موج بیکاری در سایه قطعی اینترنت

به گزارش جهان صنعت نیوز: البته این موضوع فقط کار شرکت‌های اینترنتی را مختل نکرده است؛ بلکه تقریبا اغلب کسب‌وکارها و افرادی که با یکدیگر از طریق پیام‌رسان‌های مختلف و سرویس‌های ایمیل و سایر خدمات ارتباط داشتند، به‌نوعی فلج شده‌اند. امروزه اینترنت و سرویس‌های ارتباطی آن مانند پیام‌رسانی، ایمیل، تماس‌های صوتی و تصویری، تیکت‌های پشتیبانی و غیره، علاوه بر کسب‌وکارهای مدرن، برای کسب‌وکارهای سنتی نیز حیاتی محسوب می‌شوند. در واقع امروز کمتر کسب‌وکاری را می‌توان یافت که برای ارتباط با مشتری و کارفرما یا ارتباط داخلی خود، از بستر اینترنت استفاده نکند.

دنیای اینترنت، فرصت درآمدزایی بین‌المللی را در اختیار افراد و کسب‌وکارهای متعدد قرار می‌دهد. فعالانی که در ارتباط با مشتریان خارجی، ارزآوری را برای اقتصاد کشور انجام می‌دهند و به‌نوعی یک صادرات تمیز را به چرخه اقتصادی اضافه می‌کنند. کسب‌وکارهای گوناگون اعم از شرکت‌ها و فریلنسرهایی که در حوزه‌های برنامه‌نویسی، طراحی، تولید محتوا، گردشگری و غیره، به مشتریان خارجی خدمت‌رسانی می‌کنند، با قطع شدن اتصال جهانی اینترنت، خسارت زیادی را متحمل می‌شوند.

تقریبا همه کسب‌وکارها نیازمند ارتباط با بستر اینترنت جهانی هستند

همچنین استارت‌آپ‌ها، کسب‌وکارهایی با ایده‌های عموما ساختارشکن هستند که ایده‌های جدید را برای ارائه محصول و سرویس به مشتریان، به صنعت و بازار معرفی می‌کنند. اغلب آنها فعالیت خود را بر بستر فناوری اطلاعات بنا می‌کنند که از جنبه‌های گوناگون نیازمند اتصال به شبکه جهانی است. قطعا استفاده کسب‌وکارهای مذکور از زیرساخت‌های داخلی مزیت‌هایی همچون دور ماندن از تهدید تحریم‌ها را به‌همراه دارد؛ اما به ‌هرحال طولانی شدن قطعی دسترسی به شبکه جهانی اینترنت، عملکرد فعالان استارت‌آپی را بیش‌ازپیش با چالش روبه‌رو می‌کند. از طرفی فعالان فضای استارت‌آپی (کارمندان و بنیانگذاران استارت‌آپ‌ها و فریلنسرها و افراد دورکار) برای انجام وظایف روزانه خود نیازمند ارتباط قوی بر بستر اینترنت هستند. فعالیت‌های متعدد همچون مدیریت پروژه، مدیریت وظایف، ارتباط درون‌سازمانی، ارتباط با مشتری و بسیاری اشکال دیگر ارتباطی، امروز به اتصال جهانی اینترنت وابسته است؛ در نتیجه، قطعی و اختلالاتی که در این چند هفته شاهد آن بودیم، مشکلات بسیاری را برای فعالان به‌همراه داشته است.

از طرفی بازاریابی دیجیتال امروزه برای تمامی بخش‌های اقتصاد در سرتاسر جهان، کانالی حیاتی برای جذب مشتری محسوب می‌شود. موتورهای جست‌وجوگر و شبکه‌های اجتماعی، مهم‌ترین کانال‌های بازاریابی دیجیتال هستند که تقریبا تمامی کسب‌وکارها برای جذب و ارتباط با مشتری به‌کار می‌گیرند. جذب مشتری از طریق گوگل، یکی از مفیدترین و پرسودترین روش‌های درآمدزایی برای کسب‌وکارها شناخته می‌شود. مشتری که از طریق جست‌وجو، یک محصول یا سرویس را پیدا کند، درواقع مشتری بالقوه است که به بالفعل تبدیل می‌شود.

اکنون و با عدم دسترسی کاربران عادی به گوگل و همچنین ضعف موتورهای جست‌وجوگر داخلی در ارائه نتایج مناسب، بسیاری از کسب‌وکارها با کاهش مشتری روبه‌رو شده‌اند. درواقع کانال اصلی آنها روز‌به‌روز ضعیف‌تر می‌شود و میلیون‌ها و میلیاردها تومان هزینه برای کسب جایگاه‌های برتر جست‌وجو در گوگل، با ادامه پیدا کردن وضعیت کنونی، رو به نابودی می‌رود.

اینترنت یک ابزار اقتصادی است

در همین خصوص «وحید شقاقی‌شهری» اقتصاد‌دان و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی به «جهان‌صنعت» گفت: زمانی که ما یک سیر تاریخی را در حوزه اقتصاد مرور می‌کنیم از سال ۱۹۵۰ میلادی به بعد آرام‌آرام بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات آغاز می‌شود. در یک مرحله تکاملی به اقتصاد اینترنت می‌رسیم و در دهه ۱۹۹۰ میلادی وارد دوران اقتصاد دیجیتال می‌شویم. در تکامل بحث اقتصاد دیجیتال از سال ۲۰۱۰ میلادی به بعد دوران اقتصاد هوشمند آغاز می‌شود. در مجموع، بستر همه این اقتصادهایی که اشاره کردیم، به نحوی با اینترنت در ارتباط هستند و به نحوی بستر این اقتصادها در بستر اینترنت شکل گرفته است.

او در ادامه افزود: در اقتصاد ایران، کشور ما هم همپای بسیاری از کشورهای منطقه (البته با تاخیر زمانی) شاهد تکامل اقتصاد دانش‌بنیان بوده، یعنی فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران هم توسعه پیدا کرده است. همچنین اینترنت به یک ابزار اقتصادی تبدیل شده و آرام‌آرام وارد دوران اقتصاد دیجیتال هم می‌شویم. با توجه به اینکه بستر این اقتصاد با اینترنت است طبیعتا هرگونه خللی که در حوزه اینترنت رخ دهد، این بخش اقتصادی ما را تحت ‌تاثیر قرار می‌دهد.

بعد از کرونا کسب‌و‌کارهای بیشتری در بستر اینترنت شکل گرفت

شقاقی‌شهری در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین به ویژه از دوران بیماری کرونا به بعد کسب‌و‌کارهای بیشتری در بستر اینترنت در ایران شکل گرفت. چون دوران کرونا هم دوران مدت‌داری بود و بیش از دو سال اقتصاد ایران را درگیر خود کرد، بسیاری از کسب‌و‌کارها به سمت دیجیتالی شدن حرکت کردند. همچنین دیجیتالی شدن کسب‌و‌کارها هزینه‌های کسب‌و‌کار را کاهش و سهولت آن را ارتقا داد. همه این عوامل باعث شد که بعد از دوران کرونا بخش عمده‌ای از کسب‌و‌کارهای ما به ویژه کسب‌و‌کارهای خدماتی در بستر اینترنت توسعه پیدا کنند و الکترونیکی شدند. پس هر خللی که در اینترنت رخ دهد، مانعی برای کسب‌و‌کار این بخش پیشرو است و عملا درآمدزایی و سودآوری این بخش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سازمان‌ها و دستگاه‌های مقصر باید جبران خسارت کنند

شقاقی‌شهری در پایان گفت: به نظر من زمانی که اینترنت قطع می‌شود و یا سرعت آن کاهش پیدا می‌کند طبیعتا حقوق شهروندی و کسب‌و‌کاری را تحت شعاع قرار می‌دهد. اگر بخواهیم از نگاه حقوق شهروندی به آن بپردازیم، چنانچه دستگاه یا سازمانی مقصر شناخته شود باید جبران خسارت کند. همچنین تخفیف‌های مالیاتی برای کسب‌و‌کارهای دیجیتالی می‌تواند بخشی از این هزینه‌ها را جبران کند و وزارت امور اقتصادی و دارایی این تخفیف مالیاتی را برای کسب‌و‌کارهای دیجیتالی و هوشمند در نظر بگیرد. همچنین برخی از خدمات ویژه‌ای که می‌تواند در آینده به این کسب‌و‌کارها ارائه شود، می‌تواند بخشی از این خسارات را جبران کند.

از آنجا که اقتصاد اولویت نیست هیچ راهکاری برای بهبود آن وجود ندارد

همچنین «پیمان مولوی» -اقتصاددان- نیز به «جهان صنعت» گفت: زمانی که اقتصاد برای ما اولویت نیست، به این نتیجه می‌رسیم که نکات مهم‌تری از اقتصاد وجود دارد. به همین دلیل ضرر و زیان‌هایی که تقریبا ساعتی یک میلیون دلار است برای هیچ کس اهمیتی ندارد و تمام اتفاقات برای این است که ایرانیان از شبکه‌های اجتماعی خارجی به سمت شبکه‌های داخلی کوچ کنند. او ادامه داد: همچنین این کوچ اتفاق نخواهد افتاد و کار اشتباهی است و ضررهای فراوانی به کسب‌و‌کارهای خارجی و کوچک می‌زند. به نظر من دولت باید از این کار عقب‌نشینی کند. اما از آنجا که اقتصاد اولویت نیست و دولت هم چنین کاری را انجام نخواهد داد، تقریبا در انتهای سال هزاران بیکار در این حوزه‌ها خواهیم داشت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 294397
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا