تحریم انتخابات انجمن سنگ

به گزارش جهان صنعت نیوز:  نگاهی گذرا به این صنعت نشان می‌دهد معادن سنگ کشور علاوه بر اینکه از ۱۱۰۰ معدن فعال به کمتر از ۷۰۰ معدن رسیده و تولید ۱۴ میلیون تنی سنگ در کشور نیز به ۵/۷ میلیون تن کاهش پیدا کرده است، بلکه صادرات در این حوزه نیز با کاهش ۴۰ درصدی روبه‌رو شده است. این در حالی است که کارخانه‌های سنگبری استان‌های مختلف کشور با ظرفیت بسیار پایین کار می‌کنند و حتی ۴۰ واحد سنگبری و فرآوری در شمس‌آباد که از افراد شاخص و از بزرگان صنعت سنگ هستند اقدام به فروش واحدهای خود کرده‌اند. با اینکه نقش سیاستگذاری‌های نسنجیده دولت در چالش‌های ایجادشده در صنایع مختلف از جمله صنعت سنگ، نقش پررنگی است اما در این بین نباید از این موضوع غافل شد که نبود مدیریت راهبردی و یک تشکل قوی از سوی بخش خصوصی نیز در این زمینه اثرگذار بوده است.

در همین راستا در روز ۱۶ شهریور ماه تعدادی از متخصصان و اهالی صنعت سنگ دور هم جمع شدند تا با شرکت در انتخابات انجمن سنگ ایران به عنوان رسمی‌ترین تشکل صنعت سنگ کشور، نسبت به تغییر سیاستگذاری‌ها در این حوزه و همچنین نجات صنعت سنگ از چالش‌های متعدد گام بردارند. اما متاسفانه برای تصمیم‌گیری در مورد آینده صنعتی که بیش از ۱۰ هزار بنگاه فعال در آن فعالیت می‌کنند، تعداد محدودی وارد عمل شدند. بررسی‌ها حاکی از آن است که اگرچه در انتخابات قبلی انجمن سنگ ایران ۲۴۰ نفر حق رای داشتند اما در این انتخابات میزان مشارکت‌کنندگان به نسبت قابل‌توجهی کاهش پیدا کرد و به ۳۰ نفر رسید. موضوعی که نشان‌دهنده فاصله عمیق صنعتگران این حوزه با این انجمن و تشکل بخش خصوصی است و می‌تواند صنعت سنگ کشور را در آینده با چالش‌های بیشتری همراه کند.

تحریم انتخابات انجمن

در ارتباط با دلایل میزان مشارکت پایین فعالان صنعت سنگ در این انتخابات این‌طور اعلام می‌شود که شبهات ایجادشده در انتخابات دوره قبل این انجمن منجر به فاصله گرفتن فعالان این حوزه از مشارکت در انتخابات شده است و از آنجا که اعتراضات دوره قبل به جایی نرسید، فعالان صنعت سنگ نسبت به تحریم انتخابات و مشارکت در آن اقدام کرده‌اند.

همچنین عدم امکان حضور و ‌عضویت اعضای فعال در این چرخه صنعت به دلیل محدودیت‌ها و شرایط عضویت اتاق که هر ساله از قبل سخت‌تر می‌شود و همین‌طور مدیریت ناکارآمد هیات‌مدیره‌های قبلی انجمن سنگ ایران و عدم مشاهده نتایج عملکرد این انجمن در مدیریت راهبردی و رفع چالش‌های موجود در صنعت، باعث فاصله و پشت کردن بدنه صنعت سنگ به این تشکل شده است.

البته آن‌طور که متخصصان صنعت سنگ می‌گویند، آنچه در شرایط فعلی از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است، انتقاد از عملکرد روسای سابق انجمن سنگ نیست چراکه آنها نیز تا حد توان برای توسعه صنعت سنگ قدم برداشته‌اند بلکه آنچه اهمیت دارد این است که فاصله به وجود آمده میان فعالان و صنعتگران صنعت سنگ با بخش خصوصی مرتبط با حوزه خود کاهش پیدا کند و به نقطه‌ای برسیم که نقش این انجمن در رفع چالش‌های صنعتگران آنچنان پررنگ باشد که همگی آنها برای حضور در انتخابات این انجمن و تصمیم‌گیری در مورد آینده آن، انگیزه زیادی به خرج دهند.

انصراف برخی کاندیداها از انتخاباتی که وجاهت صنفی نداشت

این در حالی است که متاسفانه در این دوره از انتخابات، تنها ۳۰ نفر حضور پیدا کردند و همین عدم مشارکت پایین در انتخابات و عدم توجه بدنه صنعت سنگ به آینده این صنعت باعث شد تا برخی از کاندیداها نیز برگزاری انتخابات به این شکل را نوعی بی‌احترامی به خود و جامعه صنعت سنگ تلقی کرده و از آن انصراف دهند.

در همین خصوص شاهد این بودیم که دکتر سیامک حاج سیدجوادی تحلیلگر بازارهای جهانی سنگ که دست‌کم ۳۵ سال از عمر خود را به فعالیت در صنعت و بازار سنگ اختصاص داده و همواره دغدغه توسعه این صنعت را دارد، از این انتخابات کناره‌گیری کرد. البته یکی دیگر از دلایل کناره‌گیری ایشان را می‌توان به عدم مشارکت وی در لابی‌بازی‌های انتخاباتی نسبت داد.

همچنین در این بین شاهد این بودیم که برخی دیگر از کاندیداها اعلام کردند که برگزاری انتخابات باید وجاهت صنفی داشته باشد و به طور حتم با این مشارکت پایین، اتفاق خوبی برای صنعت سنگ رخ نخواهد داد. بر این اساس برخی از فعالان این حوزه خواستار ابطال انتخابات اخیر و برگزاری انتخابات طی یکی دو ماه آینده به صورت آبرومندانه شدند.

گفتنی است صنعت سنگ ایران با حدود ۲۰۰۰ واحد معدنکاری و پیمانکاری استخراج معادن سنگ، ۶۰۰۰ واحد کارخانه فرآوری سنگ و بیش از ۲۰۰۰ کارگاه‌های فرعی ابزارزنی و همچنین بیش از ۳۰۰۰ واحد واسطه فروش و بازاریابی و بازرگانی و انبارهای سنگی در سطح کشور، حدود ۱۳ هزار بنگاه اقتصادی را در اختیار دارد که در حوزه اشتغال نیز نقش پررنگی دارد.

نیاز به مساعدت تمامی سازمان‌های دولتی و غیردولتی

صنعت سنگ کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین حلقه‌های تکمیلی صنعت ساختمان کشور با دارا بودن مزیت نسبی در مقایسه با سایر کشورهای جهان به عنوان اولین کشور جهان با دارا بودن پتانسیل ۳۰ میلیون تن پروانه مجوز استخراج سالانه در کشور و به عنوان یکی از ۵ کشور اول جهان در تولید سنگ‌های ساختمانی و دومین تولید‌کننده سنگ‌های گروه آهکی (ماربل) جهان، دارای مشکلات اساسی است که سال‌هاست گریبانگیر آن است. کاهش بیش از ۴۰ درصدی تولید معادن کشور، تعطیلی تعداد قابل‌توجهی از معادن فعال کشور، فعالیت واحدهای فرآوری کشور با ظرفیت کمتر از ۳۰ درصد پتانسیل تولید کشور و کاهش صادرات بیش از ۴۵ درصدی حجمی و تقریبا ۵۰ درصدی ارزشی سالانه کشور تنها گوشه‌ای از چالش‌های این صنعت است که برای حل آنها مساعدت تمامی ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی ضرورت دارد.

این در حالی است که در این میان عدم وجود یک تشکل قوی در صنعت سنگ ایران که مسوولیت مدیریت راهبردی این صنعت را برعهده داشته باشد، یکی از مهم‌ترین چالش‌های این صنعت است که انتظار می‌رفت با برگزاری انتخابات اخیر به صورت شفاف و آبرومندانه، گام بزرگی در جهت حل چالش‌های این صنعت برداشته شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد اعضای معرفی شده از طرف این انجمن به اتاق بازرگانی جهت حضور در این مجمع ۷۵ نفر بوده که تعداد ۳۵ نفر از آنها (۴۵ درصد) پس از بررسی مدارک و ‌تطبیق آن با شرایط عضویت اتاق بازرگانی ایران مورد تایید اتاق بازرگانی ایران قرار نگرفته‌اند و طبیعی است از میان ۵۰ نفر عضو، حدودا ۳۱ نفر امکان مشارکت داشتند؛ مشارکتی حداقلی که این سوال را به وجود می‌آورد که آیا تشکل یک صنعت به این اهمیت با وجود بیش از ۱۲ هزار بنگاه اقتصادی و چند صد هزار نفری که در آن اشتغال دارند، باید با این شرایط و با جمعیت ۳۰ نفره برگزار شود؟ نکته دیگر اینکه آیا وقت آن نرسیده است که مشکلات مدیریتی و صنایع کشور مورد بررسی قرار گیرد و این‌گونه چالش‌ها که نهایتا اثرات مخربی بر کالبد صنایع کشور وارد می‌کنند را رفع کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 288367
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا