محدودیت «گوگل‌پلی» برای کاربران ایرانی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  طی روزهای گذشته تعدادی از کاربران ایرانی اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را از گوگل‌پلی دانلود و نصب کنند و این سوال به وجود آمده که آیا گوگل‌پلی قصد دارد محدودیت‌های جدیدی را اعمال کند؟


این محدودیت‌ها هیچ سودی برای دو طرف ندارد

همچنین سعید امینیان کارشناس فناوری اطلاعات به «جهان‌صنعت» گفت: این مساله را باید از چند بعد بررسی کرد. نکته اول این است که در حال حاضر عمده گوشی‌های هوشمندی که در بازار وجود دارند از سیستم عامل آندروید و «‌ای‌او‌اس» استفاده می‌کنند. طبیعتا پایه این سیستم عامل‌ها و نرم‌افزار‌ها توسط ما نوشته نشده و توسط کشورهای خارجی تولید شده است. بنابراین علم و دانش و حفاظت از داده‌ها هم در اختیار آنها قرار دارد. از سمت دیگر این نکته مهم است که اگر قرار است از آسیب‌های دنیای اطلاعاتی که پر از بحث‌های هک و دزدی است، مصون بمانیم باید از همان زیرساخت‌ها و برنامه‌های اصلی که خود شرکت‌های تولید‌کننده تایید و پشتیبانی می‌کنند، استفاده کنیم.

این کارشناس فناوری اطلاعات در ادامه گفت: اگر این مسیر برای ما مسدود شود و دسترسی به پلی‌استورهای اورجینال و اصلی نداشته باشیم مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد. دلیل آن هم این است که در دنیای کامپیوتر و نرم‌افزار هر روزه نقطه ضعف‌ها و نقایصی پیدا می‌شود که باید حتما به‌روزرسانی شوند. اگر این دسترسی‌ها مسدود شوند، باعث می‌شود کاربران به فیلترشکن‌ها روی بیاورند و این موارد باعث ایجاد آسیب و راه سوءاستفاده بسیاری از نفوذگران را باز می‌گذارد و امنیت را به خطر می‌اندازد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: باید این مشکلات را از طریق رگولاتوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برطرف کنیم. به هر حال ما با گوشی‌های اندروید و «آ‌ی‌او‌اس» کار می‌کنیم و منطقی است تا راه تعامل درستی را با شرکت‌های سازنده داشته باشیم. اینکه راه‌های ارتباطی را ببندیم و آنها هم این مسیر را مسدود کنند، هیچ سودی برای دو طرف ندارد و باعث آسیب‌های بیشتری می‌شود. امینیان در پایان گفت: در نهایت مسیرها و روش‌های مختلفی برای دور زدن تحریم‌ها و مشکلات وجود دارد ولی هیچ‌یک امن و مورد تایید نیست و هرکدام ممکن است مخاطراتی را به دنبال داشته باشد.

«گوگل‌پلی» دسترسی ایرانی‌ها را محدود کرد؟

یک کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره این موضوع توضیح داد: گوگل از مدت‌ها قبل تعدادی از سرویس‌های خود را برای ایران، کوبا و روسیه و کشورهای تحت تحریم آمریکا، محدود کرده بود. میلاد نوری افزود: گوگل از طریق ای‌پی متوجه می‌شد که کاربران از کدام کشورها هستند، اما از حدود شش یا هفت ماه قبل برای اولین بار این قابلیت را برای یوتیوب اجرا کرد. بدین ترتیب تبلیغات یوتیوب که اول یا اواسط ویدئو هستند را براساس پارامترهای گوناگونی به کاربر نشان می‌داد که یکی از آن جنسیت، سن و کشور کاربر است و کشور را از طریق ای‌پی تشخیص می‌داد.
وی ادامه داد: به طور مثال کاربرانی را که یوتیوب برایشان فیلتر است و از وی‌پی‌ان آلمانی و هلندی استفاده می‌کنند، به عنوان کاربران آلمانی و هلندی می‌شناخت و در همه جای دنیا به همین صورت بود. همچنین بسیاری از کاربرانی که از وی‌پی‌ان استفاده می‌کردند، تبلیغات غیرمرتبط‌تری برای آنها نمایش داده می‌شد و این سبب شد تا بازدهی تبلیغات کمتر شود.

به گفته وی، گوگل برای اینکه بازدهی تبلیغات بالا برود، شناسایی کاربر را به جای ‌ای‌پی به حساب کاربری (اکانت) تغییر داد. شناسایی از روی حساب کاری هم با پارامترهای گوناگونی انجام می‌شود که می‌توان به شماره موبایل، منطقه زمانی ذخیره شده بر موبایل و تبلت و غیره اشاره کرد؛ دیگری از طریق فعالیت‌های مختلفی است که کاربران انجام می‌دهند زیرا گوگل به ایمیل و سایر موارد دسترسی دارد و از همه این موارد به صورت ترکیبی استفاده می‌کند.
نوری افزود: بسیاری از کاربرانی که به سایر کشورها مهاجرت می‌کنند، پس از دو یا سه ماه بعد حساب کاربری آنها همچنان روی کشور خودشان باقی می‌ماند. زمانی که این اقدام برای یوتیوب انجام شد، در همان زمان درآمد یوتیوبرهایی که ‌ای‌پی کشورشان محدود شده بود، کاهش بسیاری پیدا کرد زیرا بازدیدکننده‌های یوتیوب با هر وی‌پی‌انی هم که وارد شوند، گوگل می‌داند آنها در کدام کشور هستند؛ بنابراین اقدامی که انجام داد، این بود که به مرور شناسایی کاربر از ‌ای‌پی را به حساب کاربری تغییر داد و برای سایر سرویس‌های خود که تحریم است هم از این روش استفاده کرده است. این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به ایسنا گفت گوگل‌پلی حدود چهار هفته است که با این روش (شناسایی از حساب کاربری) کشور کاربران را شناسایی می‌کند و کاربران روسیه، کوبا و ایران بیشترین توئیت را در این باره داشته‌اند.

وی همچنین تشریح کرد: در گذشته زمانی که این اتفاق برای کاربر رخ می‌داد و تعدادی از اپلیکیشن‌ها در گوگل‌پلی مسدود بود، تعدادی اپلیکیشن‌های خاص بود که خود آن توسعه‌دهنده زده بود تا نمایش داده نشود و با استفاده از وی‌پی‌ان، پاک کردن حافظه‌کش اپلیکیشن گوگل‌پلی این موضوع حل می‌شد اما مدلی که اکنون اتفاق افتاده، این است که روی همه اپلیکیشن‌ها دسترسی دانلود را حتی برای اپلیکیشن‌های رایگان و ایرانی می‌بندد.
نوری معتقد است زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد، روش‌های ذکر شده دیگر کارساز نیست اما بعضی از کاربران با تغییر حساب کاربری خود (اکانت) می‌توانند این محدودیت را برطرف کنند. این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه این موضوع هنوز برای همه کاربران اعمال نشده است، افزود: گویا با گذشت هر دو، سه روز یک بار تعداد بیشتری کاربر با این مساله روبه‌رو می‌شوند. از جمله اقداماتی که می‌تواند این محدودیت گوگل‌پلی را از بین ببرد، ست کردن کارت اعتباری است اما در ایران کارت اعتباری هم نداریم؛ در هر صورت این روش هم به صورت موقتی بوده و اکانت طی یک تا دو ماه دوباره شناسایی می‌شود. وی گفت: ممکن است کاربر برای اپلیکیشن‌های عمومی مشکلی پیدا نکند چون برنامه‌های مشابه ایرانی را داریم اما تعدادی از اپلیکیشن‌ها هستند که در داخل کشور حذف شده و گوگل‌پلی هم اجازه دانلود و نصب آنها را نمی‌دهد، بنابراین اگر شخصی به این اپلیکیشن‌ها نیاز داشته باشد، مجبور است که به منابع ناشناس مراجعه کند و در این میان اگر فردی به دنبال سوء‌استفاده باشد، ممکن است اپلیکیشن‌های دستکاری شده و بدافزاری را قرار دهد یا اطلاعات کاربر را به سرقت ببرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 287223
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا