برنامه فاطمی امین برای حل مسائل صنعت

به گزارش جهان صنعت نیوز: «حمیدرضا صالحی»در خصوص مطرح شدن دوباره استیضاح «سید رضا فاطمی‌ امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به نظر می‌رسد مسائل و مشکلات وزارت صمت به وزیر فعلی این وزارتخانه بر نمی‌گردد.

وی افزود: بیشتر مسائل و مشکلات وزارت صمت به زیرساخت‌های اقتصادی کشورمان مربوط است، به طوری که واگذاری‌ها که باید در صنعت کشورمان صورت بگیرد، جابه‌جایی نیروهای که از بیرون تصمیم‌گیری می‌شود؛ را نمی‌توان به پای وزیر صمت نوشت.

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: فاطمی امین اگر برنامه استراتژیک یا طرحی را در نظر داشته باشد و بخواهد آن را توسعه و پیشرفت دهد باید همه این جوانب را در نظر بگیرد، این در حالی است که کار وی بسیار سخت و نیازمند تعیین برنامه‌های بالادستی است.

صالحی خاطرنشان کرد: وقتی در کشورمان صنایع مختلف با شیوع بیماری کرونا روبرو شدند، باید در برنامه‌های بالادستی تجدیدنظر صورت می‌گرفت و می‌بایست برنامه‌های توسعه‌ای کشور تغییر می‌کرد، بنابراین اگر قاطبه مجلس بر مدار درستی تعریف نشده باشد و بحث‌های استراتژیک و کلان در حوزه اقتصاد را پوشش نداده و مسائل روزانه را صرفاً پیگیری کند، پیشرفت در کشورمان حاصل نمی‌شود.

وی ادامه داد: وقتی مسائل کلانی در وزارت صمت وجود دارد و فاطمی امین می‌خواهد این مسائل کلان و استراتژیک را دنبال کرده و آنها را رفع کند، مجلس شورای اسلامی باید تمام قد از وی حمایت کند و یاری رسان او باشند.

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: به نظر می‌رسد این که نگذاریم وی این تصمیمات کلان را بگیرد و یا از وزیر صمت رانت و امتیازی برای حمایت از طرحی بخواهیم، سبب می‌شود کشورمان توسعه پیدا نکند؛ به همین دلیل در صورت عدم رانت دهی و امتیاز دادن وی به استیضاح وزیر صمت روی آوریم، درست نیست.

مشکل صنعت خودرو، مشکل امروز و دیروز نیست

صالحی اظهار کرد: مشکل صنعت خودرو، مشکل امروز و دیروز نیست و از قدیم‌الایام وجود داشته و از طرف دیگر تولید خودرو در سال جاری با افزایش قابل توجهی روبرو شده است.

وی یادآور شد: تقاضای خرید خودرو در کشورمان بالا رفته و هم‌زمان تولید این محصول در کشورمان نیز افزایش یافته است، با این حال نمی‌توان بر کیفیت پایین خودروهای داخلی غافل شد با این حال افزایش تقاضای خودرو بیشتر تقاضای سرمایه‌ای است.

عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: اصل رقابت پذیری باید توسط وزارت صمت در همه حوزه‌های صنعت چه خودرو، لوازم خانگی، معدن، نساجی، ماشین‌آلات سنگین و…. را توسعه دهد و انحصارگرایی را در این حوزه‌ها به حداقل برسانیم تا نیروهای مولد در این بستر رقابتی رشد پیدا کنند و شاهد رانت نباشند، طبیعتاً با انحصار زدایی کیفیت محصولات نیز افزایش خواهد یافت.

صالحی بیان کرد: تا زمانی که زیرساخت‌های اقتصادی کلان کشور درست نشود و اراده‌ای برای انجام آن نباشد و به رقابت‌پذیری به عنوان یک اصل نگاه نکنیم تا رانت توزیع شود، نمی‌توان به عملکرد بخش صنعت و وزیر صمت را درست بسنجیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 297628
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا