تبعات پرونده‌سازی برای دانش‌آموزان

به گزارش جهان صنعت نیوز: بیانیه با اشاره به اینکه «مرگ اخلاق ملموس‌ترین واقعیت جاری در فضای این روزهای جامعه» است، اعلام می‌دارد: «اخبار کشته شدن دانش‌آموزان، دستگیری آن‌ها، ورود نیروهای انتظامی و امنیتی به مدارس و غیره را با ناباوری می‌شنیدیم و تمایلی به باورشان نداشتیم؛ اما تایید این اخبار، توجیه و عادی جلوه دادن آن توسط بالاترین مسوول(؟!) وزارتخانه، نقطه پایانی شد برای ته‌مانده امیدی که در دل داشتیم.»

در ادامه بیانیه آمده است: «اکنون از وزیر و دستگاه وزارتی‌‌اش می‌پرسیم این ‌گونه قصد رساندن دانش‌آموزان به «حیات طیبه» را دارید؟ این ‌گونه قرار است کودکان و نوجوانان دانش‌آموز را به افرادی «حقیقت‌جو»، «شجاع»، «عدالت‌خواه» تبدیل کنید؟… به جای دفاع از حریم مدرسه و دانش‌آموزان، ورود غیرقانونی نیروهای امنیتی به مدارس یا حتی دستگیری دانش‌آموزان در خیابان را توجیه می‌کنید؟ دانش‌آموزی که نتوانستید در مدارس به شیوه دلخواه خود اجتماعی‌اش کنید، اکنون در بازداشتگاه‌های اصلاح و تربیت قرار است تبشیر و تنذیر و تمشیت شود؟ چه دفاعی کرده‌اید از مدیر باشرفی که حاضر نشد تصاویر دوربین‌های مدرسه را در اختیار ماموران امنیتی قرار دهد و در حضور دانش‌آموزان بازداشت شد؟ چه اقدامی برای ارتباط و دلجویی از خانواده‌های داغدار دانش‌آموزان کشته‌شده انجام دادید؟ یا برای آزادی بازداشت‌شدگان و دلجویی از آنان؟»

کانون صنفی معلمان ایران ضمن «محکومیت شدید» این‌گونه «رفتارهای نابخردانه» که به پادگانی شدن فضاهای آموزشی و سلب ماهیت علمی و فرهنگی کلاس‌های درس منجر می‌شود، به همه دست‌اندرکاران به ویژه «وزیر بی‌صلاحیت آموزش و پرورش» هشدار می‌دهد که «فورا و بدون فوت وقت، نسبت به آزادی دانش‌آموزان معترض زندانی و دلجویی از آن‌ها، همچنین آزادی همکار یا همکارانی که به دلیل حمایت از اعتراضات قانونی دانش‌آموزان یا مقاومت در برابر نیروهای انتظامی و امنیتی که قصد دخالت در امور مدارس را داشته‌اند، در بازداشت به سر می‌برند یا مورد بازخواست قرار گرفته‌اند» اقدام نمایند. بیانیه در پایان هشدار می‌دهد که «در صورت ادامه این روند مغایر با قانون و عرف، معلمان، خانواده‌ها و تشکل‌های صنفی، وظیفه خود می‌دانند که از ساحت مقدس مدرسه، به هر نحوی که شایسته می‌دانند دفاع نمایند.»

بازی با زندگی دانش‌آموزان

محمدرضا نیک‌نژاد- کارشناس حوزه آموزش‌وپرورش- با اشاره به اینکه براساس قانون اساسی اعتراض مدنی امری قانونی است به «جهان‌صنعت» گفت: کانون اصلاح و تربیت بنیادی و به شکل اساسی به افراد زیر سن قانونی می‌پردازد که مرتکب جرمی شده‌اند. به طورکلی در کانون اصلاح و تربیت افراد زیر سن قانونی با جرائم مختلف در کنار هم زندگی یا به قول مسوولان تربیت می‌شوند. حال این روزها به گفته وزیر آموزش‌وپرورش دانش‌آموزانی که براساس اصل ۲۷ قانون اساسی اعتراض مدنی آنها امری قانونی است، به این کانون ارجاع داده می‌شوند. همچنین در کتاب‌های علوم اجتماعی دانش‌آموزان نیز با اصول قانون اساسی آشنا و رشد می‌کنند. دانش‌آموزان بر این عقیده‌اند که اگر منطبق با اصول قانون اساسی درخصوص موضوعی که مورد پسند دولت باشد یا نه، در خیابان اعتراض کنند، امری قانونی است. چه‌بسا این روزها بخشی از حاکمیت نیز اعتراضات را به رسمیت می‌شناسد. برخی از مسوولان صدای دانش‌آموزان معترض را شنیدند و حتی خواهان پاسخگویی شفاف از سوی دولت هستند. بنابراین از لحاظ قانونی اعتراض دانش‌آموزان جرم نیست. به نظرم جرم‌انگاری کردن در این قضیه اشتباه است. متاسفانه وزیر آموزش‌وپرورش بازداشت دانش‌آموزان و ارجاع آنها به کانون اصلاح و تربیت را تایید کرده است. این جرم‌انگاری برای اعتراضی که عموما مدنی است، بازی با آینده فرزندانمان است.

وی افزود: اعتراض دانش‌آموزان کاملا مسالمت‌آمیز و مدنی است. برخلاف تصورات مسوولان، هیچ دانش‌آموزی اموال عمومی را تخریب و سد معبری نکرده است. هیچ گزارشی نیز درخصوص اجتماع و تبانی دانش‌آموزان وجود ندارد. البته به عقیده من حتی اگر دانش‌آموزی به قول خودشان هیجانی شده باشد و رفتار اشتباه و جرمی مرتکب شده باشد، باز هم این جرم با جرم‌های بچه‌های موجود در کانون اصلاح و تربیت متفاوت است. زیرا بیشتر کودکانی که در این کانون نگهداری می‌شوند، جرائمی مانند قتل، سرقت، ضرب و شتم و غیره را انجام داده‌اند. این در حالی است که جرم دانش‌آموزان معترض سیاسی محسوب می‌شود. به همین خاطر رسیدگی به این دانش‌آموزان باید در مکان و روند خاصی صورت بگیرد، نه اینکه تعدادی از دانش‌آموزان معترض را که هنوز آمار دقیقی نیز از آنها منتشر نشده از مدارس یا خیابان‌ها ببرند کنار کودکانی که انتظار اعدام را می‌کشند. روانشناسی که در کانون اصلاح و تربیت درصدد درمان این دانش‌آموزان است، دقیقا چه چیزی را می‌خواهد درمان کند؟! مگر این دانش‌آموزان چه کرده‌اند؟؟ برخی مسوولان در القای این جرم‌انگاری و بیمارانگاری دانش‌آموزان، تلاش می‌کنند اما شاید این ‌گونه نباشد؛ مسوولان یک‌بار به صدای آنها گوش دهند. چرا باید با دانش‌آموز زیر سن قانونی این ‌گونه رفتار شود؟!

این معلم باسابقه آموزش‌وپرورش با تاکید بر آسیب‌های روانی و شخصیتی اظهار کرد: مسوولان آموزش‌وپرورش به جای اینکه ریشه و علل اعتراض دانش‌آموزان را بررسی و پیگیری کنند، با آنها برخورد قهری می‌کنند. به نظرم ریشه این اعتراضات دانش‌آموزی را باید در آموزه‌هایی که آنها در مدرسه یادگرفتند جست‌وجو کنیم. در هر صورت این روزها تعداد زیادی از دانش‌آموزان با استناد به قانون اساسی نسبت به حق و حقوق‌شان صرف‌نظر از درستی یا غلطی آن اعتراض دارند. بنابراین اگر مدیران مدارس وضعیت را کنترل و آرام نکنند، با اعتراض چشمگیر دانش‌آموزان روبه‌رو می‌شویم. تبعات برخورد قهری با دانش‌آموزان آسیب روانی، جسمی، آموزشی و شخصیتی بلند‌مدت در آنها است. به نظرم دانش‌آموزانی که بعد از این اتفاقات به کانون اصلاح و تربیت فرستاده می‌شوند، کودکان سابق نخواهند بود. علاوه بر اینکه این دانش‌آموزان به شدت تحت آسیب روانی و شخصیتی قرار می‌گیرند، برای کل نظام آموزش‌وپرورش نیز آسیب‌های متفاوتی دارد.

او ادامه داد: البته برخوردهای قضایی با دانش‌آموزان متفاوت است، اما با اظهارنظرهای اخیر رییس قوه قضاییه ادامه این برخوردها در ‌هاله‌ای از ابهام است. در هر صورت تاکنون با دانش‌آموزان معترض چند نوع برخورد داشته‌اند، عده‌ای بدون تشکیل پرونده اما با تعهد یک‌ساله آزاد شدند. تعدادی هم بعد از دوساعت آزاد شدند. اما برای عده‌ای از دانش‌آموزان معترض پرونده تشکیل شده است و به هر دلیلی وارد زندان یا کانون اصلاح و تربیت شده‌اند. این پرونده در بلند‌مدت به ادامه زندگی کودکان آسیب جدی وارد می‌کند. احتمالا این دانش‌آموزان رنگ دانشگاه را نبینند. حتی ورود به هر شغلی هم برای آنها آسان نخواهد بود. این دانش‌آموزان در هر قدمی باید مدرک عدم سوء‌پیشینه بگیرند و بعد از آن با رجوع به دستگاه قضاییه صلاحیت ورود به آن شغل تایید یا رد می‌شود. این دانش‌آموزان حتی برای تهیه گذرنامه نیز باید این مسیر طولانی را طی کنند. مسوولان نباید به خاطر به قول خودشان هیجانات دانش‌آموزان معترض را این‌گونه تنبیه کنند. آنها باید بدانند که با نابودی آینده تحصیلی و شغلی کودکان ضربه سنگینی به جامعه وارد می‌شود. زیرا این دانش‌آموزان سرمایه اجتماعی و منابع انسانی این کشور هستند که باید با آنها باید مدارا شود. اگر در پرونده این دانش‌آموزان اغتشاشگر و مخل امنیت عمومی ثبت شود، زندگی آنها به طور کلی نابود می‌شود.

نیک‌نژاد بیان کرد: در هر صورت امیدوارم دانش‌آموزانی که به هر دلیلی در کانون اصلاح و تربیت و زندان فشافویه یا دیگر زندان‌ها ارسال شده‌اند، بعد از چند روز بدون تشکیل پرونده قضایی آزاد شوند. چراکه این بچه‌ها عموما زیر سن قانونی هستند، بازی با آینده آنها اشتباه است. حتی انتظار داریم با دانشجوهای بازداشتی نیز این‌گونه برخورد شود. تشکیل پرونده قضایی برای دانش‌آموزان و دانشجوهایی که براساس اصل ۲۷ قانون اساسی اعتراض مسالمت‌آمیزی کرده‌اند، ضربه به آینده شغلی آنها و سرمایه اجتماعی است. چه‌بسا پیامدهای این اتفاق جبران‌ناپذیر است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 295242
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا