سرچشمه نیرومندی بن‌سلمان

به گزارش جهان صنعت نیوز:   رهبری کاخ سفید پس از شروع و تشدید جنگ پوتین علیه کشور مستقل اوکراین به عربستان و اوپک فشار می‌آورد که بر میزان تولید نفت خود اضافه کنند تا اتحادیه اروپا بتواند با خرید نفت بیشتر از کشورهای عضو اوپک  خرید نفت از روسیه را کاهش دهد‌. با این همه و به رغم فشارهای آمریکا اما رهبری عربستان نه‌تنها با این خواسته آمریکایی‌ها همراه نشده است بلکه به همراه روسیه قصد دارند روزانه تا ۲ میلیون بشکه از عرضه نفت بکاهند تا قیمت‌ها بیشتر از این ریزش نداشته باشد. با این تصمیم عربستان‌، شماری از مقام‌های امروز و دیروز آمریکایی خشمگین شده و از دولت مستقر می‌خواهند برای عربستان روشن کند که این تصمیم و اقدامش برای کاهش عرضه نفت بدون مجازات نخواهد بود‌. اما آن‌طور که خبرگزاری‌ها گزارش می‌دهند عربستان حاضر به قبول افزایش صادرات نفت نیست و اخطارهای کاخ سفید را نادیده می‌گیرد.


حالا آن دسته از گروه‌های سیاسی و شخصیت‌های ایرانی که دهه‌هاست می‌گویند عربستان گاو شیرده آمریکا بوده و هست باید در برابر این رخداد یعنی نافرمانی عربستان از خواست دولت آمریکا پاسخ منطقی و عقلایی داشته باشند و تناقض را برطرف کنند. برخی ممکن است بگویند این رخداد یک جنگ زرگری است که رهبران دو کشور راه انداخته‌اند تا اروپا را بیشتر از پیش تحت فشار قرار دهند و یا سردرگمی ایجاد کنند و برای بن‌سلمان وجهه تازه‌ای کسب کنند.

اما برخی کارشناسان و ناظران بین‌المللی باور دارند که ریاض در دهه تازه‌سپری‌شده و پس از آنکه نفت ایران تحریم شد و ایران در عمل در اوپک فاقد قدرت اثرگذاری شد عربستان توانست دیگر کشورهای اوپک را تابع سیاست‌های نفتی خود کرده و رهبر بلامنازع صادرات نفت جهان شود. علاوه بر این‌، رهبری عربستان با استفاده از مشاوران ارشد مالی و اقتصادی غرب سرمایه‌های انباشت شده خود را در بخش‌های گوناگون و در کشورهای مختلف سرمایه‌گذاری کند و حالا سود حاصل از این سرمایه‌گذاری‌ها تنه‌‌ به ‌تنه  صادرات نفت می‌زند و این کشور را در برابر هر رفتار اقتصادی و شوک خارجی بیمه کرده است. رهبری عربستان اما با هزینه و سرمایه‌گذاری مناسب در بخش اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی و لابی‌گری به یک قدرت در درون آمریکا تبدیل شده است و به این ترتیب بیمی از دولت دموکرات آمریکا ندارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 294003
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا