نخستین استعفاء تاریخ مرجعیت شیعه

به گزارش جهان صنعت نیوز:   در بخشی از این بیانیه آمده است: «واضح است که از لوازم عمل به این مسئولیت بزرگ، سلامت جسمی و توان پیگیری مسائل مربوط به امت مسلمان است اما امروزه وضع سلامت من به سبب بیماری و سن بالا مناسب نیست و احساس می‌کنم که مانع انجام وظایفی شده که برعهده من است. به همین علت اعلام می‌کنم که از این به بعد، این مسئولیت را ادامه نمی‌دهم و همه وکالت‌ها و اجازه‌ها از طرف من یا از طرف دفاتر من و نیز حق دریافت هرگونه حقوق شرعی از طرف وکلا و نمایندگان به نیابت از من ساقط است.»

سیدکاظم حائری که از سال ۱۳۵۳ در قم ساکن است، چهار دهه پیش توسط سید محمد صدر، پدر مقتدی صدر که توسط صدام حسین ترور شد، به عنوان مرجع شیعیان در عراق معرفی شد و از آن زمان تا دیروز الزامات مرجعیت را به جا می‌آورد. حائری که منتقد مقتدی صدر و سپاه المهدی او است، هوادار سیاست‌های جمهوری اسلامی در عراق و از تحسین‌کنندگان حشدالشعبی به شمار می‌رود.

اگر چه ناظران معتقدند که امکان دارد احتمالات و تمایلات سیاسی در این استعفاء دخالت داشته باشد، اما نمی‌توان انکار کرد که کناره‌گیری داوطلبانه یک مرجع تقلید به‌سبب ناتوانی در انجام وظایفی که از سوی نهاد فقه شیعه بر عهده یک مرجع تقلید گذاشته شده، یک اتفاق کم‌نظیر در تاریخ فقه شیعه محسوب می‌شود.

اخبار برگزیده
شناسه : 285632
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا