جنگ قدرت میلیونر‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:  پیامک‌های رد‌و‌بدل‌شده بین «ایلان‌ ماسک» و چند فرد سرشناس دیگر نشان می‌دهند که مدیرعامل ثروتمند «تسلا» و «اسپیس ایکس» چگونه تصمیم‌ به تصاحب «توئیتر» گرفته است. در این پیام‌ها «ایلان‌ ماسک» با «جک دورسی» (مدیرعامل سابق توئیتر)، «جیسون کالاکانیس» (کارآفرین) و «جو روگن» (پادکستر معروف آمریکایی) بر سر مسائل مختلفی مثل بلاکچین و اعمال تغییراتی در هیات‌مدیره توئیتر سخن می‌گوید. پیام‌های رد‌و‌بدل‌شده بین «ایلان‌ ماسک» و باقی افراد عموما در دو بخش دسته‌بندی می‌شوند: هیجانی مثال‌زدنی درباره تصمیم «ایلان‌ ماسک» برای تصاحب «توئیتر» و جلسه‌ای پرتنش پس از عقب‌نشینی «ماسک» از تصاحب این شبکه اجتماعی.


پلتفرم جدیدی نیاز است، پلتفرمی که شرکت نباشد

اولین بخش مهم پیام‌ها، یک ماه قبل از پیشنهاد ۴۴ میلیارد دلاری «ایلان‌ ماسک» برای تصاحب توئیتر ردو‌بدل شده‌اند. در مارس ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱)، «جک دورسی» مشغول صحبت درباره یکی از توئیت‌های «ایلان‌ ماسک» با محوریت نبود آزادی بیان در توئیتر می‌شود: «پلتفرم جدیدی نیاز است،‌ پلتفرمی که نباید شرکت باشد. به همین دلیل توئیتر را ترک کردم.» «دورسی» در ادامه تلاش می‌کند توجه «ایلان‌ ماسک» را به یک پروتکل ارتباطی غیرمتمرکز جلب کند و همچنین می‌گوید: «توئیتر نباید هرگز به یک شرکت تبدیل می‌شد.» «ماسک» کم‌و‌بیش با گفته‌های «دورسی» موافق است، اما می‌گوید: «به نظرم هم تلاش برای وارد کردن توئیتر به مسیری بهتر ارزشمند است و هم انجام پروژه‌ای جدید.»

در ادامه «جک دورسی» در این زمینه ابراز تردید می‌کند، اما وقتی «ایلان‌ ماسک» بخش زیادی از سهام توئیتر را به تصاحب خود درمی‌آورد، «دورسی» حمایت خودش را اعلام می‌کند. «دورسی» پس از اعلام اولیه مبنی‌بر اضافه شدن «ایلان‌ ماسک» به هیات‌مدیره توئیتر می‌گوید: «مدت‌ها است که چنین چیزی می‌خواهم. وقتی فهمیدم که این اتفاق سرانجام امکان‌پذیر شده است بسیار احساساتی شدم.» «دورسی» همچنین شدیدا مشتاق دیدار بین «ایلان‌ ماسک» و مدیرعامل فعلی «توئیتر» یعنی «پاراگ آگراوال» است: «پاراگ مهندسی فوق‌العاده است.»

در ادامه «ایلان‌ ماسک» و بقیه درباره مسائل مختلفی صحبت می‌کنند (برای نمونه «کیمبال ماسک»، برادر کوچک‌تر «ایلان»، شدیدا تمایل دارد با او درباره Web3 صحبت کند). در پیام‌ها موضوع مهمی مشهود است: در همان حین که «جک دورسی» تلاش می‌کرد توئیتر و «ایلان‌ ماسک» را به هم پیوند دهد، «ایلان‌ ماسک» خیلی زود صبرش را از دست داد و دیگر اعتقاد خاصی به «پاراگ آگراوال» نداشت. البته این موضوع در ابتدا مشکل‌ساز نمی‌شود. «ماسک» می‌گوید: «‌فقط می‌خواهم توئیتر در شگفت‌انگیزترین حالت ممکن باشد.» ایلان‌ ماسک پس از سرمایه‌گذاری اولیه در توئیتر، روی تخصص خود در نرم‌افزارهای مهم سخن می‌گوید. ظاهرا «پاراگ آگراوال» در آن زمان به «ایلان‌ ماسک» گفته:‌ «من قبلا مدیر ارشد فناوری بودم و برای مدت‌زمانی طولانی روی کد توئیتر کار می‌کردم… با من به‌جای مدیرعامل به‌عنوان یک مهندس رفتار کن تا ببینیم که به کجا می‌رسیم.»

اشتباه «پاراگ آگراوال» با درخواست از «ایلان‌ ماسک» برای منتشر نکردن توئیت

با این ‌حال دو روز بعد، «پاراگ آگراوال» دچار اشتباهی اساسی می‌شود: او از «ماسک» درخواست می‌کند که دیگر توئیت ننویسد: «شما آزاد هستی تا توئیت‌هایی مثل «آیا توئیتر در حال از بین رفتن است؟» یا موارد مشابه درباره این شبکه اجتماعی بنویسی، اما این مسوولیت من است که به شما بگویم چنین توئیت‌هایی در شرایط فعلی به من کمک نمی‌کنند که توئیتر را به پلتفرم بهتری تبدیل کنم.» آگراوال در پیامکی که روز ۹ آوریل (۲۰ فروردین) ارسال کرد،‌ گفت: «تمایل دارم شرکت به جایی برسد که ما مقاوم‌تر باشیم و از مسیرمان منحرف نشویم. با این ‌حال فعلا در چنین شرایطی نیستیم.» تنها دو دقیقه بعد، «ماسک» می‌گوید با حضورش در تیم هیات‌مدیره توئیتر «وقتش را تلف می‌کند» و به همین دلیل قصد دارد پیشنهاد تبدیل کردن توئیتر به شرکتی خصوصی را مطرح کند. بررسی پیام‌ها نشان می‌دهد «ایلان‌ ماسک» به ‌طور همزمان مشغول مبادله پیام با «کیمبال ماسک» درباره راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی پولی بر پایه بلاکچین بوده است. «ایلان‌ ماسک» به «برت تیلور»، رییس‌ هیات‌مدیره توئیتر، گفته است: «تعمیر کردن توئیتر از طریق چت کردن با «پاراگ» به نتیجه نمی‌رسد. اقدام جدی لازم است.»

شمشیر من در اختیار شماست

در همین حین اتفاق دیگری نیز در جریان است. «جیسون کالاکانیس» که در جریان تنش‌های بین «ایلان‌ ماسک» و «توئیتر» قرار گرفته است، پیشنهادهای مختلفی را مطرح می‌کند، ازجمله افزایش قیمت پیشنهادی «ایلان‌ ماسک»، انتقال مقر اصلی توئیتر به گیگافکتوری ایالت تگزاس و دعوت از MrBeast (یوتیوبر معروف) برای حضور در توئیتر. «کالاکانیس» معتقد بود که حضور MrBeast در توئیتر می‌تواند تعداد زیادی از مخاطبان جوان را به حضور در این شبکه اجتماعی ترغیب کند. «جیسون کالاکانیس» همچنین حمایت کامل خود را از «ایلان‌ ماسک» اعلام می‌‌کند و به او می‌گوید: «شمشیر من دراختیار شماست. مدیرعاملی توئیتر، شغل رویایی من است.»

همچنین در پیام‌ها، «جک دورسی» بارها می‌گوید که با تصاحب توئیتر به دست «ایلان‌ ماسک» موافق است: «اجازه نمی‌دهم این پروژه شکست بخورد. هر کاری لازم باشد انجام خواهم داد. چنین اتفاقی برای بشر بسیار حیاتی است.» در همین حین که پیام‌ها رد‌وبدل می‌شوند، «ایلان‌ ماسک» مشغول پیام دادن به مدیرعامل «بورینگ» کمپانی درباره «یک نسخه‌ از توئیتر برپایه بلاکچین» است، جایی که کاربران بتوانند هزینه را از طریق «دوج کوین» پرداخت کنند. در نهایت «ایلان‌ ماسک» به جمع‌بندی نهایی می‌رسد: «توئیتر مبتنی‌بر بلاکچین،‌ شدنی نیست.» از طرفی «جک دورسی» در تلاش است رابطه بین «ایلان‌ ماسک» و «پاراگ آگراوال» را از حالت پرتنش خارج کند: «وقتی مسیر مشخصی را برای «پاراگ» تعیین کنی،‌ او به خوبی کارها را انجام می‌دهد.» با این ‌حال «ایلان‌ ماسک» علاقه چندانی به تعامل با «آگراوال» ندارد‌ «پاراگ خیلی آهسته به سمت جلو حرکت می‌کند و در تلاش برای خشنود کردن افرادی است که تحت هیچ شرایطی خشنود نخواهند شد.» «دورسی» به روشی هوشمندانه نیمه پر لیوان را می‌بیند و به «ایلان‌ ماسک» می‌گوید: «حداقل مشخص شد که شما دو نفر نمی‌توانید با هم کار کنید.» این آخرین پیام ارسال‌شده توسط «جک دورسی» است. «ایلان‌ ماسک» سپس به «کاترین» و «جیمز»، «وارثان روپرت مرداک»، پیام می‌دهد تا به آنها بگوید به حدی پرمشغله است که نمی‌تواند به توئیتر ملحق شود. تمامی این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که «ایلان‌ ماسک» همچنان درباره تصاحب توئیتر بسیار هیجان‌زده است (این بخش از پیام‌ها با مکالمه بین «ماسک» و «استیو جوروتسون»، سرمایه‌گذار معروف، به پایان می‌رسد.)

سپس به ماه می (اردیبهشت و خرداد) می‌رسیم. «ایلان‌ ماسک» در مکالمه با «مایکل گریمز» (بانکدار) با انتقاد از توئیتر می‌گوید: اعضای این شبکه اجتماعی در جلسه‌ای که به‌تازگی برگزار شده بود هیچ سوال خوبی نپرسیده‌اند و هیچ دیدگاه مناسبی نداشته‌اند. زمان کوتاهی پس از این مکالمه، «ایلان‌ ماسک» پیشنهاد کرد که به دلیل نگرانی از وقوع جنگ جهانی سوم روند تصاحب توئیتر کند شود. او همچنین گفت که حدس می‌زند کمتر از نیمی از کل کاربران توئیتر واقعی‌اند.تا قبل از افشای پیام‌های مورد اشاره، مشخص بود که «ایلان‌ ماسک» و «پاراگ آگراوال» رابطه خوبی ندارند. همچنین می‌دانستیم که «جک دورسی» به تصاحب توئیتر توسط «ایلان‌ ماسک» علاقه دارد. با این‌ حال پیام‌ها نشان می‌دهند رفتار «ایلان‌ ماسک» با «پاراگ آگراوال» چقدر سریع تغییر کرده است. «ایلان‌ ماسک» و «توئیتر» تا چند هفته دیگر در جلسه استماع دادگاه حاضر می‌شوند. این جلسه پنج روز طول خواهد کشید.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 292681
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا