فردا نخستین خورشیدگرفتگی قرن در ایران رخ می‌دهد

به گزارش جهان صنعت نیوز: خورشیدگرفتگی (کسوف) زمانی رخ می‌دهد که زمین، ماه و خورشید دقیقاً در یک راستا قرار بگیرند و این حرکت مانع رسیدن نور خورشید به زمین بشود؛ خورشیدگرفتگی به اشکال کلی، جزئی و حلقوی یا گاهی ترکیبی از حلقوی و کلی رخ می‌دهد که در هر یک از آن‌ها بخش‌هایی از خورشید، به‌اصطلاح می‌گیرد. 

حسن حاتمی روز دوشنبه افزود: نخستین خورشیدگرفتگی قرن پانزدهم هجری شمسی فردا به‌صورت جزئی اتفاق می‌افتد، زمان شروع آن در کشورمان از حدود ساعت ۱۳و  ۳۰ دقیقه است و حدود ساعت ۱۶ پایان می‌یابد.

وی بابیان اینکه زمان اوج این پدیده نجومی در نقاط مختلف کشورمان حول‌وحوش ساعت ۱۵ است، اظهار داشت: در این خورشیدگرفتگی، سایه ماه بر روی کره زمین نمی‌افتد بلکه قسمت جنوبی نیم‌سایه را خواهیم داشت که بیشتر در نیم‌کره شمالی زمین قابل‌مشاهده است.

این کارشناس نجوم با اشاره به اینکه درصد خورشیدگرفتگی در نقاط مختلف کره زمین، متفاوت است، خاطرنشان کرد: بیشترین میزان گرفتگی در کشورمان حدود ۶۰ درصد است.

وی با تأکید بر اینکه خورشیدگرفتگی فردا را نمی‌توان به سهولت دید، اضافه کرد: اما کم شدن نور خورشید به دلیل قرار گرفتن ماه در مقابل آن، قابل احساس است و برای رصد آن حتماً باید از تلسکوپ‌های مجهز به فیلتر خورشیدی، عینک‌های خورشیدی یا شیشه‌های جوشکاری استفاده کرد.

حاتمی ادامه داد: اگر علاقه‌مندان به رصد خورشیدگرفتگی، عینک مخصوص آن را ندارند می‌توانند از شیشه‌های جوشکاری نمره ۱۴ یا ۱۸ استفاده کنند یا ۲ شیشه جوشکاری نمره ۷ یا ۹ را بر روی‌هم قرار دهند.

این عکاس خورشید، گفت: برای عکس‌برداری از این پدیده نجوی باید لنز یا تلسکوپ مجهز به فیلتر خورشیدی باشد یا اگر با گوشی تلفن همراه قصد عکاسی دارند دوربین آن باکیفیت بالا باشد و جلوی آن شیشه جوشکاری یا عینک خورشیدی قرار دهند.

حاتمی خاطرنشان کرد: نخستین پدیده خورشیدگرفتگی قرن پانزدهم هجری شمسی در اصفهان ساعت ۱۳ و ۴۸ دقیقه شروع می‌شود، در ساعت ۱۵ و چهار دقیقه به اوج خود می‌رسد و ساعت ۱۶ و ۱۳ دقیقه پایان می‌یابد.

وی بیشترین میزان خورشیدگرفتگی در اصفهان را حدود ۵۰ درصد اعلام کرد. ویژه‌برنامه رصد نخستین خورشیدگرفتگی قرن فردا سه‌شنبه سوم آبان از ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه با حضور کارشناسان و علاقه‌مندان در رصدخانه ادیب در مجموعه شهر علم اصفهان برگزار خواهد شد.

اخبار برگزیدهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 297744
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا