نقش مشورتی مجمع تشخیص مصلحت نظام جدی و خیلی مهم است

به گزارش جهان صنعت نیوز: آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب روز چهارشنبه در دیدار با اعضای نهمین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشتند: مجمع تشخیص مصلحت نظام، یک مجموعه‌ی بسیار مغتنم برای نظام جمهوری اسلامی است. چون متشکل است از افراد نخبه‌ی مجرب که مجموعه‌ی این مجمع می‌تواند یک نگاه همه‌جانبه‌ای به مسائل کشور داشته باشد. این مجمع خیلی جایگاه رفیع و مغتنمی در نظام جمهوری اسلامی دارد و می‌تواند داشته باشد. و مستمر است این جایگاه، در آینده هم همین‌طور است.


رهبر انقلاب تاکید کرد: در بین شماها کسانی بودند که مقامات عالیه‌ی دولتی یا تقنینی یا قضایی داشتند، میدان کار را می‌شناسند و می‌دانند که اجرا یعنی چه، تقنین یعنی چه، این مجموعه نقش‌شان در مسئله‌ی سیاست‌های کلی نقش مشورت‌دهی است که این مشورت‌دهی را دست کم نباید گرفت، این خیلی مهم است.

ایشان افزودند: نفس اینکه یک مجموعه‌ای می‌نشینند، فکر می‌کنند، کار می‌کنند، بررسی می‌کنند و به یک نتایجی می‌رسند. نفس این مشورت‌دهی خیلی مهم است؛ یعنی حالا درست است که ما آن چیزی که به مجمع می‌فرستیم فکر و مشورت شده است لکن خیلی فرق می‌کند که مشورت این جمع مهم، پای این باشد یا نباشد. لذاست که استفاده میکنیم، ذهن ما را باز میکند، گاهی ممکن است آن چیزی که بعنوان مشورت گفته شده مورد تأیید قرار نگیرد اما خود آن یک فکر جدیدی را ایجاد و یک راه جدیدی را روی ما باز کند.

به گزارش ایرنا، نخستین جلسه دوره جدید فعالیت مجمع تشخیص مصلحت نظام ۱۲مهر ماه برگزار شد و آیت الله محمدی گلپایگانی رییس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی حکم انتصاب اعضای جدید این نهاد را ابلاغ کرد.

بر اساس اصل ۱۱۲ قانون اساسی، مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تشخیص مصلحت در مواردی که مصوبه مجلس شورای اسلامی را شورای نگهبان خلاف موازین شرع یا قانون اساسی بداند و مجلس با در نظر گرفتن مصلحت نظام نظر شورای نگهبان را تامین نکند و مشاوره در اموری که رهبری به آنان ارجاع می‌دهد و سایر وظایفی که در این قانون ذکر شده است به دستور رهبری تشکیل می‌شود. اعضای ثابت و متغییر این مجمع را مقام رهبری تعیین می‌کند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 294907
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا