اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی توسط شرکت‌های بورسی و فرابورسی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  از سازمان مالیاتی، قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در مهرماه سال ۱۳۹۸ باهدف ایجاد یک تحول بنیادین در نظام مالیاتی کشور و در راستای نهادینه‌کردن عدالت مالیاتی و شفافیت اقتصادی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و به دولت ابلاغ شد.

همچنین با تصویب قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، کلیه اشخاص مشمول این قانون مکلف به عضویت و ثبت‌نام در سامانه مؤدیان و صدور صورت‌حساب الکترونیکی برای فروش کالا و خدمات خود شده‌اند.

براین‌اساس، سازمان امور مالیاتی کشور با فراهم‌کردن بسترها و زیرساخت‌های لازم برای اجرای این قانون، تصمیم به اجرای تدریجی این قانون گرفت که طبق آن طی یک سال و نیم و ظرف ۶ مرحله کلیه مودیان مالیاتی ملزم به صدور صورت‌حساب الکترونیکی می‌شوند.

گفتنی است، اولین گروه فراخوان شده شامل شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس هستند که از روز یکشنبه اول آبان‌ماه مشمول اجرای قانون و ملزوم به صدور صورت‌حساب الکترونیکی هستند.

بر اساس این گزارش، صورت‌حساب الکترونیکی نوعی صورت‌حساب  است که عملیات صدور آن توسط پایانه فروشگاهی انجام می‌شود و مودیان مالیاتی برای فروش کالا و ارائه خدمت ملزم به صدور و ارسال آن در سامانه مودیان هستند.

همچنین، صورت‌حساب الکترونیکی مالیاتی ثبت شده در سامانه مودیان نیاز به ثبت مجدد توسط خریدار و فروشنده در سامانه معاملات فصلی ندارد.

گفتنی است، سازمان امور مالیاتی کشور در راستای آشنایی مودیان با پیاده‌سازی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، همایشی با بیش از ۶۰۰ شرکت پذیرفته شده در بورس و فرابورس برگزار کرد و همچنین جلسات متعددی با گروه‌های مشمول جهت آموزش، رفع ابهامات و پاسخگویی به اشکالات مودیان برگزار شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 297177
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا