هدف‌گذاری برای رشد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

به گزارش جهان صنعت نیوز: رضا نوحی‌حفظ‌آباد، در پنل نقش پلتفرم‌های هوشمند مالی در توسعه کسب‌و‌کارها که در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد، گفت: ما به دنبال رشد سرمایه‌گذاری به صورت غیرمستقیم در بازار سرمایه هستیم، به طوری که همه افراد نیاز دارند بخشی از عایدی خود را سرمایه‌گذاری کنند و با صرفه‌جویی مصارف خود رفاه بیشتری را در آینده داشته باشند. او افزود: در جریان رشد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، نقش فناوری و پلتفرم‌های هوشمند مالی غیرقابل انکار بوده است به‌طوری که شرایط امروز بازار سرمایه با قبل از سال ۹۶ در این حیطه قابل مقایسه نیست.

وی با بیان اینکه در سال ٩۶ مسوولان به دنبال توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری بودند، اظهار داشت: در آن زمان فارغ از اینکه صندوق سرمایه‌گذاری شکل بگیرد و دارایی‌ها در آن صندوق قرار گیرد و اختلافات مربوط به پرتفوی این صندوق که به صورت روزانه محاسبه شود و سهم هر فردی که در این صندوق وارد و خارج می‌شوند مشخص شود، یک امر فراسرزمینی بود. نوحی اظهار داشت: اطمینان و استقبال سرمایه‌گذاران به حضور در صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمانی شکل می‌گیرد که فرد بتواند در محیطی کاملا شفاف و آسان سرمایه‌گذاری کند؛ وجود این نیاز، باعث راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری شد و انجام چنین اتفاقی به عنوان گام اولیه تلقی شد.

این مقام مسوول افزود: گام دیگر در راستای توسعه صندوق سرمایه‌گذاری این بود که افراد باید برای ورود و خروج به صندوق سرمایه‌گذاری یا ابطال آن، مراجعه حضوری می‌کردند در حالی که تعداد شعب گسترده نبود و در سراسر کشور دارای شعب نبودیم.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: در این زمینه اقدامات لازم مبنی بر ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله انجام شد، در این صندوق سرمایه‌گذار واحدهای سرمایه‌گذاری را مشابه سهام خرید و فروش می‌کند که محاسبه nav صندوق‌ها از روزانه به هر دو دقیقه یکبار نیز از دیگر اقدامات انجام‌شده بود. وی ادامه داد: همچنین مکانیسم قبلی که فرد برای احراز هویت یا صدور و ابطال با آن مواجه بود از جمله موضوعاتی بود که سرمایه‌گذار را دچار تردید و سرخوردگی می‌کرد اما با توسعه تکنولوژی‌ها، فرصت رشد برای صندوق‌ها و سهولت اقدامات مهیا شد و بحث شناسایی غیرحضوری سرمایه‌گذاران از طریق اثرانگشت یا سامانه چهره‌نگاری احراز هویت گامی مهم در روند رشد سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش بود. وی در پایان گفت: روند توسعه فناوری و تکنولوژی‌های روز دنیا در جهت سهولت سرمایه‌گذاری و اطمینان‌بخشی به سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه ادامه دارد که قطعا توسعه این فعالیت‌ها بر رشد اعتمادها به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه اثر‌گذار است.

مهندسی اقتصاد از مسیر بازار سرمایه

رضا عیوض‌لو معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس هم در چهاردهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور و نهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی اعلام کرد: رویداد کیش اینوکس فرصت مناسبی برای مشارکت‌کنندگان در زنجیره سرمایه‌گذاری است تا بتوانند با اشتراک‌گذاری برنامه و دستاوردهای خود به توسعه هم‌افزایی بازار مالی کمک کنند. وی با تاکید بر اینکه به شدت با کاهش تشکیل سرمایه ثابت روبه‌رو خواهیم شد، خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی کشور از سال ٩٠ تاکنون به طور متوسط ٩ دهم درصد بوده است. معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران افزود: تشکیل سرمایه از سال ٩٠ تاکنون نزدیک به ۵٠ درصد (تقریبا نصف) شده و سهم آن از تولید ناخالص داخلی از ۴٠ درصد به حدود ١٨ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: اگر به عوامل تشکیل‌دهنده تقاضا در تولید ناخالص داخلی نگاه‌ کنیم شاهد هستیم که مصارف عمومی و مخارج دولت ظرفیت مناسب برای رشد اقتصادی ندارد و تنها راه دستیابی به رشد اقتصادی، رشد سرمایه‌گذاری است. عیوض‌لو به وضعیت تجارت خارجی اشاره کرد و گفت: راه‌حل مثبت کردن تراز تجاری و کمک به رشد اقتصادی مربوط به بحث سرمایه‌گذاری است. بسترسازی باید از سوی سیاستگذاران صورت بگیرد و چشم‌انداز سودآوری بنگاه‌ها و طرح‌ها به‌گونه‌ای شفاف و روشن باشد تا سرمایه‌گذاران توجیه‌پذیری خود را آشکار ببینند.

وی با بیان اینکه برای سرمایه‌گذاری نیازمند بسترسازی مناسب برای رشد اقتصادی هستیم که از سوی سیاستگذاران اقتصادی صورت می‌گیرد گفت: شفاف‌سازی باید به گونه‌ای باشد که مزیت رقابتی ذاتی صنایع در آن دیده شود. عیوض‌لو با بیان اینکه ثبات مالی از حمله مسائل مدنظر اقتصاددانان دنیا است، گفت: یک سیستم مالی زمانی می‌تواند باثبات باشد که نوسانات را به‌طور مناسب کنترل کند و در مقابل نوسانات ماندگار باشد. وی ادامه داد: بازار مالی زمانی می‌تواند در یک سیستم باثبات مالی فعالیت کند که دارایی مالی بدون انحراف بااهمیت از ارزش‌های ذاتی معامله شود و مشارکت‌کنندگان آن بازار با اطمینان نسبی نسبت به مبادله دارایی‌ها اقدام کنند.

عیوض‌لو با بیان اینکه توجه به بازار سرمایه از باب مهندسی اقتصاد بااهمیت است، ادامه داد: توسعه پایدار با توسعه و ثبات بازارهای مالی ارتباط مستقیم دارد. وی معتقد است که فدرال‌رزرو (بانک مرکزی آمریکا) به بازار سهام توجه ویژه‌ای دارد. عیوض‌لو اعلام کرد: مطالعات نشان می‌دهد که بین حرکت بازار سهام و انتظارات سیاستگذار پولی به این دلیل رابطه وجود دارد که بازار سرمایه محرک اقتصاد و تولید است و نیز بازار سرمایه قدرت پیش‌بینی‌کننده خوبی از متغیرهای اقتصادی دارد.

گفتنی است آیین گشایش نمایشگاه کیش اینوکس از روز دوشنبه آغاز شده است. این آیین افتتاحیه روز دوشنبه میزبان چهره‌هایی مانند حسین عبده تبریزی؛ دبیر کمیته محتوایی کیش اینوکس، حسین قربانزاده؛ رییس سازمان خصوصی‌سازی، مهدی کشاورز؛ مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، حسین سلاح‌ورزی؛ نایب‌رییس اول اتاق بازرگانی، علیرضا دلیری؛ دستیار معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود.

عبده تبریزی با اشاره به مشکلات اقتصاد ایران گفت: وقتی رابطه اقتصادی با جهان ضعیف شود، رشد اقتصادی نیز با چالش مواجه خواهد شد. این استاد دانشگاه حوزه اقتصاد به این نکته نیز اشاره کرد که بازار مالی نباید به گونه‌ای باشد که به قوانین آن احترام گذاشته شود، اما در عمل با شک و تردید به آن نگریست. علیرضا دلیری؛ دستیار معاون علمی و فناروی رییس‌جمهور گفت: در سال‌های گذشته با بسترسازی‌های انجام گرفته در شتاب‌دهنده و مراکز نوآفرین کشور بیش از هفت هزار و ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان و حدود ۶ هزار استارت‌آپ ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به نامگذاری امسال به عنوان سال تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در برنامه‌های جاری تمرکز روی تزریق فناوری به صنایع از اولویت‌های دولت بوده به طوری که معتقدیم ایده‌ها باید از دل صنایع پدیدار شوند و رشد و توسعه پیدا کنند. دلیری گفت: با این راهکار به دنبال هدایت صنایع بزرگ از بستر سنتی به سمت بستر فناورانه هستیم و در قانون جهش تولید نیز تسهیلاتی از جمله معافیت مالیاتی از صنایعی که از ایده‌های دانش‌بنیان، فناور و استارت‌آپی استفاده کنند پیش‌بینی شده است. بخش نمایشگاهی رویداد کیش اینوکس ۲۰۲۲ عصر دوشنبه گشایش یافت که در آن ۲۵۰ شرکت و سازمان خصوصی و دولتی توانمندی‌های خود در موضوعات تخصصی را به نمایش گذاشته‌اند. الگو‌های نوین مالی از بازار پول و سرمایه، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بانکداری بین‌المللی، دیپلماسی اقتصادی، توسعه تجارت با کشور‌های منطقه، اقتصاد الکترونیک و تاسیس بورس بین‌الملل، اقتصاد مسکن و آینده‌پژوهی از دیگر رویکرد‌های این رویداد است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 296556
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا