افزایش ۵۹ درصدی اجاره‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:  سیدمحمد آقامیری عضو شورای شهر تهران نیز به تازگی گفت: از صد درصد جمعیتی که در تهران داریم، حدود ۵۰ درصدشان مستاجر هستند. از آن ۵۰ درصد باقیمانده، ۴۰ درصدشان صاحب خانه هستند، ولی صاحب یک خانه هستند که خودشان در آن زندگی می‌کنند و خانه دومی ندارند. ۱۰ درصد از آنها خانه دوم، سوم و چهارم به بالا دارند؛ یعنی آن ۱۰ درصد هستند که به این ۵۰ درصد مستاجر خانه اجاره می‌دهند.


تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از رشد ۴۵ درصدی اجاره‌بها نسبت به مرداد سال پیش حکایت دارد. بر اساس اعلام بانک مرکزی در مرداد امسال نسبت به مرداد ماه سال گذشته اجاره‌بهای مسکن در شهر تهران طی معاملات مرداد ماه امسال نسبت به مرداد ماه سال گذشته رشد ۲/۴۵ درصدی داشته است.همچنین شاخص رشد اجاره‌بها در کل کشور در مرداد سال جاری در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته با افزایش ۶/۵۰ درصدی مواجه شده است.آمارها حاکی از رشد ماهانه عجیب ۶/۴ درصدی اجاره مسکن در مرداد امسال نسبت به ماه قبل از آن (تیر ۱۴۰۱) در تهران و ۷/۴ درصدی در همه مناطق شهری کشور است.

این در حالی است که در تیر ماه امسال اجاره‌بها نسبت به خرداد ماه نیز افزایش ۵/۴ درصدی داشت که نشان می‌دهد نه تنها رشد اجاره مسکن متوقف نشده، بلکه ادامه‌دار هم بوده است.رشد ۶/۴ درصدی اجاره مسکن در مرداد ماه نسبت به تیر ماه امسال، بالاترین میزان رشد ماهانه اجاره بهای مسکن در ۵ ماهه امسال بود.مقام معظم رهبری در آخرین روز هفته دولت نیز در دیداری که اعضای هیات دولت با ایشان داشتند، نسبت به بالا بودن اجاره مسکن گلایه‌هایی مطرح کردند.

رهبر انقلاب در این باره گفتند: «به مساله مسکن باید رسید. ما در قضیه‌ مسکن خیلی عقبیم. نتایجش را هم دارید می‌بینید. قیمت خانه، اجاره‌ خانه سرسام‌آور است. خب مردم واقعا در زحمتند!»

تعیین دستوری سقف افزایش اجاره‌بها موثر بود؟

برای اولین بار در بهار سال ۱۳۹۹ سقف افزایش اجاره‌‎بها در تهران ۲۰ درصد تعیین شد که به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا رسید.

در خرداد سال ۱۴۰۰ نیز ستاد ملی مقابله با کرونا سقف افزایش اجاره مسکن را ۲۵ درصد تعیین کرد.

امسال نیز این مصوبه به شورای عالی هماهنگی سران قوا رفت و همان رقم سال گذشته (۲۵ درصد) برای سقف اجاره مسکن در قراردادهای تمدیدی رهن و اجاره مسکن به تصویب رسید و ابلاغ شد.

طی ۳ سالی که از اجرای سیاست تعیین سقف اجاره‌بها می‌گذرد، روند افزایشی اجاره‌بها هرگز متوقف نشد.در حالی که محمود محمودزاده معاون سابق مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی ادعا کرده بود که با اعمال این سیاست، از روند افزایشی شدید اجاره‌بها کاستیم، برخی کارشناسان اقتصاد مسکن با این ادعای محمودزاده مخالفند و مدعی هستند که بازار عرضه و تقاضای اجاره مسکن، حتی در صورت مداخله دولت هم کار خود را می‌کند.

محمودزاده درباره اثرگذاری سیاست تعیین سقف اجاره‌بها طی ۳ سالی که این سیاست در حال اجراست اظهار کرد: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، رشد اجاره مسکن در پایان سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۹، ۳۲ درصد اعلام شده بود.

او ادامه داد: در ستاد ملی مقابله با کرونا سقف اجاره بهای مسکن ۲۵ درصد تعیین شده بود که تنها ۷ درصد بیشتر از سقف تعیین شده، افزایش نشان می‌دهد و عمدتا قراردادهای جدید رهن و اجاره مسکن بودند که این سقف را رعایت نکردند اما میزان رعایت سقف اجاره‌بها در قراردادهای تمدیدی بیشتر بود، بنابراین اقدام ما در تعیین سقف اجاره بهای مسکن «مثبت» بود.

محمودزاده گفت: در همان سال (۱۳۹۹) میزان اثاث‌کشی‌ها بر اساس اعلام اتحادیه حمل اثاثیه منزل، کاهش ۶۴ درصدی داشت.
معاون سابق مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی یادآور شد: در سال ۱۴۰۰، ستاد ملی مقابله با کرونا در خرداد ماه سقف اجاره بهایی که در سال ۱۳۹۹ تعیین شده بود را ابقا کرد، اما با توجه به بهبود وضع کرونا، پروتکل‌ها کمتر رعایت شد و احکام تخلیه بیشتری برای مستاجران از سوی شوراهای حل اختلاف صادر شد. لذا برای سال ۱۴۰۱، موضوع تعیین سقف اجاره بهای مسکن به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ارجاع شد.

محمودزاده تاکید کرد: بر اساس اعلام اتحادیه مشاوران املاک، میزان تحقق‌پذیری سیاست تعیین سقف اجاره‌بها برای شهر تهران ۴۸ درصد بوده است.

افزایش ۵۹ درصدی اجاره‌بها نسبت به فصل مشابه سال پیش

ادعای رشد تنها ۷ درصدی اجاره مسکن نسبت به سقف تعیین شده در حالی است که مرکز آمار ایران اعلام کرد: متوسط مبلغ اجاره ماهانه زمستان ۱۴۰۰ به ‌علاوه ۳ درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده در فصل مذکور (زمستان ١۴٠٠) از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۱۰۶ هزار تومان با میانگین مساحت ٨١ مترمربع و متوسط عمر بنای ١۶ سال بوده است که نسبت به فصل قبل (پاییز ۱۴۰۰) ۲/۲۲ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (زمستان ۱۳۹۹) ۶/۵۶ درصد، افزایش داشته است.

مرکز آمار متوسط مبلغ اجاره ماهانه در پاییز ۱۴۰۰ به‌ علاوه ۳ درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کشور را ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان با میانگین مساحت ١٠٢ مترمربع و متوسط عمر بنای ١۴ سال عنوان و اعلام کرد: این شاخص نسبت به فصل قبل (تابستان ۱۴۰۰) ۸/۲ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (پاییز ۱۳۹۹) ۹/۵۱ درصد افزایش داشته است.

این مرکز متوسط مبلغ اجاره ماهانه به‌ علاوه ۳ درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کشور را ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان با میانگین مساحت ١٠۴ مترمربع و متوسط عمر بنای ١۴ سال دانست و اعلام کرد: این میزان افزایش اجاره‌بها نسبت به فصل قبل (بهار ۱۴۰۰) ۴/۹ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (تابستان ۱۳۹۹) ۵۸/۸ درصد بوده است.

پیش‌بینی تداوم رشد اجاره‌بها

برخی گزارش‌های منتشر شده از رشد ۶۰ درصدی اجاره‌بها در سال ۱۴۰۰ در شهر تهران نسبت به سال ۹۹ حکایت دارد.
این در حالی است که میانگین تورم اجاره سالانه ۳ دهه اخیر ۲۲ درصد بوده است که از عبور رشد تورم اجاره مسکن از رقم ۴۰۰ درصدی طی چند سال اخیر خبر می‌دهد.

کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند ظرف ۴ سال گذشته، قیمت مسکن رشد ۶۰۰ تا ۷۰۰ درصدی داشته و از آنجایی که اجاره مسکن، تابعی از رشد قیمت مسکن است، همچنان شاهد افزایش اجاره‌بها خواهیم بود؛ چراکه هنوز بخش اجاره مسکن نتوانسته این فاصله خود با رشد قیمت مسکن را جبران کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 288683
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا