چرا سهام شستا پس از مجمع هنوز باز نشده؟

به گزارش جهان صنعت نیوز: با توجه به اینکه مجمع شستا در آخرین چهارشنبه مهر ۱۴۰۱ برگزار شد، اما پس از گذشت یک هفته از برگزاری مجمع هنوز نماد آن متوقف است و باز نشدن نماد معاملاتی پس از این مدت، خبرهای خوبی را برای فعالان بازار سرمایه بازتاب نمی دهد. به طور معمول و در صورت برگزاری مناسب، معمولا فردای کاری یا نهایت دو روز کاری بعد از برگزاری مجامع نماد شرکت بازگشایی می‌شود و هر گونه تاخیر بیشتر از این سبب انتشار شایعات درباره آن نماد می‌شود. جا داشت که روابط عمومی شستا با انتشار اطلاعیه ای شفاف‌سازی می کرد و حداقل دلایل بازنشدن را به اطلاع سرمایه‌گذاران می‌رساند.


سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی یا همان نماد شستا پس از عرضه اولیه در بازار سرمایه به لطف قرار گرفتن در فضای شیدایی بورس در نیمه اول ۱۳۹۹، ابتدا با استقبال سرمایه‌گذاران روبه‌رو شد و بازدهی مناسبی را ثبت کرد، در آن زمان شاخص کل بورس تا محدوده یک ‌میلیون و ۸۰۰ هزار واحد پیش رفت اما این روزها در محدوده یک ‌میلیون و ۲۰۰ هزار واحد است. اما اینک حال سرمایه‌گذاران بورسی و به تبع آن حال سهامداران شستا خوب نیست.

 

دلایل بازنشدن سهام شستا بعد از مجمع دغدغه سهامداران است؛

تعداد ۸ میلیارد سهم شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، چهارشنبه ۲۷ فروردین۱۳۹۹ بعنوان دومین عرضه اولیه سال ۱۳۹۹ بازار سرمایه، با نماد معاملاتی «شستا» در بورس تهران عرضه ‌شد.

این میزان سهام در محدوده قیمتی ۸۵۰ تا ۸۶۰ تومان برای هر سهم و با سهمیه ۱۰ هزار سهمی برای هر کد حقیقی و حقوقی عرضه شد.

بعد از این عرضه و در مدت کوتاهی شستا تا ۶ مرداد توانست قیمت‌های نزدیک ۵ هزار تومان را ثبت کند اما در قیمت ۴ هزار و ۹۱۱ تومان بود که روند معکوس قیمت این سهام آغاز شد. و این نزول در حالی آغاز شد که بیشتر خریداران حقیقی قیمتهای بالای ۱۰ هزار تومان را برای این نماد پیش‌بینی می‌کردند. حتی این افت قیمت را کوتاه مدت و فرصتی برای خرید قلمداد می‌کردند.

گذشت زمان و ادامه سناریوی سقوط قیمت سهام این شرکت سبب زیان عمده‌ای از سرمایه‌گذاران شد، به طوری که امروز قیمت این شرکت با احتساب افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی به ۷۴ تومان رسیده است.

اگر قیمت شستا را در روز عرضه اولیه را مبنای محاسبه قرار دهیم و تمام تعدیلات افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داریی ها و تقسیم سود نقدی را در محاسبه بیاوریم. قیمت عرضه اولیه سهام شستا که ۸۶۰ تومان در زمان عرضه اولیه بوده، اکنون به قیمت حدود ۴۰ تومان می‌رسیم که هنوز هم در مقایسه با پیش‌بینی قیمت بازگشایی بعد از مجمع در محدوده ۷۴ تومان نشان‌دهنده بازدهی مثبت برای خریداران روز اول است.

محاسبات نشان می‌دهد که اگر قیمت سهام شستا به محدوده ۲۸۰ تومان برسد خریداران در قیمت ۴ هزار و ۹۰۰ تومان به اصل پول خرید خود خواهند رسید و این اصل پول غیر هزینه فرصتی است که سرمایه‌گذاران این شرکت از دست داده‌اند.

به نوشته ایبنا، هزینه فرصت سرمایه یا هزینه فرصت از دست رفته به معنی هزینه‌های ناشی از رد کردن یک گزینه در برابر گزینه‌ انتخاب شده است. زمانی که در مورد مصرف منابع کمیاب (دارای محدودیت مصرف)، برای تولید کالایی معین از کالایی دیگر چشم‌پوشی می‌کنیم، در واقع آن کالای دیگر را برای تولید کالای معینی، قربانی کرده‌ایم و این کاهش تولید (کالای فدا شده) را می‌توان به منزله هزینه تولید کالای معین تلقی کرد؛ که به آن هزینه فرصت گفته می‌شود.

با توجه به مشکلات اقتصادی که زیرمجموعه‌های شستا با آن مواجه هستند باید در روزهای آینده ببینیم که روند معاملاتی شستا صعودی خواهد بود یا نزولی.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهیادداشت
شناسه : 298820
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا