها یکی از گروه‌هایی است که دارد آسیب جدی می‌بیند و بقیه کسب‌وکارها هم در حال آسیب هستند.

این فعال گردشگری ادامه داد: «اگر وضعیت به این شکل ادامه پیدا کند، توقع ما این است که وزارت گردشگری از دولت طرح شکایت کند تا این موضوع به این شکل نادیده گرفته نشود. الان بیش از چهل روز از فیلترینگ این شبکه‌ها گذشته است و کسی پاسخگو نیست. حتی صحبت‌های وزیر ارتباطات را که می‌شنویم، تلویحا می‌گوید که تصمیم‌گیرنده نیست. اصلا نمی‌دانیم به کجا باید مراجعه کنیم تا مشکلات‌مان را به گوش مسوولان برسانیم.»

حاجی‌سعید همچنین درمورد امکان مهاجرت فعالان گردشگری نیز توضیح داد: «با این وضعیت گردشگری، فعالان نمی‌توانند به ادامه کار خود فکر کنند. بسیاری از فعالان گردشگری از وضعیت پیش‌آمده به شدت ناراضی هستند و دارند از این صنعت خارج می‌شوند. سرمایه‌گذاران نیز به دنبال این هستند که با توجه به وضعیت پیش‌آمده، برای ادامه حضور خود در این صنعت فکر اساسی کنند.»

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنی
شناسه : 299394
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا