بازگشایی مدارس و مهمان‌های ناخوانده

بهاران فرخنده مهر *

طی بررسی‌ها و اقدامات انجام‌شده توسط همکاران محترم وزارت بهداشت در ایران و آمار ارائه‌شده توسطWHO ، میزان بروز و شیوع بیماری کووید افزایش نیافته است و خوشبختانه با شروع فصل سرما تا به امروز، روند افزایشی کووید را نداشتیم، اما این بدان معنا نیست که کووید رو به کاهش و اتمام است. ویروسی که طی دو سال و اندی گذشته توانسته است تعداد زیادی از افراد را به کام مرگ و ناتوانی بکشاند، آنقدر هوشمند است که بتواند دچار جهش‌های جدید و فرار از سیستم ایمنی انسان شود، پس همیشه تا مهار کامل و کنترل آن، باید مراقبت و پیشگیری از کرونا را از یاد نبریم. کروناویروس جزو یکی از ده‌ها علل عفونت و التهاب در سیستم تنفسی انسان است. همزمان با شروع فصل پاییز و چرخش ویروس آنفلوآنزا و بازگشایی مدارس و تراکم جمعیت‌های بالا در مکان‌های بسته، ظهور و بروز مجدد ویروس آنفلوآنزا را نیز خواهیم داشت. افتراق بین ویروس کرونا و آنفلوآنزا براساس معیارهای خاصی در شرح حال و معاینه است و برعهده پزشک متخصص در این زمینه است و انجام دادن خوددرمانی، غیر این که باعث گسترش هر دو ویروس پرعارضه شود، عوارض جانبی خوددرمانی را نیز به دنبال خواهد داشت. طی بررسی‌های اخیر، با مطالعه روی شش میلیون نفر بالای ۶۵سال در یک مقطع زمانی، مشخص شده است که افراد بالای ۶۵سال در صورت ابتلا به کرونا، در یک سال بعد از ابتلا، نسبت به جمعیت غیرمبتلا در همان رده سنی، بین ۸۰- ۵۰ درصد احتمال ابتلا به آلزایمر افزایش پیدا می‌کند که بیشترین احتمال هم مربوط به خانم‌های بالای ۸۵ سال است. با توجه به موارد فوق، رعایت اصول سلامت مغزی شامل تغذیه مناسب و استراحت کافی و ورزش‌های هوازی، فعالیت ذهنی، دوری از استرس، طبیعت‌گردی و تعاملات اجتماعی، ضروری‌تر است. بنابر اظهارات تدروس ادهانوم رییس سازمان جهانی بهداشت، حفظ ایمنی بدن انسان‌ها بسیار اهمیت دارد و داروها ابزار قدرتمندی برای محافظت از سلامتی هستند اما داروهایی که به اشتباه تجویز می‌شوند یا از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند، یا به صورت اشتباه استفاده می‌شوند می‌توانند باعث آسیب جدی به سلامت انسان‌ها شوند. هیچ بیماری نباید به دلیل اینکه نیاز به مصرف دارد آسیب ببیند ولی طبق گزارشات WHO از هر ۲۰ بیمار، یک بیمار دچار عوارض اجتناب‌ناپذیر مصرف خودسرانه یا اشتباه داروها می‌شود. به دلیل احتمال بروز همزمان کرونا و آنفلوآنزا باید از مصرف خودسرانه داروها و خوددرمانی بپرهیزیم.

کمپانی Biologics Cansino اعلام کرده است که چین مجوز استفاده اضطراری را برای واکسن نوترکیب کووید۱۹، از پلتفرم وکتور آدنو ویروس نوع ۵ به صورت استثنایی با نام تجاری Convidecia اعطا کرده است که به عنوان دوز بوستر استفاده می‌شود. واکسن air Convidecia با استفاده از پلتفرم فناوری وکتور آدنو ویروس که عضلانی استفاده می‌شد، گزینه‌ای غیرتهاجمی است که از یک نبوالیزر برای تبدیل پاسخ به آئروسل برای استفاده از راه دهان طراحی شده است. این واکسن بدون سوزن است و می‌تواند به طور موثری در پاسخ به ویروس سارس کووید محافظت کامل ایمنی را پس از یک بار مصرف ایجاد کند. مطالعات منتشر شده در مجله معتبر Lancet نشان داد که این واکسن می‌تواند ایمنی همورال و سلولی و مخاطی را برای دستیابی به محافظت سه‌گانه ایجاد و به طور موثر عفونت و انتشار ویروس را مهار کند. رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا ناجی در گفت‌وگو با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد که WHO در روزهای اخیر عنوان کرده چشم‌انداز پایان پاندمی کووید۱۹ متصور است که این ادعا براساس کاهش تعداد مرگ‌ومیرهای کرونایی اعلام شده است.

در کشور عزیزمان حتی به روزهای صفر کرونایی هم رسیده‌ایم ولی متاسفانه اخبار پایان کرونا منجر به کاهش رعایت پروتکل‌ها یا در برخی موارد عدم واکسیناسیون شده است. انجام واکسیناسیون، تست‌های تشخیصی استفاده از پروتکل‌های دارویی مناسب، اعمال معیارهای مناسب کنترل بیماری در بیمارستان‌ها و سطوح جامعه، جلوگیری از گردش و پخش اخبار گمراه‌کننده و افزایش مشارکت مردمی در کنترل بیماری اهمیت زیادی در کنترل کرونا دارد. رعایت موارد فوق می‌تواند کرونا را به یک بیماری قابل کنترل با کاهش موارد مرگ و میر تبدیل کند و اگر در موارد فوق سهل‌انگاری شود در اواخر پاییز ممکن است با واریانت‌های جدید بیماری مواجه شویم. تشویق مردم به واکسیناسیون علیه کرونا و استفاده از ماسک در شرایط بحرانی مانند فضاهای بسته یا پرخطر کاملا ضروری است.

همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و شروع فصل پاییز و بروز همزمان کووید و آنفلوآنزا و سایر بیماری‌های منتقله از راه تماس مانند بیماری‌های پوستی و گوارشی (مانند وبا و …)، بهتر است با رعایت و آموزش پروتکل‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون کووید و آنفلوآنزا و آموزش استفاده از ماسک در فضاهای آموزشی، شست‌وشوی صحیح دست‌ها مانع از بروز آسیب جدی به فرزندان‌مان باشیم.

* متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 291734
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا