فرار از استیضاح با تکنیک استعفا

نادر کریمی‌جونی  *

 
مخالفت‌ها با کابینه سیدابراهیم رییسی تشدید شده و رییس‌جمهور که اساس انتخاب همکاران خود را بر تعهد و پاکدستی بنا نهاده بود و همواره در مصاحبه‌های یک‌طرفه تلویزیونی و سخنرانی‌ها از این معیار دفاع و در مورد رعایت آن افتخار می‌کرد، حالا متوجه شده است که به جز پاک‌دستی ادعایی و سلامت اقتصادی، وزیران به درایت، هوشمندی، تخصص و توانایی مدیریت هم نیاز دارند و نمی‌توان در به‌کارگیری و استفاده از یک فرد به جایگاه مدیریت ارشد کشور، به مولفه‌های مدیریتی و تخصصی، بی‌اعتنا بود.

اما سیدابراهیم رییسی علاقه چندانی ندارد که همکارانش در جایگاه محاکمه قرار گیرند و آنچه در طول خدمت یک‌ساله انجام داده‌اند مورد نقد بی‌رحمانه و ارزیابی موشکافانه قرار گیرد. دقیقا به همین دلیل است که آقای رییس دوست ندارد وزیرانش در جایگاه استیضاح قرار گیرند و در نمونه قبلی که قرار بود استیضاح وزیر کار پیشین اعلام وصول و وی در مجلس محاکمه شود، پیش از اعلام شدن وصول استیضاح و هنگامی که مخالفت‌ها در مورد وزیر پیشین بالا گرفت وی استعفا داد تا در جایگاه محاکمه و نقد بی‌رحمانه نمایندگان خانه ملت قرار نگیرد. در آن مورد ناظران مسائل سیاسی پیش‌بینی می‌کردند که وزیر پیشین حتما در جلسه استیضاح شکست خواهد خورد و از کابینه اخراج خواهد شد به همین دلیل رییسی ترجیح داد همکار خود را پیش از آن که توسط مجلس اخراج شود، خودش او را کنار بگذارد.
حالا دومین عضو کابینه ظرف مدت حدود یک سال از شروع فعالیت دولت سیدابراهیم رییسی در معرض استیضاح و احتمال برکناری قرار گرفته است. سیدرضا فاطمی‌امین که از دوستان و نزدیکان رییس‌جمهور در آستان قدس رضوی بود از ابتدا در معرض نقدهای جدی قرار داشت و ممکن است اعتماد کردن مجلس به او، در واقع براساس همان رفتار هیجانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استقبال از دولت رییسی صورت گرفته باشد. به ویژه آنکه موضوع توانایی‌های فاطمی‌امین از ابتدا هم در معرض نقد یا اتهام نمایندگان قرار داشت.
حالا از درون دولت خبر می‌رسد که با جدی شدن استیضاح فاطمی‌امین قرار است او هم از تکنیک استعفای زودهنگام بهره ببرد تا در مقام پاسخگویی به نمایندگان منتقد و ناراضی مجلس قرار نگیرد. منابع نزدیک به دولت در گفت‌وگوهای غیررسمی اذعان کرده‌اند که در این‌باره همان تدبیری که در مورد وزیر کار استفاده شد در مورد فاطمی‌امین هم استفاده می‌شود با این تفاوت که در مورد فاطمی‌امین با توجه به اینکه در حال حاضر سیدصولت مرتضوی جایگاه معاون اجرایی رییس‌جمهور را ترک کرده و به وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی رفته است، تصمیم گرفته شده تا وی جایگزین مرتضوی و به عنوان معاون اجرایی جدید رییس‌جمهور معرفی شود. در این صورت هم وی در کابینه باقی خواهد ماند و هم از خطر استیضاح رهایی پیدا می‌کند علاوه بر این رییسی هم می‌تواند با خیال راحت در مورد مصون بودن همکارانش از خطر انتقادهای تند و گزنده مطمئن باشد.
البته در این مورد هم ممکن است تکنیک فرار از استیضاح بتواند خطری که کابینه رییسی را تهدید می‌کند، برطرف کند اما آقای رییس‌جمهور احتمال می‌دهد که نمایندگان مجلس هنوز فهرست بلندی از وزیرانی که باید یا بهتر است استیضاح شوند را در اختیار دارد.


اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 297276
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا